Giant

Praca zdalna jako nowy wymiar zatrudnienia?

|
Praca nie koniecznie musi polegać na przebywaniu w biurze w określonych godzinach. Coraz większą popularnością w Polsce cieszy się tzw. praca zdalna. Na czym właściwie polega i czy rzeczywiście może być korzystna dla obu stron?

Praca zdalna – telepraca

Praca zdalna jest określona w Kodeksie Pracy jako telepraca. Ta forma zatrudnienia polega na wykonywaniu zawodowych obowiązków z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi telekomunikacyjnych: internetu, telefonii komórkowej, systemów wymiany danych. Sama praca wykonywana jest poza siedzibą firmy, a jej wyniki przesyłane są przełożonemu drogą elektroniczną.

Komunikacja z szefem nie rodzi konfliktów, jeśli obie strony ze zrozumieniem podchodzą do ograniczeń wynikających z pracy na odległość – mówi Damian Wilk, operator kamery, montażysta, grafik i producent pracujący zdalnie z firmą Positive Media, producent video cherry-bomb.pl Najczęstszym kanałem kontaktu są telefon i e-mail. Przez telefon ustalamy zadania i omawiamy szczegóły oraz sprawy pilne. E-mail służy podsumowaniu tych rozmów oraz do przesyłania załączników. Zdarza się, że szef musi przyjechać do mnie by omówić bardziej skomplikowany projekt; zdarza się, że to ja muszę pojechać do szefa - obaj to rozumiemy i akceptujemy, dzięki czemu atmosfera jest dobra - dodaje.

Pozornie system pracy zdalnej może się wydać nieco kontrowersyjny. Samodzielna praca w domu bez stałego, fizycznego nadzoru przełożonego może stwarzać ryzyko niewłaściwego wykorzystywania czasu pracy. Jednak fizyczna obecność pracownika w biurze również nie zawsze gwarantuje pełne wykorzystanie czasu pracy na zawodowe obowiązki. Co więcej, często system pracy zdalnej może okazać się bardziej efektywny niż praca w stałych godzinach w siedzibie firmy. Badania przeprowadzone przez monster.com dowiodły, że praca w systemie zdalnym może być wydajniejsza od tradycyjnej formy zatrudnienia nawet o 13%.

Plusy i minusy pracownika „na odległość”

Praca zdalna, jak każda forma zatrudnienia, ma swoje wady i zalety. Decydując się na tę formę współpracy, należy pamiętać, że praca na odległość nie sprawdzi się w każdej branży. Dlatego warto przeanalizować czy rodzaj powierzanych pracownikowi zadań jest możliwy do zrealizowania w systemie zdalnym.

Cechą charakterystyczną telepracy są niematerialne efekty pracy oraz brak konieczności fizycznego kontaktu z inną osobą. Dlatego też ta forma współpracy zalecana jest w branżach związanych z analizą i przetwarzaniem danych. Praca zdalna może być również rozwiązaniem w przypadku zapotrzebowania na pracownika z innej części kraju niż ta, w której znajduje się siedziba danej firmy: Pracujemy w branży medialnej i często pojawiają się zlecenia dotyczące przygotowania materiałów dotyczących na przykład danego miejsca – przyznaje Anna Parchanowicz, dyrektor zarządzający artivia.pl. W takiej sytuacji łatwiej znaleźć nam pracownika właśnie w tym miejscu w formie pracy zdalnej, niż wysyłać osobę z biura. Dzięki temu mamy dziennikarskie "materiały z pierwszej ręki", których nie bylibyśmy w stanie przygotować w biurze.

Głównymi zaletami zatrudnienia w takiej formie jest ograniczenie kosztów związanych z tworzeniem kolejnego stanowiska pracy w siedzibie firmy. W zależności od branży i rodzaju powierzonych zadań, zdarza się, że zatrudnienie pracownika zdalnego nie wiąże się z żadnymi dodatkowymi kosztami, a nawet część z nich niweluje. W niektórych przypadkach, np. opracowywania rozbudowanych projektów, konieczny jest kontakt z przełożonym za pomocą dedykowanej platformy czy systemu.

Zdarzają się sytuacje, kiedy współpraca zdalna nie jest tańszą opcją zatrudnienia. Jednak jak twierdzą pracodawcy wysoka jakość usług, jak również efektywność pracowników zdalnych często rekompensuje koszty współpracy. Nasza agencja decyduje się często na współpracę zdalną, ponieważ stwarza to możliwość zatrudnienia najlepszych fachowców w danej dziedzinie - wyjaśnia Anna Parchanowicz. Jeśli chodzi jednak o koszt takich zleceń, to jest on często wyższy, niż w przypadku godzinowej stawki osoby zatrudnianej na miejscu w biurze, ale znamy możliwości tych ludzi i wiemy, że warto z nimi pracować, bo efekty pracy są wtedy świetne - podkreśla.

