Ocean Plaza Sp. z o.o. logoHAVRE Sp. z o.o. logoWOMAK HOLDING logoINTERBIURO logoFYI Commercial Consulting logoALLCON INVESTMENT logoSawig Invest Group logoEcophon Saint-Gobain logoGrupa kapitałowa DL Invest Group logoKarimpol Polska Sp. z o.o. logoHAMMERMED II sp. z o.o. Nieruchomości S.K. logoKart Sp. z o.o. logoHexagon logoBREMA Sp. z.o.o. logoBC INVESTMENTS sp z o.o. logoGhelamco Poland logoVastint Poland Sp. z o.o. logoINTER-MAR Stanisław Marzec logoAluprof S.A. logoUNIMOR Development S.A. logoLC Corp S.A. logoReflexSun.eu – SizeFlex Sp. z o.o. logoAWIM Grupa Inwestycyjna logoAgrobex Sp. z o.o. logoPlac Zamkowy – Business with Heritage/ Senatorska Investment Sp. z o.o. logoArt-Deweloper Sp. z o.o. logoFabryka Mebli Biurowych MDD logoDoradztwo i Zarządzanie Sp. z o.o. logoCity Space logoLobos Nieruchomości logoPartner Capital Group logoSchüco International Polska logoBusiness House logoPorto Office B Sp. z o.o. logoEcho Investment logoOlivia Business Centre logoNowy Styl Group logoTriGranit Corporation logoArchicom logoDEVCO Sp. z.o.o. logoDorbud S.A. logoCOTEX Office Centre logoKwiaty dla biura logoKinnarps Polska Sp. z o.o. logoFlowcrete Polska Sp. z o.o. logoPRO-INVEST S.A. logoTorus logoTętnowski Development Sp. z o.o. logoOmnitech Sp. z o.o. logoEURO STYL Sp. z o.o. Sp. K. logoGdańska Fundacja Przedsiębiorczości logoTétris Poland logo
Forbo Flooring Systems Polska logo

Badania naukowe idą na marne?

W Polsce mamy problem z wdrażaniem wyników naukowych do gospodarki. Między biznesem a nauką brakuje zaufania – uważają Pracodawcy RP.

W zakresie komercjalizacji wyników badań naukowych wyglądamy źle. Winę za ten stan rzeczy ponoszą obie strony – uważa Andrzej Malinowski, prezydent Pracodawców RP. – Mały i średni biznes boi się ryzyka związanego z innowacjami, nie ma infrastruktury, która pozwalałaby sprawdzić, czy rzeczywiście dana innowacja przyjmie się na rynku. Natomiast nauka, prawdopodobnie poprzez różne problemy systemowe i kwestię kariery naukowej, wyraźnie wykazuje ostrożność albo nawet niechęć do komercjalizacji swoich badań.

 

Zdaniem Andrzeja Malinowskiego polscy przedsiębiorcy oczekują od instytucji naukowych przede wszystkim kompetentnych absolwentów szkół wyższych, rzetelnej ekspertyzy oraz patentów, które mogą znaleźć zastosowanie w codziennej działalności biznesu, a do tego ostatniego potrzebne jest wzajemne zaufanie.

 

Od 1 października funkcjonuje nowe prawo o szkolnictwie wyższym, zakładające m.in. inne podejście do komercjalizacji badań naukowych. W nowelizacji określono wzorcowy sposób urynkowienia badań naukowych. W pierwszej kolejności prawo do komercjalizacji przysługuje uczelni zatrudniającej naukowca. Jeśli żadne decyzje nie zapadną wciągu 3 miesięcy, prawo to przechodzi na autora badań, który może nimi dowolnie rozporządzać. Uczelnia i naukowiec mogą jednak zrezygnować ze ścieżki wskazanej przez Ministerstwo i samodzielnie wypracować inną drogę komercjalizacji.

 

Naszym zdaniem ustawa powinna zapewniać pełną samodzielność placówek naukowych, naukowo-badawczych oraz uczelni i tworzyć pewne mechanizmy, których zadaniem byłoby przyglądanie się tej samodzielności z zewnątrz – mówi Andrzej Malinowski. Jego zdaniem taką rolę w ośrodkach naukowych mogłyby pełnić konwenty – quasi-rady nadzorcze. Konwenty, które składałyby się z ludzi z zewnątrz, spoza uczelni, mogłyby pełnić dokładnie te same funkcje, jakie sprawują rady nadzorcze w stosunku do spółek prawa handlowego. One już są przewidziane przez polskie ustawodawstwo, trzeba je tylko wyposażyć w odpowiednie uprawnienia – przekonuje Malinowski.

 

W nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej na lata 2014-2020 znajdzie się poświęcony badaniom i innowacjom program Inteligentny Rozwój. Zgodnie z Umową Partnerstwa, dokumentem określającym kierunki wydawania przez Polskę funduszy unijnych, w obecnym budżecie UE zostało na ten cel zapisane ponad 7,6 mld euro.

Tagi:
Napisz pierwszy komentarz
mantra