Aluprof S.A. logoOnyx Business Point logoCHB14 logoArt-Deweloper Sp. z o.o. logoArchicom logoSpectra Development logoTétris Poland logoBC INVESTMENTS sp z o.o. logoAWIM Grupa Inwestycyjna logoVastint Poland Sp. z o.o. logoLC Corp S.A. logoOlivia Business Centre logoCentrum Techniki Okrętowej S.A. logoLobos Nieruchomości logoAgrobex Sp. z o.o. logoGdańska Fundacja Przedsiębiorczości logoINTERBIURO logoSchüco International Polska logoTorus logoDEVCO Sp. z.o.o. logoUNIMOR Development S.A. logoEURO STYL Spółka Akcyjna logoOmnitech Sp. z o.o. logoGłówka Pracuje logoKwiaty dla biura logoKart Sp. z o.o. logoMIX Biura Sp. z o.o. sp.k. logoFabryka Mebli Biurowych MDD logoGhelamco Poland logoWEKTRA HOLDING Sp. z o.o. logoFlowcrete Polska Sp. z o.o. logoOcean Plaza Sp. z o.o. logoCity Office logoGTV Lighting logoINTER-MAR Stanisław Marzec logoReflexSun.eu – SizeFlex Sp. z o.o. logoPRO-INVEST S.A. logoHAMMERMED II sp. z o.o. Nieruchomości S.K. logoTętnowski Development Sp. z o.o. logoCOTEX Office Centre logoKinnarps Polska Sp. z o.o. logoCity Space logoFYI Commercial Consulting logoHAVRE Sp. z o.o. logoNowy Styl Group logoPorto Office B Sp. z o.o. logoBusiness House logoEcho Investment logo
Kuczek-Maruta Kancelaria Radców Prawnych logo

Czy biznes w Chinach nadal się opłaci?

Shanghai Tower
Shanghai Tower
Chiny przestają być miejscem wybieranym przez przedsiębiorców ze względu na niskie koszty pracy. Tamtejsze płace nie są już wiele niższe od polskich, a niektóre podatki zaczęły być już postrzegane jako drogie. Skutek? W Chinach coraz trudniej o atrakcyjne ceny produktów.

W dalszym ciągu Chiny przyciągają przedsiębiorców dostępem do rynków międzynarodowych, a także gigantycznego rynku wewnętrznego. Jest to kraj o bardzo dobrze rozwiniętej logistyce: ma doskonałą sieć dróg publicznych, połączeń kolejowych i połączeń morskich. Chiny dzięki tej infrastrukturze, zasobom surowcowym i przyjaznej mimo wszystko polityce podatkowej są w stanie utrzymać inwestorów, chociaż koszty prowadzenia tam biznesu rosną – ocenia w Radosław Domagalski prezes zarządu Magellan Trading Shanghai, spółki będącej częścią Magellan Group.

 

Wchodzenie na rynek chiński wymaga od przedsiębiorcy czasu, zdobycia doświadczenia i wiedzy z zakresu tamtejszej kultury biznesowej, lokalnych przepisów i uwarunkowań. Dobrze należy rozważyć także miejsce dla swojej działalności, by spotkać się z życzliwością miejscowych władz. Bo pamiętajmy o tym, że w Chinach cały czas mówimy o wielkim organizmie państwowym, który w jednych częściach funkcjonuje lepiej, w innych funkcjonuje gorzej – zaznacza Radosław Domagalski. – To powoduje, że wzrasta czynnik ryzyka, czyli po prostu musimy dobrze wykonać pierwszy krok, czyli wybrać lokalizację.

 

Czas i wysiłek poświęcone na wejście na chiński rynek może zaprocentować w dłuższej perspektywie. To znaczy, że to jest proces obliczony na wiele lat – umocnienie tam swoich zasobów i budowanie jakiejś świadomości marki czy swoich zasobów ludzkich, organizacyjnych itd. Nie jest to prosty mechanizm, ale jeżeli udaje nam się wykonać prawidłowo ten pierwszy skok, to potem ten biznes jest skazany na sukces – komentuje prezes zarządu Magellan Trading Shanghai.

 

Według oficjalnych chińskich danych wymiana zagraniczna tego kraju ze światem sięgnęła w 2013 roku 4,16 bln dolarów. Największym partnerem handlowym Państwa Środka jest Unia Europejska, a wymiana z nią przekroczyła 559 mld dolarów, podczas gdy wartość polsko-chińskiego handlu obliczana jest na 21 mld dolarów.

 

Tagi:
Napisz pierwszy komentarz
mantra