Ecophon Saint-Gobain logoOmnitech Sp. z o.o. logoAWIM Grupa Inwestycyjna logoLobos Nieruchomości logoCity Space logoKwiaty dla biura logoSawig Invest Group logoBusiness House logoSchüco International Polska logoBREMA Sp. z.o.o. logoGrupa kapitałowa DL Invest Group logoKart Sp. z o.o. logoFabryka Mebli Biurowych MDD logoAluprof S.A. logoVastint Poland Sp. z o.o. logoHexagon logoArchicom logoNowy Styl Group logoOcean Plaza Sp. z o.o. logoKinnarps Polska Sp. z o.o. logoFYI Commercial Consulting logoAgrobex Sp. z o.o. logoINTERBIURO logoCOTEX Office Centre logoUNIMOR Development S.A. logoDorbud S.A. logoTétris Poland logoWOMAK HOLDING logoKarimpol Polska Sp. z o.o. logoHAVRE Sp. z o.o. logoFlowcrete Polska Sp. z o.o. logoDEVCO Sp. z.o.o. logoTorus logoALLCON INVESTMENT logoEURO STYL Sp. z o.o. Sp. K. logoGhelamco Poland logoOlivia Business Centre logoPartner Capital Group logoTętnowski Development Sp. z o.o. logoPorto Office B Sp. z o.o. logoPlac Zamkowy – Business with Heritage/ Senatorska Investment Sp. z o.o. logoBC INVESTMENTS sp z o.o. logoArt-Deweloper Sp. z o.o. logoHAMMERMED II sp. z o.o. Nieruchomości S.K. logoINTER-MAR Stanisław Marzec logoDoradztwo i Zarządzanie Sp. z o.o. logoReflexSun.eu – SizeFlex Sp. z o.o. logoPRO-INVEST S.A. logoLC Corp S.A. logoGdańska Fundacja Przedsiębiorczości logoEcho Investment logoTriGranit Corporation logo
Forbo Flooring Systems Polska logo

Nieinnowacyjny Polak?

Polskie start-upy mają problem z innowacyjnością (fot. pixabay.com)
Polskie start-upy mają problem z innowacyjnością (fot. pixabay.com)
Niecała polowa start-upów uważa swoje rozwiązanie za nowość w skali światowej, a co czwarty przyznaje, że jego produkt to imitacja. Czy polskie start-upy mogą być bardziej innowacyjne?

Wg ekspertów zwiększeniu innowacyjności sprzyja współpraca nauki i biznesu. Jak wynika z opracowania „Polskie start-upy. Raport 2015” obecnie tylko 25 proc. start-upów współpracuje z naukowcami, a co szósty z nich założony jest przez osobę zajmującą się pracą naukową.

 

Jest jeden problem, z którym ciągle walczą polskie start-upy – to brak innowacyjności. Z innowacyjnością jest jak z Yeti – wszyscy o niej mówią, a nikt jej nie widział tak naprawdę. Niektórym wydaje się, że innowacyjność można zadekretować, że przez samo mówienie o niej stanie się ona faktem. Ona staje się faktem wtedy, kiedy jest bardzo ścisła, interdyscyplinarna współpraca pomiędzy nauką i biznesem, a tej ciągle jeszcze brakuje – mówi agencji Newseria Biznes Piotr Bucki, wykładowca, trener, specjalista od komunikacji w Wyższej Szkole Bankowej w Gdańsku.

 

W publikacji „Polskie start-upy. Raport 2015” co czwarty z badanych przyznaje, że jego produkt to imitacja. Autorzy opracowania zauważają, że skuteczniejsze w zdobywaniu finansowania zewnętrznego są start-upy przygotowane przez naukowców. W start-upach źródłem innowacji jest także analiza zachowań klientów.

 

Niektóre start-upy deklarują, że ich roczne przychody rosną o połowę. Są to głównie te skoncentrowane na obsłudze korporacji i średnich firm. Wiele dobrych polskich start-upów to te z obszaru internet of things, analityki, sztucznej inteligencji czy oferujące wyspecjalizowane rozwiązania IT. Patrząc na całość krajowego rynku start-upów można powiedzieć, że z jednej strony jest bardzo dobrze, ale z drugiej – trudno. Mamy bardzo dużą rzeszę ludzi zainteresowanych inwestowaniem swojego czasu i kompetencji w start-upy oraz dosyć dobrze rozwinięte ośrodki, które wspomagają takie osoby. Ale funkcjonuje także dużo stereotypów i bardzo krzywdzących czasem sformułowań na temat start-upów – zauważa Piotr Bucki. Przedsiębiorcy wśród blokujących ich, plinych potrzeb najczęściej wymieniają dostęp do pieniędzy i wykwalifikowanej kadry.

 

Tagi:
Napisz pierwszy komentarz
mantra