FYI Commercial Consulting logoGhelamco Poland logoArchicom logoKarimpol Polska Sp. z o.o. logoHAMMERMED II sp. z o.o. Nieruchomości S.K. logoAWIM Grupa Inwestycyjna logoOlivia Business Centre logoBREMA Sp. z.o.o. logoLobos Nieruchomości logoAluprof S.A. logoSchüco International Polska logoArt-Deweloper Sp. z o.o. logoBC INVESTMENTS sp z o.o. logoKinnarps Polska Sp. z o.o. logoHexagon logoEcophon Saint-Gobain logoAgrobex Sp. z o.o. logoNowy Styl Group logoCOTEX Office Centre logoINTER-MAR Stanisław Marzec logoWOMAK HOLDING logoDoradztwo i Zarządzanie Sp. z o.o. logoDorbud S.A. logoINTERBIURO logoCity Space logoTétris Poland logoLC Corp S.A. logoFabryka Mebli Biurowych MDD logoPorto Office B Sp. z o.o. logoOcean Plaza Sp. z o.o. logoGrupa kapitałowa DL Invest Group logoPlac Zamkowy – Business with Heritage/ Senatorska Investment Sp. z o.o. logoUNIMOR Development S.A. logoTriGranit Corporation logoFlowcrete Polska Sp. z o.o. logoALLCON INVESTMENT logoKart Sp. z o.o. logoEcho Investment logoKwiaty dla biura logoGdańska Fundacja Przedsiębiorczości logoHAVRE Sp. z o.o. logoSawig Invest Group logoOmnitech Sp. z o.o. logoPartner Capital Group logoVastint Poland Sp. z o.o. logoTorus logoBusiness House logoEURO STYL Sp. z o.o. Sp. K. logoPRO-INVEST S.A. logoReflexSun.eu – SizeFlex Sp. z o.o. logoDEVCO Sp. z.o.o. logoTętnowski Development Sp. z o.o. logo
Forbo Flooring Systems Polska logo

Czy biznes w Chinach nadal się opłaci?

Shanghai Tower
Shanghai Tower
Chiny przestają być miejscem wybieranym przez przedsiębiorców ze względu na niskie koszty pracy. Tamtejsze płace nie są już wiele niższe od polskich, a niektóre podatki zaczęły być już postrzegane jako drogie. Skutek? W Chinach coraz trudniej o atrakcyjne ceny produktów.

W dalszym ciągu Chiny przyciągają przedsiębiorców dostępem do rynków międzynarodowych, a także gigantycznego rynku wewnętrznego. Jest to kraj o bardzo dobrze rozwiniętej logistyce: ma doskonałą sieć dróg publicznych, połączeń kolejowych i połączeń morskich. Chiny dzięki tej infrastrukturze, zasobom surowcowym i przyjaznej mimo wszystko polityce podatkowej są w stanie utrzymać inwestorów, chociaż koszty prowadzenia tam biznesu rosną – ocenia w Radosław Domagalski prezes zarządu Magellan Trading Shanghai, spółki będącej częścią Magellan Group.

 

Wchodzenie na rynek chiński wymaga od przedsiębiorcy czasu, zdobycia doświadczenia i wiedzy z zakresu tamtejszej kultury biznesowej, lokalnych przepisów i uwarunkowań. Dobrze należy rozważyć także miejsce dla swojej działalności, by spotkać się z życzliwością miejscowych władz. Bo pamiętajmy o tym, że w Chinach cały czas mówimy o wielkim organizmie państwowym, który w jednych częściach funkcjonuje lepiej, w innych funkcjonuje gorzej – zaznacza Radosław Domagalski. – To powoduje, że wzrasta czynnik ryzyka, czyli po prostu musimy dobrze wykonać pierwszy krok, czyli wybrać lokalizację.

 

Czas i wysiłek poświęcone na wejście na chiński rynek może zaprocentować w dłuższej perspektywie. To znaczy, że to jest proces obliczony na wiele lat – umocnienie tam swoich zasobów i budowanie jakiejś świadomości marki czy swoich zasobów ludzkich, organizacyjnych itd. Nie jest to prosty mechanizm, ale jeżeli udaje nam się wykonać prawidłowo ten pierwszy skok, to potem ten biznes jest skazany na sukces – komentuje prezes zarządu Magellan Trading Shanghai.

 

Według oficjalnych chińskich danych wymiana zagraniczna tego kraju ze światem sięgnęła w 2013 roku 4,16 bln dolarów. Największym partnerem handlowym Państwa Środka jest Unia Europejska, a wymiana z nią przekroczyła 559 mld dolarów, podczas gdy wartość polsko-chińskiego handlu obliczana jest na 21 mld dolarów.

 

Tagi:
Napisz pierwszy komentarz
mantra