Nowy Styl Group logoEcho Investment logoFlowcrete Polska Sp. z o.o. logoFYI Commercial Consulting logoVastint Poland Sp. z o.o. logoPlac Zamkowy – Business with Heritage/ Senatorska Investment Sp. z o.o. logoAgrobex Sp. z o.o. logoOcean Plaza Sp. z o.o. logoArchicom logoSawig Invest Group logoLC Corp S.A. logoTorus logoEURO STYL Sp. z o.o. Sp. K. logoTriGranit Corporation logoEcophon Saint-Gobain logoSchüco International Polska logoINTERBIURO logoCity Space logoPartner Capital Group logoKinnarps Polska Sp. z o.o. logoDorbud S.A. logoFabryka Mebli Biurowych MDD logoALLCON INVESTMENT logoINTER-MAR Stanisław Marzec logoGhelamco Poland logoKwiaty dla biura logoTétris Poland logoKart Sp. z o.o. logoGdańska Fundacja Przedsiębiorczości logoHAMMERMED II sp. z o.o. Nieruchomości S.K. logoHexagon logoPorto Office B Sp. z o.o. logoHAVRE Sp. z o.o. logoPRO-INVEST S.A. logoOmnitech Sp. z o.o. logoAluprof S.A. logoDEVCO Sp. z.o.o. logoBREMA Sp. z.o.o. logoLobos Nieruchomości logoCOTEX Office Centre logoReflexSun.eu – SizeFlex Sp. z o.o. logoKarimpol Polska Sp. z o.o. logoArt-Deweloper Sp. z o.o. logoAWIM Grupa Inwestycyjna logoOlivia Business Centre logoBC INVESTMENTS sp z o.o. logoBusiness House logoTętnowski Development Sp. z o.o. logoUNIMOR Development S.A. logoWOMAK HOLDING logoGrupa kapitałowa DL Invest Group logoDoradztwo i Zarządzanie Sp. z o.o. logo
Forbo Flooring Systems Polska logo

Co piąty Polak planuje założyć firmę

W Polsce przybywa młodych przedsiębiorców, zakładających start-upy w obszarze nowych technologii. Własną firmę w ciągu najbliższych trzech lat zamierza założyć niemal co piąty Polak.

Osoby, które zakładają firmy w Polsce, są coraz młodsze. Rośnie liczba firm zakładanych przez osoby w wieku do 30 lat oraz liczba start-upów, firm w nowoczesnych branżach. Ci młodzi ludzie najczęściej działają właśnie w branżach nowoczesnych technologii, takich jak informatyka czy telekomunikacja – wyjaśnia Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. ‒ W pewnym stopniu przyczyniły się do tego również programy finansowane ze środków publicznych, które były nakierowane właśnie na tworzenie czy wspieranie takich start-upów.

 

Z badania Global Entrepreneurship Monitor, w którym udział bierze PARP wynika, że ponad 17 proc. Polaków zamierza w ciągu najbliższych trzech lat założyć firmę. Wynik ten jest o 10 pkt proc. niższy niż przed trzema laty, jednak nadal przewyższa on unijną średnią - o ok. 1,5 pkt proc.

 

Ponad 9 proc. dorosłych Polaków, czyli 2,4 mln osób, to przedsiębiorcy we wczesnym stadium działalności, którzy zamierzają założyć firmę lub zrobiły to mniej niż 3,5 roku temu. W całej UE wskaźnik ten wynosi 8 proc.

 

Co ciekawe, polscy przedsiębiorcy mają bardzo duże ambicje, aspiracje czy plany na przyszłość. Znajdujemy się na trzecim miejscu w Europie, jeśli chodzi o deklarację rozwoju firmy. 39 proc. polskich przedsiębiorców twierdzi, że zatrudni następne pięć osób w kolejnych pięciu latach – komentuje Lublińska-Kasprzak.

 

27 proc. przedsiębiorców zakłada stworzenie nawet 10 nowych miejsc pracy w ciągu nadchodzących pięciu lat. Pod względem aspiracji Polaków wyprzedają w UE jedynie Rumuni i Łotysze.

 

Niewątpliwie mamy jeszcze sporo do zrobienia, żeby przedsiębiorców było więcej i żeby stawali się coraz bardziej konkurencyjni i coraz więksi. Jeszcze odbiegamy średnią wielkością firmy od standardu europejskiego, więc nasi przedsiębiorcy muszą rosnąć i muszą stawać się firmami globalnymi, rozwijać swoją działalność również na rynkach zagranicznych – przekonuje prezes PARP.

Tagi:
Napisz pierwszy komentarz
mantra