 

Praca dla każdego?

Praca w domowym zaciszu to możliwość samodzielnego decydowania o czasie i formie pracy. Jednak świadomość braku bezpośredniej, fizycznej kontroli przełożonego może budzić również wiele pokus do odłożenia zawodowych obowiązków na później. Dlatego osoba pracująca w formie pracy zdalnej musi wykazać się wysoką samodyscypliną oraz umiejętnością organizacji czasu pracy własnej. Istotną kwestią jest również zrozumienie przez najbliższych, że praca w domu nie oznacza wcale, że pracownik może bagatelizować swoje obowiązki. Dlatego warto by wygospodarował w swoim domu własne niewielkie biuro, w którym będzie mógł spokojnie poświęcić się zawodowym obowiązkom.

Ważną kwestią jest również poziom komunikacji na linii przełożony-podwładny. Mimo braku konieczności fizycznej obecności w biurze, zdalny pracownik nadal jest członkiem firmy, a zawodowe losy zależą od bezpośredniego przełożonego oraz zaangażowania w wykonywaną pracę.

Praca zdalna wymaga perfekcyjnej komunikacji i pełnego zrozumienia z szefem - podkreśla Damian Wilk. Gdy wiemy precyzyjnie czego szef od nas oczekuje, praca zdalna jest wygodna dla obu stron. Gdy potrzebne są częste ustalenia jakichś drobnostek - to dla obu stron udręka.

Jak widać, praca zdalna wymaga odpowiedniego podejścia i zaangażowania obu stron. Możliwa jest do realizacji tylko wtedy, kiedy między podwładnym a przełożonym nie występują problemy komunikacyjne. I chociaż telepraca wymaga przeorganizowania systemu zatrudnienia, może okazać się opłacalna dla obu stron.


2.0
Tagi:
Dodaj nowy komentarz
Komentarze 2
Alicja Łuczyńska :
Myślę, że warto spróbować chociaż przez jakiś czas pracy zdalnej. Daje ona dużo elastyczności i możliwości rozwoju w kierunku, na którym nam zależy. Wyzwaniem jest jednak komunikacja z klientami i zleceniodawcami. Ale to także można wypracować korzystając ze skutecznych narzędzi online. Ja używam systemu CRM Kamflex i jestem zadowolona. Wprowadzam tam wszystkie kluczowe dane, procesy i leady, wystawiam faktury i dokumenty. Kiedy inne osoby zalogują się do aplikacji od razu widzą, na jakim etapie jest każdy z rozpoczętych projektów. Skuteczne narzędzie, to podstawa dobrej komunikacji w pracy zdalnej :).
14 sierpnia 2018 10:12
Monika K. :
Mam własne spostrzeżenia: jak pracodawczyni miałam 2 pracowników "zdalnych" przez rok. Osobiście myślę, że nie jest łatwo ani pracodawcy, ani pracownikowi wprowadzić telepracy. Wbrew pozorom trzeba się nieźle nagimnastykować, żeby dopasować telepracę do prawa pracy. Choćby - "pojawiają się problemy ewidencjonowania czasu pracy (można rozwiązać je poprzez oświadczenie pracownika), kontroli pracownika, czy też ewentualnego wypadku przy pracy, jednakże kwestie tego typu należy rozpatrywać indywidualnie, w ujęciu całokształtu stanu faktycznego" cyt http://www.eporady24.pl/zdalne_zatrudnienie,pytania,2,84,8944.html Niestety nasze prawo nie nadąża za zmianami a i często urzędnicy interpretują je na niekorzyść pracodawcy. Ja ostatecznie zrezygnowałam z takiej formy zatrudnienia właśnie ze względu na formalności z ewidencjonowaniem itp. zabierały za dużo czasu. Ostatecznie jeden z tych pracowników współpracuje ze mną (zdalnie), czyli ma działalność gospodarczą. Jest zadowolony, bo znalazł dodatkowych kontrahentów, a równocześnie biurokracji o 90% mniej – jak sam mówi. Drugi – do telepracy się nie nadawał, sam to przyznał. Trzeba mieć do tego też predyspozycje psychiczne. Pozdrawiam
17 września 2014 20:26