Spectra Development logoKwiaty dla biura logoKinnarps Polska Sp. z o.o. logoINTER-MAR Stanisław Marzec logoINTER-BUD logoMIX Biura Sp. z o.o. sp.k. logoGTV Lighting logoAgrobex Sp. z o.o. logoOlivia Business Centre logoARTSERVIS sp. z o.o. logoPrzedsiębiorstwo Budowlane START logoArt-Deweloper Sp. z o.o. logoFlowcrete Polska Sp. z o.o. logoGalicyjska Investment Sp. z o.o. logoTorus logoVastint Poland Sp. z o.o. logoUNIMOR Development S.A. logoCity Space logoBusiness House logoTétris Poland logoRIS Kotes logoNowy Styl Group logoGdańska Fundacja Przedsiębiorczości logoHAVRE Sp. z o.o. logoDom-Bud M. Szaflarski Spółka Jawna logoINTERBIURO logoFabryka Mebli Biurowych MDD logoAluprof S.A. logoKart Sp. z o.o. logoPodium Investment logoForbo Flooring Systems Polska logoFYI Commercial Consulting logoPorto Office A Sp. z o.o. logoVantage Development S.A. logoDEVCO Sp. z.o.o. logoBałtyckie Centrum Biznesu Sp. z o.o. logoCOTEX Office Centre logoWEKTRA HOLDING Sp. z o.o. logo
Kuczek-Maruta Kancelaria Radców Prawnych logo
Raport 2018

Czy biznes w Chinach nadal się opłaci?

Shanghai Tower
Shanghai Tower
Chiny przestają być miejscem wybieranym przez przedsiębiorców ze względu na niskie koszty pracy. Tamtejsze płace nie są już wiele niższe od polskich, a niektóre podatki zaczęły być już postrzegane jako drogie. Skutek? W Chinach coraz trudniej o atrakcyjne ceny produktów.

W dalszym ciągu Chiny przyciągają przedsiębiorców dostępem do rynków międzynarodowych, a także gigantycznego rynku wewnętrznego. Jest to kraj o bardzo dobrze rozwiniętej logistyce: ma doskonałą sieć dróg publicznych, połączeń kolejowych i połączeń morskich. Chiny dzięki tej infrastrukturze, zasobom surowcowym i przyjaznej mimo wszystko polityce podatkowej są w stanie utrzymać inwestorów, chociaż koszty prowadzenia tam biznesu rosną – ocenia w Radosław Domagalski prezes zarządu Magellan Trading Shanghai, spółki będącej częścią Magellan Group.

 

Wchodzenie na rynek chiński wymaga od przedsiębiorcy czasu, zdobycia doświadczenia i wiedzy z zakresu tamtejszej kultury biznesowej, lokalnych przepisów i uwarunkowań. Dobrze należy rozważyć także miejsce dla swojej działalności, by spotkać się z życzliwością miejscowych władz. Bo pamiętajmy o tym, że w Chinach cały czas mówimy o wielkim organizmie państwowym, który w jednych częściach funkcjonuje lepiej, w innych funkcjonuje gorzej – zaznacza Radosław Domagalski. – To powoduje, że wzrasta czynnik ryzyka, czyli po prostu musimy dobrze wykonać pierwszy krok, czyli wybrać lokalizację.

 

Czas i wysiłek poświęcone na wejście na chiński rynek może zaprocentować w dłuższej perspektywie. To znaczy, że to jest proces obliczony na wiele lat – umocnienie tam swoich zasobów i budowanie jakiejś świadomości marki czy swoich zasobów ludzkich, organizacyjnych itd. Nie jest to prosty mechanizm, ale jeżeli udaje nam się wykonać prawidłowo ten pierwszy skok, to potem ten biznes jest skazany na sukces – komentuje prezes zarządu Magellan Trading Shanghai.

 

Według oficjalnych chińskich danych wymiana zagraniczna tego kraju ze światem sięgnęła w 2013 roku 4,16 bln dolarów. Największym partnerem handlowym Państwa Środka jest Unia Europejska, a wymiana z nią przekroczyła 559 mld dolarów, podczas gdy wartość polsko-chińskiego handlu obliczana jest na 21 mld dolarów.

 


0.0
Tagi:
Napisz pierwszy komentarz
CHB 14 Big
mantra