Ghelamco Poland logoHexagon logoLobos Nieruchomości logoArt-Deweloper Sp. z o.o. logoAgrobex Sp. z o.o. logoTętnowski Development Sp. z o.o. logoSawig Invest Group logoFlowcrete Polska Sp. z o.o. logoHAMMERMED II sp. z o.o. Nieruchomości S.K. logoINTERBIURO logoBC INVESTMENTS sp z o.o. logoTorus logoOmnitech Sp. z o.o. logoPorto Office B Sp. z o.o. logoReflexSun.eu – SizeFlex Sp. z o.o. logoKart Sp. z o.o. logoINTER-MAR Stanisław Marzec logoGdańska Fundacja Przedsiębiorczości logoAWIM Grupa Inwestycyjna logoKwiaty dla biura logoWOMAK HOLDING logoPRO-INVEST S.A. logoBusiness House logoUNIMOR Development S.A. logoKinnarps Polska Sp. z o.o. logoDorbud S.A. logoPartner Capital Group logoCity Space logoDoradztwo i Zarządzanie Sp. z o.o. logoOcean Plaza Sp. z o.o. logoCentrum Techniki Okrętowej S.A. logoFYI Commercial Consulting logoOlivia Business Centre logoSchüco International Polska logoNowy Styl Group logoKarimpol Polska Sp. z o.o. logoCOTEX Office Centre logoHAVRE Sp. z o.o. logoBREMA Sp. z.o.o. logoEURO STYL Sp. z o.o. Sp. K. logoPlac Zamkowy – Business with Heritage/ Senatorska Investment Sp. z o.o. logoGrupa kapitałowa DL Invest Group logoArchicom logoDEVCO Sp. z.o.o. logoAluprof S.A. logoCHB14 logoVastint Poland Sp. z o.o. logoFabryka Mebli Biurowych MDD logoALLCON INVESTMENT logoTriGranit Corporation logoEcho Investment logoEcophon Saint-Gobain logo
Kuczek-Maruta Kancelaria Radców Prawnych logo

Czy biznes w Chinach nadal się opłaci?

Shanghai Tower
Shanghai Tower
Chiny przestają być miejscem wybieranym przez przedsiębiorców ze względu na niskie koszty pracy. Tamtejsze płace nie są już wiele niższe od polskich, a niektóre podatki zaczęły być już postrzegane jako drogie. Skutek? W Chinach coraz trudniej o atrakcyjne ceny produktów.

W dalszym ciągu Chiny przyciągają przedsiębiorców dostępem do rynków międzynarodowych, a także gigantycznego rynku wewnętrznego. Jest to kraj o bardzo dobrze rozwiniętej logistyce: ma doskonałą sieć dróg publicznych, połączeń kolejowych i połączeń morskich. Chiny dzięki tej infrastrukturze, zasobom surowcowym i przyjaznej mimo wszystko polityce podatkowej są w stanie utrzymać inwestorów, chociaż koszty prowadzenia tam biznesu rosną – ocenia w Radosław Domagalski prezes zarządu Magellan Trading Shanghai, spółki będącej częścią Magellan Group.

 

Wchodzenie na rynek chiński wymaga od przedsiębiorcy czasu, zdobycia doświadczenia i wiedzy z zakresu tamtejszej kultury biznesowej, lokalnych przepisów i uwarunkowań. Dobrze należy rozważyć także miejsce dla swojej działalności, by spotkać się z życzliwością miejscowych władz. Bo pamiętajmy o tym, że w Chinach cały czas mówimy o wielkim organizmie państwowym, który w jednych częściach funkcjonuje lepiej, w innych funkcjonuje gorzej – zaznacza Radosław Domagalski. – To powoduje, że wzrasta czynnik ryzyka, czyli po prostu musimy dobrze wykonać pierwszy krok, czyli wybrać lokalizację.

 

Czas i wysiłek poświęcone na wejście na chiński rynek może zaprocentować w dłuższej perspektywie. To znaczy, że to jest proces obliczony na wiele lat – umocnienie tam swoich zasobów i budowanie jakiejś świadomości marki czy swoich zasobów ludzkich, organizacyjnych itd. Nie jest to prosty mechanizm, ale jeżeli udaje nam się wykonać prawidłowo ten pierwszy skok, to potem ten biznes jest skazany na sukces – komentuje prezes zarządu Magellan Trading Shanghai.

 

Według oficjalnych chińskich danych wymiana zagraniczna tego kraju ze światem sięgnęła w 2013 roku 4,16 bln dolarów. Największym partnerem handlowym Państwa Środka jest Unia Europejska, a wymiana z nią przekroczyła 559 mld dolarów, podczas gdy wartość polsko-chińskiego handlu obliczana jest na 21 mld dolarów.

 

Tagi:
Napisz pierwszy komentarz
real connect 2017
mantra