Fabryka Mebli Biurowych MDD logoTorus logoAgrobex Sp. z o.o. logoPRO-INVEST S.A. logoCOTEX Office Centre logoWOMAK HOLDING logoAWIM Grupa Inwestycyjna logoINTERBIURO logoSawig Invest Group logoEURO STYL Sp. z o.o. Sp. K. logoTętnowski Development Sp. z o.o. logoEcho Investment logoTriGranit Corporation logoINTER-MAR Stanisław Marzec logoGdańska Fundacja Przedsiębiorczości logoArchicom logoUNIMOR Development S.A. logoNowy Styl Group logoPartner Capital Group logoGhelamco Poland logoReflexSun.eu – SizeFlex Sp. z o.o. logoKarimpol Polska Sp. z o.o. logoDEVCO Sp. z.o.o. logoBC INVESTMENTS sp z o.o. logoHexagon logoHAVRE Sp. z o.o. logoAluprof S.A. logoKinnarps Polska Sp. z o.o. logoKwiaty dla biura logoFlowcrete Polska Sp. z o.o. logoOcean Plaza Sp. z o.o. logoOmnitech Sp. z o.o. logoDoradztwo i Zarządzanie Sp. z o.o. logoCity Space logoArt-Deweloper Sp. z o.o. logoKart Sp. z o.o. logoBREMA Sp. z.o.o. logoFYI Commercial Consulting logoLC Corp S.A. logoHAMMERMED II sp. z o.o. Nieruchomości S.K. logoALLCON INVESTMENT logoEcophon Saint-Gobain logoPlac Zamkowy – Business with Heritage/ Senatorska Investment Sp. z o.o. logoPorto Office B Sp. z o.o. logoBusiness House logoSchüco International Polska logoOlivia Business Centre logoTétris Poland logoDorbud S.A. logoLobos Nieruchomości logoVastint Poland Sp. z o.o. logoGrupa kapitałowa DL Invest Group logo
Forbo Flooring Systems Polska logo

Coworking na fali

Na rodzimym rynku coworking jest nadal mało popularny, jednak z czasem będzie zyskiwał na znaczeniu.

Coworking jest przestrzenią do pracy, wykorzystywaną głównie przez freelancerów, start-upy i mikroprzedsiębiorców. To alternatywa dla pracy z domu lub z kawiarni. Szacuje się, że biur coworkingowych jest obecnie ok. 8 tys., prognozy wzrostu są bardzo optymistyczne. Do końca 2016 r. może być ich nawet 10 tys., pięć lat temu było ich tysiąc – wskazuje w rozmowie z agencją Newseria Biznes Oskar Cięciel z Coworkingness, inicjator akcji Dni Otwarte Polskiego Coworkingu „Let’s cowork”.

Na rodzimym rynku coworking wciąż nie cieszy się dużą popularnością, choć pojawia się coraz więcej biur. Aktualnie w Polsce jest ich ok. 100, jednak świadomość korzyści z korzystania z tego typu lokali jest nadal niewielka – duża część freelancerów wciąż pracuje z domu lub z kawiarni.

Podstawową różnicą pomiędzy shared office a coworkingiem jest społeczność. To ludzie są najważniejsi, a nie stanowiska pracy, choć oczywiście w biurach coworkingowych znajdziemy dobry internet, ekspres do kawy czy przystosowane do pracy stanowiska. Natomiast istotą są interakcje, które zachodzą między ludźmi – przekonuje Oskar Cięciel.

Jak wynika z Global Coworking Survey 2015 dla 70 proc. osób korzystających z przestrzeni coworkingowych tzw. small talks stanowią istotę tego typu miejsc. Z kolei dla ponad 60 proc. kluczowe jest dzielenie się wiedzą i doświadczeniem zawodowym. Połowa ankietowanych liczy natomiast, iż korzystanie z biur coworkingowych pomoże im w nawiązaniu nowych kontaktów zawodowych.   

To, jak będzie rozwijał się trend coworkingowy w Polsce, zależy od tego, jak bardzo będzie się zmieniał model pracy. Na świecie i w Polsce obserwujemy przechodzenie na nielimitowany czas pracy. Ludzie coraz częściej nawiązują współpracę na zasadzie projektowej z organizacjami, coraz mniej czasu spędzają w jednej organizacji, zwłaszcza programiści, dla których kryterium jest to, czy projekt jest ciekawy, a nie jakie jest wynagrodzenie – tłumaczy inicjator „Let’s cowork”.

Rodacy coraz częściej podejmują decyzję o pracy na własny rachunek. Jak wynika z raportu „Polskie Start-upy Raport 2015” obecnie na rodzimym rynku funkcjonuje ponad 2,4 tys. start-upów. Pojawia się również więcej freelancerów. Z danych rejestru REGON wynika, że już niemal 3 mln osób prowadzi w Polsce jednoosobową działalność gospodarczą. Powyższe dane stanowią szansę dla rozwju rynku biur coworkingowych.  

Można wyróżnić dwa podstawowe modele coworkingowe. Jeden jest w pewnym sensie wtórny do organizacji zajmujących się start-upami, to fundusze venture capital. To przez nich tworzone są biura coworkingowe będące wylęgarnią start-upów. Inne nastawiają się na specjalistów, freelancerów, którzy nie są obecni na scenie start-upowej, ale są wysoko wykwalifikowanymi specjalistami – mówi Oskar Cięciel.
 

Tagi:
Napisz pierwszy komentarz
mantra