UNIMOR Development S.A. logoWOMAK HOLDING logoGrupa kapitałowa DL Invest Group logoINTERBIURO logoSchüco International Polska logoHAMMERMED II sp. z o.o. Nieruchomości S.K. logoKarimpol Polska Sp. z o.o. logoDoradztwo i Zarządzanie Sp. z o.o. logoCOTEX Office Centre logoCity Space logoLC Corp S.A. logoALLCON INVESTMENT logoOcean Plaza Sp. z o.o. logoKart Sp. z o.o. logoHexagon logoAgrobex Sp. z o.o. logoFabryka Mebli Biurowych MDD logoOmnitech Sp. z o.o. logoEURO STYL Sp. z o.o. Sp. K. logoTétris Poland logoPlac Zamkowy – Business with Heritage/ Senatorska Investment Sp. z o.o. logoDEVCO Sp. z.o.o. logoDorbud S.A. logoArt-Deweloper Sp. z o.o. logoTorus logoHAVRE Sp. z o.o. logoTętnowski Development Sp. z o.o. logoPartner Capital Group logoAWIM Grupa Inwestycyjna logoTriGranit Corporation logoPorto Office B Sp. z o.o. logoArchicom logoAluprof S.A. logoGhelamco Poland logoReflexSun.eu – SizeFlex Sp. z o.o. logoBusiness House logoEcho Investment logoEcophon Saint-Gobain logoPRO-INVEST S.A. logoBREMA Sp. z.o.o. logoBC INVESTMENTS sp z o.o. logoINTER-MAR Stanisław Marzec logoGdańska Fundacja Przedsiębiorczości logoSawig Invest Group logoLobos Nieruchomości logoFYI Commercial Consulting logoOlivia Business Centre logoKwiaty dla biura logoNowy Styl Group logoKinnarps Polska Sp. z o.o. logoVastint Poland Sp. z o.o. logoFlowcrete Polska Sp. z o.o. logo

Awans edukacyjny Polaków

Młodsze pokolenia w Polsce są coraz lepiej wykształcone. Wpływ na wybory edukacyjne ma przede wszystkim sytuacja rodzinna, ale również rynek pracy.

Instytut Badań Edukacyjnych we współpracy z zespołem Instytutu Statystyki i Demografii Szkoły Głównej Handlowej zaprezentował wyniki badań dotyczących zachowań edukacyjnych Polaków. Według nich, Polacy dokonali awansu edukacyjnego.

 

Najważniejszymi czynnikami wpływającymi na osiągany poziom edukacji są wykształcenie rodziców i ich sposób motywowania dzieci. Wykształceni rodzice od najmłodszych lat wpajają potomkom potrzebę zdobywania wiedzy. Wzorce edukacyjne przekładają się na kolejne pokolenia. Rodzice z wyższym wykształceniem częściej poświęcają swój czas na rozmowy i zabawy edukacyjne z małymi dziećmi do siódmego roku życia – potwierdza dr Agnieszka Chłoń-Domińczak, lider Zespołu Edukacji i Rynku Pracy w Instytucie Badań Edukacyjnych.

 

Kontynuowanie nauki w dorosłym życiu jest ściśle powiązane z sytuacją rodzinną i społeczną. Zwykle nie decydują się na nią rodzice małych dzieci oraz osoby starsze. Duże znaczenie ma także poziom dotychczas osiągniętego wykształcenia. Jak wynika z badania Instytutu Badań Edukacyjnych, osoby lepiej wykształcone chętniej podejmują dodatkowe szkolenia i starają się poszerzać swoją wiedzę. Widzimy, że osoby, które są wykluczone edukacyjnie czy osiągnęły najniższe poziomy wykształcenia, nie kontynuują nauki, co z kolei zwiększa ryzyko wykluczenia społecznego. Badanie potwierdza również, że dorośli Polacy rzadko są aktywni edukacyjnie. Ewentualnie uczą się samodzielnie, nieformalnie. Wraz z wykształceniem rośnie uczestnictwo w różnych formach nauki – krótko mówiąc, osoby niżej wykształcone mniej się uczą – dodaje dr Agnieszka Chłoń-Domińczak.

 

Poziom wykształcenia wiąże się również z sytuacją na rynku pracy i ma wpływ na charakter zatrudnienia. Jak zauważa dr Agnieszka Chłoń-Domińczak: Niepokojące jest, jak wygląda przejście pomiędzy edukacją a rynkiem pracy. Jeżeli osoba ma niższe wykształcenie, częściej zdarza się, że pracuje w szarej strefie na podstawie ustnych umów lub pracuje na umowach śmieciowych.

Tagi:
Napisz pierwszy komentarz
mantra