DEVCO Sp. z.o.o. logoGdańska Fundacja Przedsiębiorczości logoDorbud S.A. logoSpectra Development logoCentrum Techniki Okrętowej S.A. logoAgrobex Sp. z o.o. logoCOTEX Office Centre logoOlivia Business Centre logoUNIMOR Development S.A. logoPorto Office B Sp. z o.o. logoLobos Nieruchomości logoBC INVESTMENTS sp z o.o. logoINTERBIURO logoGrupa kapitałowa DL Invest Group logoArchicom logoNowy Styl Group logoOmnitech Sp. z o.o. logoSchüco International Polska logoKwiaty dla biura logoAWIM Grupa Inwestycyjna logoMIX Biura Sp. z o.o. sp.k. logoEURO STYL Sp. z o.o. Sp. K. logoPRO-INVEST S.A. logoCHB14 logoGhelamco Poland logoFlowcrete Polska Sp. z o.o. logoGTV Lighting logoKart Sp. z o.o. logoHAMMERMED II sp. z o.o. Nieruchomości S.K. logoDoradztwo i Zarządzanie Sp. z o.o. logoKinnarps Polska Sp. z o.o. logoFabryka Mebli Biurowych MDD logoINTER-MAR Stanisław Marzec logoCity Space logoArt-Deweloper Sp. z o.o. logoAluprof S.A. logoOcean Plaza Sp. z o.o. logoTorus logoHAVRE Sp. z o.o. logoOnyx Business Point logoLC Corp S.A. logoEcho Investment logoTętnowski Development Sp. z o.o. logoPartner Capital Group logoReflexSun.eu – SizeFlex Sp. z o.o. logoVastint Poland Sp. z o.o. logoFYI Commercial Consulting logoBusiness House logo
Kuczek-Maruta Kancelaria Radców Prawnych logo
raport wyd 2017

Jak zaoszczędzić na firmowych zakupach?

Zła organizacja zakupów często pociąga za sobą wielomilionowe straty zarówno dla prywatnych firm, jak i państwowych urzędów. W oszczędzaniu może pomóc właściwie przygotowana strategia zakupowa.

Większe wydatki w firmie pomagają obniżyć cenę jednostkową poszczególnych produktów. Warto zatem rozważyć stworzenie w ramach przedsiębiorstwa jednego działu zakupowego dla wszystkich jednostek. Specjalistyczny dział będzie miał na uwadze interes całej firmy, a nie tylko dobro jej części.

 

Gdy dział informatyczny kupuje komputery, administracyjny materiały biurowe, a dział inwestycji projekty inwestycyjne, to w naszej ocenie – a potwierdzają to przykłady kilkuset firm na całym świecie – jest to złe – przekonuje Mariusz Turek, partner PROFITIA Management Consultants, firmy konsultingowej specjalizującej się w doradztwie zakupowym. – Jeśli każdy klient wewnętrzny kupuje sam dla siebie, zwraca uwagę na cenę, by zmieścić się w budżecie. Natomiast jeśli jest to wyodrębniona jednostka, której celem jest zmniejszanie wszystkich kosztów, czyli nie tylko zapewnienie jakości, lecz przede wszystkim maksymalne obniżenie kosztów, to jest to dobre dla organizacji.

 

Przekazanie budżetu wyspecjalizowanemu działowi zakupów stanowi pierwszy etap oszczędzania w firmie. Kolejny polega na stworzeniu strategii zakupowej, wyznaczającej standardy, które określają co, gdzie i na jakich warunkach należy kupić, aby było to najkorzystniejsze dla firmy – strategia ta winna na równi obowiązywać wszystkie działy w organizacji. Patrzymy na dostawców i uwarunkowania prawne. Zastanawiamy się, czy kontraktacja w jednym modelu zakupowym jest bardziej korzystna, czy w drugim – podkreśla Mariusz Turek. – Czy firma powinna iść w stronę umów ramowych, czy w stronę zakupów jednorazowych. To wszystko zależy od charakteru kategorii i rynku dostawców.

 

Stworzenie optymalnej strategii zakupowej w firmie, wybór odpowiedniego dostawcy, a także właściwych dźwigni zakupowych, czyli przedstawienie sprzedawcy atutów kupującego pozwolą uzyskać atrakcyjniejsze warunki kupna. Kupcy powinni się szkolić z negocjacji, analizy rynku dostawców, zarządzania ryzykiem czy z finansów – doradza partner PROFITIA Management Consultants. – Są przeróżne rodzaje szkoleń zakupowych i programów budowy kompetencji. Nie wystarczy mieć zespołu 30 kupców, 50 czy 100. Samo to nie zapewni poprawności procesów zakupowych. Powinni oni natomiast być dobrze przeszkoleni i doskonale znać się na tym, co robią.

 

Właściwa strategia zakupowa pozwoli oszczędzić pieniądze, skrócić czas, pochłaniany przez procesy zakupowe i zwiększać transparentność, czyli przejrzystość kosztową całego procesu zakupów.

 

Przykładowo, realizowaliśmy dla bardzo dużego klienta z administracji publicznej projekt dotyczący zakupu materiałów biurowych – wspomina Mariusz Turek z PROFITIA Management Consultants. – Początkowo wydawało się, że jest to bardzo proste zadanie. Okazało się jednak, że wszystkie jednostki w ramach tej organizacji wydają na te materiały aż 50 mln zł rocznie, czyli ogromne pieniądze. Ograniczyliśmy im koszyk materiałów biurowych, które mogli kupić, z 2 tys. pozycji do 300 oraz skonsolidowaliśmy zakupy w tej kategorii w ramach jednego, centralnego przetargu. To przełożyło się na oszczędności nie 20 czy 25 proc., ale 60 proc. w skali roku.

Tagi:
Napisz pierwszy komentarz
Hilton 750x140
mantra