Podróż biznesowa za sterami samolotu

Podróż biznesowa własnym samolotem - do tego w roli pilota? Wydaje się niemożliwe, a na pewno drogie. Coraz bardziej popularne oferty ośrodków lotniczych proponują interesujące i atrakcyjne cenowo rozwiązania dla pasjonatów latania oraz często podróżujących biznesmenów.
Mariusz Błachut
Mariusz Błachut

Jakie kursy są najczęściej wybierane i czy przypuszcza Pan dlaczego?

Przeważają kursy na licencję pilota turystycznego – na kolejnych miejscach są kursy doskonalące związane z rozszerzaniem uprawnień takich jak uprawnienia do latania w nocy i latania według wskazań urządzeń bez widoczności ziemi.

Na czym polega standardowy kurs? Czy mógłby Pan go opisać?

Kurs na licencję pilota turystycznego rozpoczyna się od wykładów teoretycznych. Po szkoleniu teoretycznym rozpoczynamy naukę praktyczną pilotażu – program przewiduje odbycie 45 h lotów. W trakcie szkolenia najpierw uczymy się sterować samolotem w locie poziomym, zakrętach, zniżaniu i wznoszeniu. Później przychodzi czas na naukę startów i lądowań – wykonujemy tak zwane kręgi wokół lotniska – wszystko pod czujnym okiem instruktora. Po opanowaniu umiejętności startów i lądowań przychodzi czas na pierwszy samodzielny lot co z reguły ma miejsce już około 15-tej godziny szkolenia! Pod koniec kursu przechodzimy do przelotów, w tym na inne lotniska komunikacyjne. Po ukończeniu szkolenia przychodzi czas na potwierdzenie naszych umiejętności przed egzaminatorem – tutaj w odróżnieniu od egzaminów na prawa jazdy zdawalność wynosi zdecydowanie powyżej 90%.

Czy każdy może zostać pilotem i kupić samolot?

Praktycznie jedynym ograniczeniem w zdobyciu i utrzymaniu  uprawnień jest stan zdrowia. W celu zdobycia i przedłużania uprawnień należy poddawać się badaniom u orzeczników medycyny lotniczej. Dla przeciętnej osoby nie stanowi problemu pozytywne przejście takich badań, a przy okazji będąc aktywnym pilotem jesteśmy skutecznie zmobilizowani do przechodzenia regularnych badań raz na 2 lata lub 5 lat dla osób poniżej 40 roku życia. Nawet większość wad wzroku nie eliminuje z latania – nakłada jedynie obowiązek posiadania dwóch par okularów na pokładzie.

Sama nauka pilotażu nie jest również zadaniem tylko dla ludzi o wybitnych predyspozycjach motorycznych. Tak jak w przypadku nauki jazdy samochodem, niektórzy mogą  potrzebować trochę więcej czasu na opanowanie umiejętności, a trening czyni mistrzem również w tej dziedzinie.

Po zdobyciu licencji pilota turystycznego możemy zastanowić się nad zakupem własnego samolotu – tutaj jedynym ograniczeniem jest stan naszych finansów – lub jeżeli nie przewidujemy bardzo intensywnego korzystania z uprawnień, możemy samolot wynajmować w takich ośrodkach jak nasz lub od innych prywatnych właścicieli. Oferowanie wynajmu samolotów przez prywatnych właścicieli jest zjawiskiem powszechnym.

Jeśli ktoś kupuje samolot do własnych prywatnych celów, kiedy może z niego korzystać?

Według własnego uznania w dowolnym momencie przestrzegając jednak przepisów prawa lotniczego jak i zasad zdrowego rozsądku. W praktyce najczęściej w korzystaniu z samolotu ograniczają nas warunki atmosferyczne, zwłaszcza w okresie zimowym. Właściwe „czytanie pogody” z dostępnych prognoz i własnej obserwacji to jedna z najważniejszych umiejętności pilota turystycznego. Po wejściu Polski do strefy Schengen poruszanie się prywatnym samolotem po terenie Europy nie jest również obarczone kłopotliwymi formalnościami  - musimy jedynie wcześniej potwierdzić naszą znajomość angielskiego na krótkim egzaminie i wpisać ją do licencji pilota.

Jak organizacyjnie wygląda synchronizacja Państwa lotów z innymi liniamii? Rezerwacja przestrzeni powietrznej?

Przestrzeń powietrzna dzieli się najogólniej na kontrolowaną, w której poruszają się rejsowe samoloty, oraz niekontrolowaną. Różnica polega głównie na tym, że w przestrzeni kontrolowanej za unikanie kolizji odpowiedzialni są kontrolerzy ruchu lotniczego a my jesteśmy zobligowani do wykonywania ich poleceń – obejmuje ona lotniska komunikacyjne i ich otoczenie. Do naszych obowiązków należy zgłoszenie planu lotu na godzinę przed startem, jeżeli z takiego lotniska planujemy skorzystać, a później stosować się do instrukcji kontrolera ruchu. Są to umiejętności które opanujemy w trakcie szkolenia na licencję pilota. Pogodzenie ruchu małych samolotów z pasażerskimi nie stanowi jednak dużego problemu. Czasami jedynie jesteśmy proszeni o poczekanie kilku minut koło lotniska zgodnie z określonymi  procedurami. Poruszanie się pomiędzy lotniskami niekontrolowanymi w przestrzeni niekontrolowanej jest już podobne do korzystanie z własnego samochodu – wsiadamy, uruchamiamy silnik i lecimy.

Co wyróżnia Państwa usługi od usług standardowych linii lotniczych?

Możliwość samodzielnego latania daje przede wszystkim elastyczność i dyspozycyjność. W dowolnym momencie możemy decydować o locie, przy uwzględnieniu oczywiście warunków atmosferycznych. Pilotowanie małych samolotów umożliwia korzystanie z małych lądowisk, które często są zlokalizowane w korzystniejszym miejscu z punktu widzenia docelowego miejsca podróży. Najważniejszym jednak pozostają wrażenia i emocje, które temu towarzyszą oraz fakt, że zawsze mamy zagwarantowane miejsce przy oknie. Pełni wrażeń z samodzielnego pilotowania samolotu nie można opisać – to trzeba po prostu samemu doświadczyć i tu zapraszamy do naszej szkoły.

Jak widzi Pan przyszłość tego typu usług w biznesie? Czy staną się one powszechne?

Podróżowanie samolotem turystycznym nigdy nie będzie zjawiskiem powszechnym, jednak grono pilotów i właścicieli samolotów będzie się zwiększało wraz z rosnącym dochodem i poprawiającą się infrastrukturą lotniczą. Nawet poprawa infrastruktury drogowej niewiele tu zmieni, ponieważ podróż na dłuższych odcinkach zawsze będzie wygodniejsza małym samolotem, a w powietrzu nie będziemy się martwić o fotoradary i skupimy na podziwianiu widoków.

  • 1
  • 2

1.0
Tagi:
Dodaj nowy komentarz
Komentarze 1
Marek222 :
Jejku, nie takie tanie, ale pewnie wygodne, może kiedyś będzie mnie stać. Na razie to chyba tylko Palikot może sobie na to pozwolić :)
28 marca 2013 22:41