PGE Narodowy

Jak wykreować miejsce, które przyciągnie ludzi?

Monopolis (źródło: materiały prasowe)
Monopolis (źródło: materiały prasowe)
Kiedy dane miejsce spełnia swoją miastotwórczą rolę? Jak wykreować przestrzeń, która przyciągnie tłumy? Na te i inne pytania odpowiadają eksperci JLL w najnowszym raporcie „Miejsca, nie powierzchnie – placemaking w nieruchomościach”.
  • Zaspokojenie ciekawości

Powszechne zainteresowanie projektem można wzbudzić na różne sposoby. Czasem ludzi przyciąga jakiś ciekawy pomysł (np. odpowiedzialna społecznie farma drobiu w amsterdamskiej dzielnicy biurowej Zuidas). Często jednak działania mające na celu stworzenie nowego miejsca powinny rozpocząć się jeszcze przed początkiem właściwej budowy. Można to osiągnąć poprzez np. zbudowanie tarasu obserwacyjnego czy poprzez zaproszenie wycieczek do zwiedzania placu budowy. Umiejętność wykreowania pozytywnego szumu wokół danej lokalizacji, również w mediach społecznościowych, z pewnością zwiększy jej rozpoznawalność oraz rozbudzi społeczną ciekawość nowego projektu. Ważne jest, aby już na etapie projektowania włączyć do procesu liderów społeczności lokalnej. Pozwolenie mieszkańcom okolicy na wniesienie najciekawszych pomysłów sprawi, że będą się oni czuli docenieni i emocjonalnie związani z projektem. Im szybciej zostaną zaangażowani lokalni liderzy, którzy uruchomią marketing szeptany, tym lepiej – komentuje Jan Jakub Zombirt. 

  • Otwartość na wszystkich 

Miejsca otwarte na rozmaite społeczności charakteryzują się dużym potencjałem. Przykładem może być rewitalizacja dawnych zakładów Monopolu Wódczanego w Łodzi. Na terenie zespołu fabrycznego powstanie Monopolis. Kompleks połączy funkcje biznesowe z rekreacyjnymi. Będzie się tu znajdować przedszkole, świetlica środowiskowa dla okolicznych dzieci, basen, teatr, liczne restauracje, galeria wystawiennicza i muzeum poświęcone historii zakładów dawnego Polmosu. Kompleks budzi emocje mieszkańców. Jeszcze przed rozpoczęciem budowy organizowane były tu liczne wydarzenia kulturalne przyciągające łodzian. Wywołały one zainteresowanie projektem i przyniosły efekt oczekiwania na ukończenie inwestycji. Przygotowując się do startu prac w Monopolis zależało nam, aby było to miejsce otwarte na wszystkich. Pełne zieleni i stref relaksu, ale też sprzyjające spędzaniu wolnego czasu. Monopolis ma pomóc też w zrównoważonym rozwoju śródmieścia, ma inspirować i ma być miejscem tętniącym życiem. Będzie to projekt, jakiego Łódź jeszcze nie miała – tłumaczy Krzysztof Witkowski, prezes Virako. 

  • Atrakcyjność

W ożywieniu danego miejsca pomagają elementy przestrzeni, np. obiekty wodne (fontanny, strumienie, czy stawy), zagospodarowane tereny zielone oraz miejsca, w których można usiąść. Otwarta przestrzeń powinna być zaplanowana w sposób elastyczny, który umożliwia organizowanie sezonowych atrakcji typu pop-up (np. tymczasowych boisk, food trucków, czy wystaw plenerowych). Deweloper musi pamiętać o stworzeniu wokół budynku środowiska dla pieszych. Przestrzeń, która ma przyciągnąć do siebie ludzi, wymaga ciągłej opieki, dużej dozy kreatywności i organizowania wydarzeń, dzięki którym miejsce będzie żyło również po godzinie 17 i w weekendy. Wiele zależy też od tego, czy obserwujemy naszych gości i reagujemy na ich zmieniające się potrzeby. O danym miejscu możemy powiedzieć, że spełnia swoją miastotwórczą rolę wtedy, kiedy zwykli ludzie przejmują kontrolę nad daną przestrzenią i zachowują się w niej swobodnie. O to chodzi w placemakingu – podsumowuje Jan Jakub Zombirt.

 

  • 1
  • 2

0.0
Napisz pierwszy komentarz
mantra