Przekazywanie ocen i informacji zwrotnych wzbudza emocje. Jak więc rozmawiać z ludźmi o błędach tak, by ich zmotywować, a nie zdołować?
Przekazywanie informacji zwrotnych wzbudza emocje tylko wtedy, gdy na te emocje pozwolimy. Koncentrując się na faktach i informacjach zebranych na etapie przygotowania do rozmowy, minimalizujemy ryzyko, że pojawią się negatywne emocje. Naszym celem nie jest motywować, a doprowadzić do tego, że odbiorca naszej informacji zwrotnej sam wyciągnie wnioski i tak pokieruje swoimi zachowaniami, by osiągnąć założony cel. To w kwestii negatywnych emocji – bo pozytywnych nigdy za wiele.
Czy pochwała również może być źle sformułowana?
Ogólnie jestem przeciwnikiem pochwał. Tak, nie przejęzyczyłem się. Dlaczego? Gdyż zabiegiem zdecydowanie bardziej pożądanym od pochwał jest dawanie wyrazów uznania. Kiedy chwalimy oceniany jest przede wszystkim człowiek – a zwykle nie lubimy być oceniani. Przekazywana informacja jest ogólna i nie sprawia wrażenia autentycznej, a oceniający stawia się wyżej niż oceniany. W efekcie pochwała płynie z góry na dół.
Zupełnie inaczej wygląda sprawa w przypadku wyrażania uznania. Ocenia się wtedy pracę lub osiągnięcia danej osoby – a przecież lubimy słyszeć, że robimy coś dobrze. Ważne jest także odniesienie do konkretnych działań, co buduje przekonanie, że informacja jest szczera. Wyrazy uznania mają jednocześnie partnerski charakter – nie dajemy oceniającemu wrażenia, że jest traktowany z góry.
A teraz pytanie nieco od drugiej strony: jak poradzić sobie z przyjmowaniem informacji zwrotnej?
Chciałbym odpowiedzieć trochę pół żartem, pół serio: jak najszybciej. Wszystko sprowadza się do naszej otwartości na rozwój. Kluczem do sukcesu jest zrozumienie faktu, że informacja zwrotna ma eliminować u mnie zachowania niepożądane lub wzmacniać i zachęcać do powielania dobrych praktyk, które stosuję. Jeżeli mam dobrze zakomunikowane intencje oraz sam dostrzegam sens i potrzebę zmiany lub wzmocnienia zachowań, to nie będę miał problemu z przyjmowaniem informacji zwrotnej i odniosę z niej największą wartość.
Masz pytania? Zapytaj specjalistę - Jarosław Pudełek j.pudelek@czteryp.pl