Art-Deweloper Sp. z o.o. logoCity Office logoBusiness House logoAWIM Grupa Inwestycyjna logoOmnitech Sp. z o.o. logoAgrobex Sp. z o.o. logoEcho Investment logoAluprof S.A. logoOnyx Business Point logoLobos Nieruchomości logoINTER-MAR Stanisław Marzec logoOcean Plaza Sp. z o.o. logoPorto Office B Sp. z o.o. logoGdańska Fundacja Przedsiębiorczości logoCentrum Techniki Okrętowej S.A. logoCity Space logoGłówka Pracuje logoVastint Poland Sp. z o.o. logoEURO STYL Spółka Akcyjna logoTorus logoReflexSun.eu – SizeFlex Sp. z o.o. logoWEKTRA HOLDING Sp. z o.o. logoKwiaty dla biura logoNowy Styl Group logoKinnarps Polska Sp. z o.o. logoGhelamco Poland logoDEVCO Sp. z.o.o. logoBC INVESTMENTS sp z o.o. logoCHB14 logoMIX Biura Sp. z o.o. sp.k. logoLC Corp S.A. logoCOTEX Office Centre logoOlivia Business Centre logoHAMMERMED II sp. z o.o. Nieruchomości S.K. logoFabryka Mebli Biurowych MDD logoPRO-INVEST S.A. logoTętnowski Development Sp. z o.o. logoGTV Lighting logoHAVRE Sp. z o.o. logoKart Sp. z o.o. logoUNIMOR Development S.A. logoSpectra Development logoINTERBIURO logoArchicom logoSchüco International Polska logoFlowcrete Polska Sp. z o.o. logoFYI Commercial Consulting logo
Kuczek-Maruta Kancelaria Radców Prawnych logo

Jak zaoszczędzić na firmowych zakupach?

Zła organizacja zakupów często pociąga za sobą wielomilionowe straty zarówno dla prywatnych firm, jak i państwowych urzędów. W oszczędzaniu może pomóc właściwie przygotowana strategia zakupowa.

Większe wydatki w firmie pomagają obniżyć cenę jednostkową poszczególnych produktów. Warto zatem rozważyć stworzenie w ramach przedsiębiorstwa jednego działu zakupowego dla wszystkich jednostek. Specjalistyczny dział będzie miał na uwadze interes całej firmy, a nie tylko dobro jej części.

 

Gdy dział informatyczny kupuje komputery, administracyjny materiały biurowe, a dział inwestycji projekty inwestycyjne, to w naszej ocenie – a potwierdzają to przykłady kilkuset firm na całym świecie – jest to złe – przekonuje Mariusz Turek, partner PROFITIA Management Consultants, firmy konsultingowej specjalizującej się w doradztwie zakupowym. – Jeśli każdy klient wewnętrzny kupuje sam dla siebie, zwraca uwagę na cenę, by zmieścić się w budżecie. Natomiast jeśli jest to wyodrębniona jednostka, której celem jest zmniejszanie wszystkich kosztów, czyli nie tylko zapewnienie jakości, lecz przede wszystkim maksymalne obniżenie kosztów, to jest to dobre dla organizacji.

 

Przekazanie budżetu wyspecjalizowanemu działowi zakupów stanowi pierwszy etap oszczędzania w firmie. Kolejny polega na stworzeniu strategii zakupowej, wyznaczającej standardy, które określają co, gdzie i na jakich warunkach należy kupić, aby było to najkorzystniejsze dla firmy – strategia ta winna na równi obowiązywać wszystkie działy w organizacji. Patrzymy na dostawców i uwarunkowania prawne. Zastanawiamy się, czy kontraktacja w jednym modelu zakupowym jest bardziej korzystna, czy w drugim – podkreśla Mariusz Turek. – Czy firma powinna iść w stronę umów ramowych, czy w stronę zakupów jednorazowych. To wszystko zależy od charakteru kategorii i rynku dostawców.

 

Stworzenie optymalnej strategii zakupowej w firmie, wybór odpowiedniego dostawcy, a także właściwych dźwigni zakupowych, czyli przedstawienie sprzedawcy atutów kupującego pozwolą uzyskać atrakcyjniejsze warunki kupna. Kupcy powinni się szkolić z negocjacji, analizy rynku dostawców, zarządzania ryzykiem czy z finansów – doradza partner PROFITIA Management Consultants. – Są przeróżne rodzaje szkoleń zakupowych i programów budowy kompetencji. Nie wystarczy mieć zespołu 30 kupców, 50 czy 100. Samo to nie zapewni poprawności procesów zakupowych. Powinni oni natomiast być dobrze przeszkoleni i doskonale znać się na tym, co robią.

 

Właściwa strategia zakupowa pozwoli oszczędzić pieniądze, skrócić czas, pochłaniany przez procesy zakupowe i zwiększać transparentność, czyli przejrzystość kosztową całego procesu zakupów.

 

Przykładowo, realizowaliśmy dla bardzo dużego klienta z administracji publicznej projekt dotyczący zakupu materiałów biurowych – wspomina Mariusz Turek z PROFITIA Management Consultants. – Początkowo wydawało się, że jest to bardzo proste zadanie. Okazało się jednak, że wszystkie jednostki w ramach tej organizacji wydają na te materiały aż 50 mln zł rocznie, czyli ogromne pieniądze. Ograniczyliśmy im koszyk materiałów biurowych, które mogli kupić, z 2 tys. pozycji do 300 oraz skonsolidowaliśmy zakupy w tej kategorii w ramach jednego, centralnego przetargu. To przełożyło się na oszczędności nie 20 czy 25 proc., ale 60 proc. w skali roku.

Tagi:
Napisz pierwszy komentarz
mantra