Proton Office

Czy można nakazać pracownikowi, by przerwał urlop?

Artykuł

Błogi stan urlopowego wypoczynku i... telefon od pracodawcy, który nakazuje powrót do biura. Czy pracownik musi na to przystać?

Pracodawca może ściągnąć pracownika z urlopu, jeśli wystąpią okoliczności, o których nie wiedział podczas jego udzielania – mówi Alicja Biernat z Kancelarii Adwokackiej EIR Legal Alicja Biernat. Przyczyna sprowadzenia pracownika musi być jednak poważna, np. choroba innej zatrudnionej osoby, która pracowała nad bardzo ważnym zleceniem, a której nikt inny nie potrafi zastąpić.

 

Odwołanie z urlopu odbywa się na zasadzie polecenia służbowego, co oznacza, że pracownik musi je wykonać. Jeśli nie stawi się w pracy, jest to nieusprawiedliwiona nieobecność – informuje prawniczka. Dobrą wiadomością dla pracowników jest natomiast fakt, że wszystkie koszty związane z urlopem, muszą zostać zwrócone, a niewykorzystane dni można odebrać później.

 

O planowanym urlopie warto poinformować pracodawcę jak najwcześniej, tak, by mógł znaleźć na ten czas odpowiednie zastępstwo lub tak zorganizować pracę w firmie, aby obecność danego fachowca nie była akurat w tym okresie konieczna. Należy przy tym pamiętać, że pracodawca może nie zgodzić się na udzielenie dni wolnych w terminie wybranym przez zatrudnianą osobę.

 

Urlop wypoczynkowy należy się każdemu pracownikowi jako świadczenie, którego nie można się zrzec. To, ile dni w ciągu roku ma się do wykorzystania, zależy od stażu pracy. Jeśli wynosi on ponad 10 lat, pracownikowi przysługuje 26 dni urlopu, jeżeli mniej niż 10 lat – 20 dni.

 


0.0
Tagi:
Napisz pierwszy komentarz