Onyx Business Point logoINTER-MAR Stanisław Marzec logoGTV Lighting logoArchicom logoFabryka Mebli Biurowych MDD logoPRO-INVEST S.A. logoBC INVESTMENTS sp z o.o. logoKinnarps Polska Sp. z o.o. logoPorto Office B Sp. z o.o. logoTętnowski Development Sp. z o.o. logoSchüco International Polska logoLC Corp S.A. logoAluprof S.A. logoCentrum Techniki Okrętowej S.A. logoAgrobex Sp. z o.o. logoAWIM Grupa Inwestycyjna logoOcean Plaza Sp. z o.o. logoNowy Styl Group logoGhelamco Poland logoKart Sp. z o.o. logoEcho Investment logoGdańska Fundacja Przedsiębiorczości logoGłówka Pracuje logoTorus logoArt-Deweloper Sp. z o.o. logoCity Space logoMIX Biura Sp. z o.o. sp.k. logoFlowcrete Polska Sp. z o.o. logoEURO STYL Spółka Akcyjna logoHAMMERMED II sp. z o.o. Nieruchomości S.K. logoOlivia Business Centre logoBusiness House logoUNIMOR Development S.A. logoFYI Commercial Consulting logoCHB14 logoOmnitech Sp. z o.o. logoLobos Nieruchomości logoReflexSun.eu – SizeFlex Sp. z o.o. logoINTERBIURO logoVastint Poland Sp. z o.o. logoHAVRE Sp. z o.o. logoSpectra Development logoWEKTRA HOLDING Sp. z o.o. logoKwiaty dla biura logoCOTEX Office Centre logoDEVCO Sp. z.o.o. logoCity Office logo
Kuczek-Maruta Kancelaria Radców Prawnych logo

Kierowcy mogą już rejestrować auta z kierownicą po prawej stronie

Dziś wchodzi w życie rozporządzenie umożliwiające kierowcom rejestrację samochodów z kierownicą zamontowaną po prawej stronie. Ustawodawca wprowadził jednak kilka warunków.

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 2 lipca br. zakłada, że kierowca, który będzie chciał zarejestrować samochód z kierownicą fabrycznie zamontowaną po prawej stronie, nie będzie musiał zmieniać położenia kierownicy. Na właścicielu takiego auta będą jednak ciążyły pewne obostrzenia. Będzie on musiał dostosować światła drogowe do ruchu prawostronnego, przebudować lub wymienić prędkościomierz, który powinien wskazywać wartości w kilometrach, a nie w milach oraz skorygować ustawienie lusterek.

 

Jednym z warunków zarejestrowania samochodu pochodzącego z kraju o ruchu lewostronnym jest przejście pozytywnego badania, podczas którego diagnosta będzie sprawdzał, czy wszystkie te elementy zostały dostosowane – dodaje Bartłomiej Morzycki, prezes organizacji Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego (PBD). – To jeden aspekt sprawy, z którym nie powinno być problemów. Więcej problemów, moim zdaniem, wynika z użytkowania takiego samochodu, m.in. związanych z bezpieczeństwem.

 

Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego zwraca uwagę, że krajowe drogi w większości nie są dostosowane do ruchu samochodów z prawostronną kierownicą. Aby na ulicy jednopasmowej wykonać manewr wyprzedzania, kierowca, siedząc po prawej stronie, będzie miał problem z właściwą oceną sytuacji. Ponadto niemal cała infrastruktura (bramki na autostradach, wjazdy na parkingi, obsługa w restauracjach typu drive thru itp.) jest w Polsce przystosowana do obsługi kierowców siedzących po lewej stronie.

 

Początkowo kłopotliwe może być również dokonywanie przeglądów i diagnostyka pojazdu. Jest jeszcze sporo nieścisłości, ponieważ nie wszystkie przepisy są ze sobą spójne – zauważa Bartłomiej Morzycki. – Diagności alarmują, że niektóre przepisy, na podstawie których operują, nie są kompatybilne z nowym rozporządzeniem. Myślę też, że pewne sprawy mogą wyjść już w trakcie rejestracji.

 

Tagi:
Napisz pierwszy komentarz
mantra