Nowy Styl Group logoCity Space logoUNIMOR Development S.A. logoHAVRE Sp. z o.o. logoHAMMERMED II sp. z o.o. Nieruchomości S.K. logoSawig Invest Group logoCOTEX Office Centre logoKwiaty dla biura logoDEVCO Sp. z.o.o. logoSchüco International Polska logoFlowcrete Polska Sp. z o.o. logoWOMAK HOLDING logoGdańska Fundacja Przedsiębiorczości logoTriGranit Corporation logoBREMA Sp. z.o.o. logoDorbud S.A. logoALLCON INVESTMENT logoEcophon Saint-Gobain logoOcean Plaza Sp. z o.o. logoAgrobex Sp. z o.o. logoPartner Capital Group logoOmnitech Sp. z o.o. logoTętnowski Development Sp. z o.o. logoINTER-MAR Stanisław Marzec logoPorto Office B Sp. z o.o. logoHexagon logoKinnarps Polska Sp. z o.o. logoLC Corp S.A. logoAluprof S.A. logoGrupa kapitałowa DL Invest Group logoVastint Poland Sp. z o.o. logoReflexSun.eu – SizeFlex Sp. z o.o. logoPlac Zamkowy – Business with Heritage/ Senatorska Investment Sp. z o.o. logoBC INVESTMENTS sp z o.o. logoTorus logoArchicom logoKart Sp. z o.o. logoFabryka Mebli Biurowych MDD logoEURO STYL Sp. z o.o. Sp. K. logoFYI Commercial Consulting logoTétris Poland logoArt-Deweloper Sp. z o.o. logoBusiness House logoINTERBIURO logoOlivia Business Centre logoLobos Nieruchomości logoKarimpol Polska Sp. z o.o. logoPRO-INVEST S.A. logoGhelamco Poland logoAWIM Grupa Inwestycyjna logoDoradztwo i Zarządzanie Sp. z o.o. logoEcho Investment logo
Forbo Flooring Systems Polska logo

Przedsiębiorcy coraz częściej wpływają na rozwój uczelni

Od pięciu lat uczelnie wyższe zmagają się z niżem demograficznym, który dotyka przede wszystkim szkoły niepubliczne. Dobrym wabikiem dla młodzieży okazuje się tworzenie nowych kierunków we współpracy z przedsiębiorcami.

Od pięciu lat mamy problem z niżem demograficznym. Uczelnie państwowe co roku zwiększają liczbę miejsc na popularnych kierunkach o 2 proc. Dlatego liczba kandydatów na popularnych kierunkach zwiększa się, natomiast na innych maleje – wyjaśnia Grażyna Drażba-Derdej, wiceprezydent ds. komunikacji, marketingu i rekrutacji na Uczelni Łazarskiego.

 

Z danych Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego wynika, że w 2013 r. na studia przyjęto 476 tys. studentów, z czego ponad 70 proc. na studia pierwszego stopnia - to o 12 proc. mniej niż w roku poprzednim. Uczelnie niepubliczne przyjęły aż o 17 proc. mniej studentów. Trudna sytuacja na rynku wpływa na większą konsolidację. Są uczelnie, które przejmują mniejsze i rozszerzają swoje kompetencje w pewnych obszarach. Niektóre uczelnie są obecnie w stanie likwidacji – mówi Grażyna Drażba-Derdej.

 

Zintegrowany System Informacji o Nauce i Szkolnictwie Wyższym POLON informuje, że obecnie likwidowanych jest 29 uczelni. Aby uniknąć ich losu, szkoły wyższe oferują coraz nowsze metody nauki, a także przeprowadzają dokładne badania rynku. Na naszej uczelni badamy potrzeby rynku pracy, badamy pracodawców, co roku robimy analizy rynku i trendów gospodarczych. Przede wszystkim przewidujemy, w jakich obszarach za 3-4 lata będą potrzebni eksperci – wyjaśnia wiceprezydent.

 

Programy nowych kierunków coraz częściej tworzone są we współpracy z pracodawcami, a ponadto istnieją specjalizacje prowadzone wspólnie z przedsiębiorcami. Umożliwia to nie tylko dobre kształcenie, ale także ułatwia studentom znalezienie pracy jeszcze na etapie nauki. W przyszłości uczelnie będą tworzyć dualny system studiów, polegający na przykład na tym, że student część tygodnia spędza na nauce teoretycznej, a część przyswajając umiejętności praktyczne u pracodawcy. Dziś system ten popularny jest już w Europie Zachodniej

 

Tagi:
Napisz pierwszy komentarz
mantra