Nowy Styl Group logoKwiaty dla biura logoBC INVESTMENTS sp z o.o. logoOmnitech Sp. z o.o. logoPartner Capital Group logoDoradztwo i Zarządzanie Sp. z o.o. logoCity Space logoGdańska Fundacja Przedsiębiorczości logoPorto Office B Sp. z o.o. logoEcophon Saint-Gobain logoOlivia Business Centre logoALLCON INVESTMENT logoSchüco International Polska logoTętnowski Development Sp. z o.o. logoGrupa kapitałowa DL Invest Group logoBREMA Sp. z.o.o. logoSawig Invest Group logoPRO-INVEST S.A. logoGhelamco Poland logoLC Corp S.A. logoTriGranit Corporation logoFabryka Mebli Biurowych MDD logoFYI Commercial Consulting logoKinnarps Polska Sp. z o.o. logoArchicom logoUNIMOR Development S.A. logoDorbud S.A. logoAWIM Grupa Inwestycyjna logoLobos Nieruchomości logoAluprof S.A. logoPlac Zamkowy – Business with Heritage/ Senatorska Investment Sp. z o.o. logoEURO STYL Sp. z o.o. Sp. K. logoWOMAK HOLDING logoHexagon logoReflexSun.eu – SizeFlex Sp. z o.o. logoVastint Poland Sp. z o.o. logoKart Sp. z o.o. logoOcean Plaza Sp. z o.o. logoINTER-MAR Stanisław Marzec logoTétris Poland logoFlowcrete Polska Sp. z o.o. logoINTERBIURO logoAgrobex Sp. z o.o. logoDEVCO Sp. z.o.o. logoBusiness House logoHAMMERMED II sp. z o.o. Nieruchomości S.K. logoKarimpol Polska Sp. z o.o. logoEcho Investment logoCOTEX Office Centre logoHAVRE Sp. z o.o. logoTorus logoArt-Deweloper Sp. z o.o. logo
Forbo Flooring Systems Polska logo

Prawo uniemożliwia rozwój BPO w Polsce

Infosys Green Horizon w Łodzi, fot. Konrad Jęcek
Infosys Green Horizon w Łodzi, fot. Konrad Jęcek
Polskie centra BPO chcą świadczyć coraz bardziej zaawansowane usługi, wiążące się z ryzykiem biznesowym. W realizacji złożonych projektów przeszkadza im jednak polskie prawo.

Proste usługi biznesowe po najkorzystniejszej cenie nadal świadczone są w krajach azjatyckich. Droższa Europa Środkowo-Wschodnia przestała być miejscem do lokowania prac nieskomplikowanych i powtarzalnych. Stąd - jak wyjaśnia Jolanta Jaworska, wiceprezes zarządu ABSL (Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych) - firmom, które działają w branży nowoczesnych usług dla biznesu, obecnie najmocniej zależy na przyciągnięciu najbardziej zaawansowanych usług, szczególnie dla sektora finansowego.

 

W roku 2013 zainteresowane ulokowaniem niektórych procesów biznesowych w Polsce były m.in. zagraniczne banki inwestycyjne, wśród nich Bank of America Merrill Lynch, J.P. Morgan i Morgan Stanley, które większość operacji wiążących się z wysokim ryzykiem zlecają swoim oddziałom zlokalizowanym w Europie Zachodniej - w Luksemburgu, Holandii, Niemczech oraz Szwajcarii. Usytuowanie ich w Polsce napotyka liczne przeszkody, w tym regulacje prawne. Problemem jest na przykład zakaz sprawdzania przeszłości kryminalnej i kredytowej pracowników.

 

Zobacz także: BPO zyska na zmianach w kodeksie pracy

 

W przeciwieństwie do wielu krajów Europy Zachodniej sprawdzenie takich informacji nie jest możliwe, ponieważ nasz Kodeks pracy określa zamknięty katalog informacji, o które może prosić pracodawca – wyjaśnia Jolanta Jaworska. – Nie zezwala on na przetwarzanie informacji poufnych, przez co skutecznie odstrasza firmy, które mogłyby tworzyć miejsc pracy związane z obsługą zaawansowanych procesów biznesowych. Rzecz bowiem dotyczy naprawdę poważnych operacji, czy na giełdzie, czy w obszarze fuzji i przejęć. Wiąże się z tym dostęp do bardzo wrażliwych informacji finansowych oraz biznesowych, więc sprawdzenie osób mających do nich nie tylko dostęp, lecz także mogących nimi dysponować jest konieczne. Oczywiście ryzyka nigdy nie będziemy w stanie całkowicie wyeliminować. Ale jest to jeden z wymogów, powszechnie uznany w nowoczesnych gospodarkach, który nie może być w żaden sposób pominięty.

 

Obecnie podmioty z kapitałem zagranicznym zatrudniają w polskich oddziałach ponad 128 tys. pracowników. W polskich centrach usług wspólnych i firmach outsourcingowych pracuje kilkadziesiąt tysięcy osób. Łącznie branża ta daje zatrudnienie ponad 200 tys. osób w Polsce.

 

Ta branża nadal ma ogromny potencjał. Ostatnie lata pokazują, że rośniemy ok. 10-20 proc. rocznie – mówi wiceprezes zarządu ABSL. – Do dalszego rozwoju potrzebne nam jest jednak wsparcie rządu i polityków w zakresie regulacji prawnych, które zabezpieczą informacje poufne klientów i będą odpowiadały tym, które obowiązują w Europie Zachodniej. Jeżeli nam się to uda, to są szanse, żebyśmy przyciągnęli do Polski najbardziej zaawansowane usługi biznesowe, czyli np. consulting, doradztwo i analitykę, czy zarządzanie systemami cyberbezpieczeństwa dla najbardziej wymagających klientów.

Tagi: BPO
Napisz pierwszy komentarz
mantra