Kinnarps Polska

Dlaczego pracownicy nienawidzą otwartej przestrzeni

Artykuł

|
Akustykę i wykorzystanie materiałów dźwiękochłonnych powinno uwzględnić się już na etapie projektowania biura (fot. Gordon McAvoy)
Pracownicy nie mogą sobie przeszkadzać ale jednocześnie powinni mieć warunki do łatwej komunikacji (fot. Teddy Strandqvist)
Pracownikom z otwartych biur przeszkadza wszechobecny ruch, szmery i hałasy, co znacząco wpływa na wydajność ich pracy. Tego problemu można jednak uniknąć dzięki odpowiedniemu zaprojektowaniu przestrzeni biurowej.

Nowe rozwiązania i parametry akustyczne

Z pomocą przychodzą nowe rozwiązania akustyczne – sufity i panele ścienne o interesującym wyglądzie i formie – oraz, co nawet ważniejsze, nowe parametry akustyczne uwzględniające specyfikę nowoczesnych biur. Na przykład określenie wspomnianego wcześniej zasięgu zrozumiałych rozmów umożliwia parametr opisujący akustykę wnętrza – radius of distraction (promień zakłóceń). Z rynków, na których biura open space istnieją od wielu lat, docierają do nas nowe parametry określające materiały dźwiękochłonne. I tak Articulation Class (AC – wskaźnik prywatności mowy) określa, jaką zdolnością do tłumienia dźwięków mowy charakteryzuje się sufit podwieszony. Różnice w efektywności sufitów o różnym AC w warunkach biura open space przedstawiają poniższe rysunki. Za punkt odniesienia wybrano spadek poziomu dźwięku mowy o 10 dB, ponieważ taką wartość odbieramy jako obniżenie dźwięku o połowę i zakłada się, że rozmowa na poziomie około 47 dB nie przeszkadza nam. Porównano identyczne biura, ale różniące się zdolnością sufitu do tłumienia dźwięku mowy. W biurze z sufitem o wartości AC = 200 dźwięk wybrzmiewał o 10 dB w odległości około 7 metrów od osoby mówiącej, a w przypadku sufitu o AC = 150 dopiero w odległości 17 metrów. Oznacza to, że w promieniu 17 metrów od osoby mówiącej rozmowa wciąż przeszkadzała osobom tam pracującym.

 

 

Fizyczny komfort pracownika

Stworzenie faktycznie działającego biura – takiego, które sprzyja efektywności i dobremu samopoczuciu pracownika – wymaga kompleksowej wiedzy i rzetelnego podejścia do technicznych aspektów komfortu środowiska biurowego. Ecophon dostarcza nie tylko rozwiązania akustyczne, ale także zapewnia specjalistyczną wiedzę dotyczącą planowania akustyki w biurach, edukacji pracowników oraz przeprowadzania procesu zmiany. Warto podjąć inicjatywę i poważnie podejść do fizycznego komfortu pracowników. Efekty tego będą odczuwalne przez przynajmniej pięć lat.

 

  • 1
  • 2

0.0
Tagi: Ecophon
Napisz pierwszy komentarz
Interbiuro - duży
mantra