Proton Office

EKO Biurowa walka z globalnym ociepleniem

|
Według danych Danfoss za niemal 40 proc. emisji rocznej odpowiada środowisko budowlane, zatem każdy pozytywny trend, mający wpłynąć na poprawę tego stanu rzeczy jest na wagę złota.

Jednym z rozwiązań, które można zastosować wprowadzając pozytywne zmiany może być podłoże, które będzie jednym ze sposobów na walkę z globalnym ociepleniem. Pierwszą publikacją w Polsce, która z perspektywy podłogi przypatruje się architekturze, wpływowi materiałów wykorzystywanych we wnętrzach na ludzi i środowisko jest opracowanie „PODŁOGA ma znaczenie”. Powstało ono pod patronatem Interface, największego na świecie producenta płytek dywanowych, a także lidera w zakresie zrównoważonego rozwoju.


Każdy element ma znaczenie

Zmiany o charakterze globalnym muszą wynikać nie z działań jednej firmy, branży czy sektora, ale współpracy ogólnoświatowej i powinny zachodzić na każdej płaszczyźnie. Każdy element aranżacji może wpływać na samopoczucie i zdrowie osób przebywających w pomieszczeniach, jak również każda decyzja podjęta podczas doboru materiałów może przyczyniać się poprawy lub pogorszenia stanu środowiska. Walory ekologiczne powinny zatem mieć wpływ na decyzję o dokonaniu zakupu. W przypadku większych podmiotów, takich jak korporacje czy duże przedsiębiorstwa, zrównoważone budownictwo i świadomy dobór materiałów mogą mieć wpływ na zatrudnienie pracowników i stać się narzędziem employer brandingu oraz być dowodem na realizację określonych wartości firmy. Zarówno poszukujący pracę, jak i partnerzy biznesowi, coraz częściej cenią takie wartości jak poczucie społecznej odpowiedzialności czy troska o zdrowie i kondycję psychiczną pracownika.


W projektowaniu przestrzeni biurowych coraz większe znaczenie ma ekologia, a zmniejszenie wpływu na środowisko staje się często priorytetem dla Inwestora. Dobór odpowiedniego wyposażenia, oświetlenia oraz materiałów wykończeniowych, w tym podłogi, jest tu kluczowy – mówiła Anna Irek ze studia projektowania wnętrz komercyjnych MUSU.


Utrzymujący się trend

Pozytywnym trendem, który utrzymywał się w mijającym roku jest biophilic design, koncepcja zakładająca, że kontakt człowieka z przyrodą jest wpisany w ludzką naturę i powinien być stale dostarczany, ponieważ w przypadku jego braku może dojść do pogorszenia stanu zdrowia i samopoczucia. Ekspert w zakresie tej dziedziny - Oliver Heath - uważa, że można ją realizować poprzez wprowadzenie roślin do biur, zapewnienie dostępu do naturalnego światła, ruchu powietrza lub też zastosowanie naturalnych barw, wzorów i tekstur. Produkty do wykończenia podłóg, wykonane z naturalnych materiałów, nawiązujące fakturą i kolorami do przyrody, są częstymi elementami stosowanymi w jego projektach.


Wyniki raportu „Human Spaces” wykazały, że dostęp do naturalnych elementów, takich jak światło słoneczne czy zieleń, poprawiają samopoczucie pracowników o 15 proc., a ich efektywność wzrasta nawet o 6 proc.


Ograniczanie zużycia materiałów

Obecne trendy w projektowaniu biur skupiają się na człowieku i jego potrzebach. Dba się o komfort pracy, atrakcyjność jej otoczenia, odpowiednie oświetlenie, wilgotność, czy emisję zanieczyszczeń – mówiła mgr inż. arch. Anna Fiałkiewicz-Waga Design Manager w TriGranit.


Istotnym czynnikiem, który wpływa na ekosystem jest dobór materiałów np. do wykończenia podłóg. Chociaż ich związek z zanieczyszczeniem nie jest oczywistym skojarzeniem, to tak pozornie mała decyzja może mieć wpływ na zdrowie osób korzystających z wnętrz, w których zastosowano takie zdrowe rozwiązanie. Przykładem odpowiedzialnego podejścia do kwestii zanieczyszczenia środowiska i jednocześnie przyniesienia korzyści dla wszystkich zaangażowanych z różnych branż jest łańcuch dostaw stworzony przez Zoological Society of London oraz firmę Interface. Podczas programu Net-Works odkupuje się wyłowione przez lokalną społeczność Filipin i Kamerunu sieci rybackie, po czym przetwarza i wykorzystuje jako przędzę w produkcji wykładzin, co ogranicza zużycie innych materiałów.


Biznes musi stać się motorem napędowym do wywierania pozytywnego wpływu na środowisko i społeczeństwo, koncentrując się na rozwiązywaniu większych problemów. Oczekiwania względem niego zmieniają się z „odpowiedzialnego” podejścia do takiego, które oparte jest na pozytywnym wpływie - dodał Geanne Van Arkel, Dyrektor Zrównoważonego Rozwoju w Interface.


Redukcja dwutlenku węgla w atmosferze

Wiele lat temu firma Interface podjęła się wyzwania w celu wyeliminowania negatywnego wpływu na środowisko do 2020 r., które nazwano Mission Zero. Dzięki pozytywnym wynikom pomysłu, spółka podniosła sobie poprzeczkę i rozpoczęła nowy program Climate Take Back, który ma odwracać zmiany klimatu i tworzyć odpowiednie warunki do życia.


Te działania doprowadziły do rekordowego w branży zmniejszenia śladu węglowego w procesie produkcji o ponad 60 proc. Interface oferuje swoim klientom płytki Carbon Neutral Floors, które są neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla przez cały cykl życia produktu. Dzięki temu od 2002 roku udało się zrównoważyć emisję ponad 4 milionów ton dwutlenku węgla do atmosfery, a jeśli to działanie się utrzyma, na koniec 2018 r. będzie można dodać do tej liczby kolejne 400 000 ton, co odpowiada ilości pochłanianej w ciągu roku przez ponad 200 tysięcy hektarów lasu.


Aby jednak wywierać jedynie pozytywny wpływ na środowisko, producent stworzył prototyp płytki Proof Positive. W procesie jej tworzenia wchłanianie dwutlenku węgla ze środowiska przewyższa jego emisję. Wdrożenie tego rozwiązania na szeroką skalę miałoby wpływ na odwrócenie globalnego ocieplenia.


Fabryka z mechanizmami inspirowanymi naturą

Z myślą o zrównoważonym rozwoju stworzono pozytywną fabrykę FaaF (Factory as a Forest) inspirowaną naturą. Na wzór lasów mają występować w niej samonapędzające się ekosystemy o wysokiej wydajności. Realizowany przez Interface projekt jest na etapie wdrażania pierwszej fazy wypracowanych wcześniej zaleceń.


Wdrażanie takich innowacyjnych projektów udowadnia, że prowadzenie firmy w zgodzie ze swoimi wartościami jest możliwe, co postrzegane jest jako ogromny walor. Działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju może wpływać na decyzje pracowników oraz klientów o nawiązaniu współpracy z firmą wykorzystującą takie działania. Zarówno wielkie, jak i małe przedsiębiorstwa, mogą przyczyniać się do działania na rzecz środowiska, zaczynając już od urządzenia swojego wnętrza.


5.0
Tagi:
Napisz pierwszy komentarz