LC Corp S.A. logoSawig Invest Group logoAWIM Grupa Inwestycyjna logoPorto Office B Sp. z o.o. logoCOTEX Office Centre logoHAVRE Sp. z o.o. logoUNIMOR Development S.A. logoFYI Commercial Consulting logoFlowcrete Polska Sp. z o.o. logoArt-Deweloper Sp. z o.o. logoKarimpol Polska Sp. z o.o. logoAgrobex Sp. z o.o. logoReflexSun.eu – SizeFlex Sp. z o.o. logoHexagon logoBC INVESTMENTS sp z o.o. logoGhelamco Poland logoPRO-INVEST S.A. logoBREMA Sp. z.o.o. logoEcho Investment logoPartner Capital Group logoGdańska Fundacja Przedsiębiorczości logoEURO STYL Sp. z o.o. Sp. K. logoTriGranit Corporation logoHAMMERMED II sp. z o.o. Nieruchomości S.K. logoNowy Styl Group logoArchicom logoAluprof S.A. logoFabryka Mebli Biurowych MDD logoKwiaty dla biura logoEcophon Saint-Gobain logoCity Space logoGrupa kapitałowa DL Invest Group logoALLCON INVESTMENT logoOcean Plaza Sp. z o.o. logoWOMAK HOLDING logoDEVCO Sp. z.o.o. logoDorbud S.A. logoSchüco International Polska logoOlivia Business Centre logoVastint Poland Sp. z o.o. logoBusiness House logoINTERBIURO logoINTER-MAR Stanisław Marzec logoLobos Nieruchomości logoKinnarps Polska Sp. z o.o. logoOmnitech Sp. z o.o. logoTorus logoTétris Poland logoPlac Zamkowy – Business with Heritage/ Senatorska Investment Sp. z o.o. logoKart Sp. z o.o. logoDoradztwo i Zarządzanie Sp. z o.o. logoTętnowski Development Sp. z o.o. logo
Forbo Flooring Systems Polska logo

PKO Bank Polski z tytułem Miastoszpeciciela 2014

Warszawska siedziba PKO BP - zwycięzca konkursu Miastoszpeciciel 2014
Tak będzie wyglądała nowa Rotunda - projekt Bartłomieja Gowina i Krzysztofa Siuty z Krakowa
Rotunda, warszawska siedziba PKO Banku Polskiego, została okrzyknięta budynkiem, w najbardziej spektakularny sposób obwieszonym reklamami – to wynik II edycji konkursu organizowanego przez Stowarzyszenie Miasto Moje A W Nim.

W konkursie Miastoszpeciciel 2014 wzięło udział 57 propozycji z całej Polski, nadesłanych przez internautów. Spośród dziesięciu, które w głosowaniu internetowym, otrzymały największą liczbę wskazań, komisja konkursowa - w składzie: Natalia Paszkowska i Marcin Mostafa (pracownia WWAA), Tomasz Fudala (Muzeum Sztuki Nowoczesnej), Michał Wybieralski (Gazeta Wyborcza), Piotr Ruszkowski (Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej, Good Looking Studio), Kamil Białas (Bryla.pl) oraz Aleksandra Stępień (Miasto Moje A w Nim) - dokonała wyboru zwycięzcy. Wynik ogłoszono 11 sierpnia w warszawskim Muzeum Sztuki Nowoczesnej.

 

Czym kierowało się jury?

 

Chciałbym podziękować mojemu natchnieniu, Bankowi PKO BP, bez którego to wszystko nie byłoby możliwe. Dla dodania pikanterii powiem, że nie tak dawno jako grupa M20 wysłaliśmy do banku prośbę, żeby zdjął z tego budynku reklamę. Dosłownie 2 dni temu otrzymaliśmy odpowiedź odmowną – mówił w dniu ogłoszenia wyników Witold Weszczak z Grupy M20, który zgłosił do konkursu bank PKO BP.

 

Komisja zwróciła uwagę na systematyczne zasłanianie budynku Rotundy reklamami, które wpływają na negatywny odbiór przestrzeni miejskiej w jednym z najbardziej ruchliwych, a zarazem reprezentacyjnych miejsc w Warszawie. Dla mnie - członkini jury - to nawet nie jest nagroda dla tego konkretnego banku, ale „triumf” instytucji / firm / uniwersytetów / muzeów, które zamiast świecić przykładem, obniżają standardy. Wbrew temu, jak patrzą na to w PKO, Miastoszpeciciel to nie jest konkurs, w których chodzi tylko o estetykę. Założeniem konkursu jest poruszanie się wokół trudnych pytań: co jest normą, a co nie; czemu granice przebiegają tak nie inaczej; co możemy zrobić, żeby to zmienić. W Miastoszpecicielu chodzi o dialog między stroną społeczną, mediami lokalnymi, władzami miast i właścicielami konkretnych nośników / obiektów - komentuje wchodząca w skład jury Aleksandra Stępień.

 

Rotunda stanowi ikonę powojennego modernizmu. Jest budynkiem cennym architektonicznie i rozpoznawalnym w krajobrazie Warszawy, który w ocenie jury, z powodu złej taktyki reklamowej banku, w chwili obecnej pełni funkcję „stojaka reklamowego", świadczy o niskiej wrażliwości estetycznej i braku szacunku, zarówno dla architektów w przeszłości projektujących budynek, jak i dla mieszkańcom stolicy na co dzień poruszających się w jego okolicy.

 

Nowa Rotunda

 

Wynik konkursu traktujemy przede wszystkim jako dowód ogromnej rozpoznawalności Rotundy i żywego zainteresowania Polaków jej przyszłością. Z samym werdyktem jury i internautów trudno dyskutować jak w każdym przypadku, gdy mamy do czynienia z kategorią estetyczną. Warty podkreślenia jest jednak fakt, że przed rozpoczęciem procesu rewitalizacji przeprowadziliśmy badanie wśród mieszkańców stolicy na temat wykorzystania Rotundy jako nośnika różnorodnych treści, np. edukacyjnych, związanych z dziejami Polski. Uczestnicy badania odnieśli się pozytywnie do takiej propozycji, nie byli też przeciwni obecności samych reklam PKO. Stąd pojawiające się na budynku wizualizacje związane np. z biegami historycznymi, których organizację w stolicy wspiera PKO. Bank z zasady nie wykorzystuje powierzchni Rotundy do celów komercyjnych, a pojawiające się na budynku siatki pomagają w zachowaniu komfortu pracy i obsługi klientów w Rotundzie, w której z uwagi na stan techniczny nie można zainstalować klimatyzacji - komentuje Edyta Turkiewicz, Kierownik Zespołu Prasowego PKO BP.

 

Według planu rewitalizacji, w II kwartale 2015 r. mają ruszyć prace budowlane nowej Rotundy zaprojektowanej przez zespół architektoniczny Bartłomiej Gowin i Krzysztof Siuta z Krakowa. Projekt wyłoniono na drodze siódmej edycji międzynarodowego konkursu architektonicznego Changing the Face, współorganizowanego przez PKO Bank Polski, firmę DuPont, Oddział Warszawski SARP oraz Polski Oddział Green Building Council.

Tagi:
Napisz pierwszy komentarz
mantra