Giant

Hot or Not, czyli moda na polskim rynku biurowym

„Dynamiczny rozwój rynku biurowego w Polsce w ciągu ostatnich lat spowodował wysyp nowych lokalizacji biurowych” – tłumaczy Łukasz Dziedzic, Konsultant w Dziale Badań Rynku i Doradztwa, JLL.
Moda występuje także na rynku biurowym. Tu wiąże się ona z popularnością lokalizacji biurowych. Niektóre z nich umacniają swoją pozycję w oczach najemców, a inne wręcz przeciwnie. Powodem zmian zazwyczaj jest infrastruktura komunikacyjna, która często tworzy nowe rejony biznesowe.

 

Z kolei Poznań cechuje się równomiernym rozkładem popytu na biurowej mapie miasta. W ubiegłym roku największy nowy popyt zarejestrowano w znajdującym się w centrum biurowcu Maraton. Inne budynki w pobliżu centrum miasta również są atrakcyjne dla nowych najemców. Należą do nich m.in. Kupiec Poznański, Andersia Tower, Kwadraciak i Okrąglak. Uznaną lokalizacją jest także obszar obejmujący Jezioro Maltańskie (znajdujące się tu inwestycje: Malta Office Park oraz Malta House). Kolejnym istotnym centrum biznesowym jest obszar przy ulicy Bułgarskiej, gdzie ważną rolę pełni Business Garden. 

W Katowicach znaczna część nowego popytu w 2011 r. i w 2016 r. przypadła na biurowce w centrum miasta. Jednak od roku 2011 do dziś pojawiło się kilka nowych lokalizacji biznesowych, ale również w pobliżu centrum, dzięki takim inwestycjom jak Silesia Business Park czy Silesia Star.

Dynamicznie rozwija się także łódzki rynek biurowy. Kilka lat temu zainteresowaniem najemców cieszyły się trzy lokalizacje biurowe: Green Horizon, Sterlinga Business Centre oraz University Business Park. Dziś takich hubów biznesowych jest zdecydowanie więcej. Zagłębie biznesowe powstaje np. w okolicy dworca Łódź Fabryczna. Najemców przyciągają też takie centra biznesowe, jak Ogrodowa Office czy Symetris Business Park.

Pomimo, że w największych miastach – Warszawie i Krakowie są obszary cieszące się co roku zainteresowaniem, to istnieje szereg nowych rejonów, które zwracają uwagę wielu inwestorów. Znaczące zmiany we Wrocławiu spowodowały wzrost aktywności w centrum miasta, podczas gdy w Katowicach centrum zawsze było głównym ośrodkiem biznesowym. Trójmiasto, pomimo zdominowania przez jedną lokalizację, utrzymuje silną pozycję i przyciąga nowe firmy. Poznań zaskakuje niecodziennymi projektami, a Łódź imponuje rocznymi wynikami i nowymi podmiotami na rynku. Podsumowując, nasuwa się tylko jeden wniosek: Polska jest atrakcyjną lokalizacją i nic nie wskazuje, by w najbliższej przyszłości miałoby się to zmienić – komentuje Łukasz Dziedzic, Konsultant w Dziale Badań Rynku i Doradztwa, JLL.

 


0.0
Napisz pierwszy komentarz