Vastint Poland Sp. z o.o. logoINTER-BUD logoFYI Commercial Consulting logoAgrobex Sp. z o.o. logoOlivia Business Centre logoNowy Styl Group logoKart Sp. z o.o. logoWEKTRA HOLDING Sp. z o.o. logoArt-Deweloper Sp. z o.o. logoFlowcrete Polska Sp. z o.o. logoINTERBIURO logoVantage Development S.A. logoBałtyckie Centrum Biznesu Sp. z o.o. logoMIX Biura Sp. z o.o. sp.k. logoKwiaty dla biura logoGalicyjska Investment Sp. z o.o. logoUNIMOR Development S.A. logoINTER-MAR Stanisław Marzec logoRIS Kotes logoBusiness House logoForbo Flooring Systems Polska logoPodium Investment logoTétris Poland logoCity Space logoGdańska Fundacja Przedsiębiorczości logoCOTEX Office Centre logoKinnarps Polska Sp. z o.o. logoTorus logoDEVCO Sp. z.o.o. logoARTSERVIS sp. z o.o. logoHAVRE Sp. z o.o. logoSpectra Development logoDom-Bud M. Szaflarski Spółka Jawna logoPorto Office A Sp. z o.o. logoGTV Lighting logoPrzedsiębiorstwo Budowlane START logoFabryka Mebli Biurowych MDD logoAluprof S.A. logo
Kuczek-Maruta Kancelaria Radców Prawnych logo
Raport 2018

Krok w stronę utworzenia metropolii

W dniu 28 czerwca br. w Szymbarku samorządowcy Gdańska, Gdyni i Sopotu oraz 46 gmin znajdujących się na terenie woj. pomorskiego zagłosowali za utworzeniem Związku Metropolitalnego.

W dniu 28 czerwca br. w Szymbarku samorządowcy Gdańska, Gdyni i Sopotu oraz 46 gmin znajdujących się na terenie woj. pomorskiego zagłosowali za utworzeniem Związku Metropolitalnego. Dzięki jego powstaniu region może zyskać nawet 170 mln zł z budżetu centralnego.

 

Kluczowym zadaniem, które miałoby być zrealizowane w ramach metropolii, byłaby koordynacja i poprawa transportu zbiorowego pomiędzy gminami. Jednak, aby działania scalające okazały się skuteczne potrzebny jest jeden organizator przewozów. Stanowi to dużą szansę dla całego regionu i osób dojeżdżających do pracy spoza Gdyni czy Gdańska.

 

Gdynia od lat inicjuje i uczestniczy w działaniach na rzecz integrowania metropolii – mówi wiceprezydent Gdyni Michał Guć, i dodaje: Dotyczy to zarówno takich projektów, których Gdynia była liderem jak TRISTAR, czy „Ochrona wód Zatoki Gdańskiej – budowa i modernizacja systemu odprowadzania wód opadowych w Gdyni oraz Małym Trójmieście Kaszubskim". Inicjuje również szereg działań mających na celu rozwój społeczno-gospodarczy metropolii. Przykładem może być koordynacja przez Gdynię Doliny Logistycznej, która swoim zasięgiem obejmuje Gdynię, Kosakowo, Rumię, Redę, Wejherowo i gminę Wejherowo, i dodatkowo Cewice, Lębork, Liniewo, Luzino, Łęczyce, Szemud oraz Gniewino.

 

W nadchodzących tygodniach wniosek dotyczący utworzenia metropolii ma zostać przesłany do Warszawy. Wcześniej rozmowy będą prowadzone także u wojewody pomorskiego. Szansę na pozytywną odpowiedź rządu oceniam obecnie jako nikłą. Władze nie ukrywają, że ustawa o związku metropolitalnym na Śląsku ma charakter pilotażowy – mówi wiceprezydent. Uważam jednak, że pomorscy politycy muszą aktywnie zabiegać o powołanie takiej Metropolii i pokazać rządowi, że jest to dla nas bardzo ważna kwestia – dodaje.

 

Pod koniec ubiegłego miesiąca Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji przygotowało projekt ustawy powołującej związek metropolitalny na Śląsku. Jednak na razie nie przewiduje się rozszerzenia ram tej ustawy na inne regiony, do czego będą zachęcać rząd pomorscy samorządowcy.
 


0.0
Tagi:
Napisz pierwszy komentarz
CHB 14 Big
mantra