Fabryka Mebli Biurowych MDD logoGhelamco Poland logoCHB14 logoAgrobex Sp. z o.o. logoKart Sp. z o.o. logoINTERBIURO logoVastint Poland Sp. z o.o. logoOlivia Business Centre logoHexagon logoAWIM Grupa Inwestycyjna logoNowy Styl Group logoHAMMERMED II sp. z o.o. Nieruchomości S.K. logoWOMAK HOLDING logoTętnowski Development Sp. z o.o. logoUNIMOR Development S.A. logoFlowcrete Polska Sp. z o.o. logoLobos Nieruchomości logoTorus logoBREMA Sp. z.o.o. logoEcho Investment logoArchicom logoPorto Office B Sp. z o.o. logoDoradztwo i Zarządzanie Sp. z o.o. logoGrupa kapitałowa DL Invest Group logoCOTEX Office Centre logoINTER-MAR Stanisław Marzec logoHAVRE Sp. z o.o. logoSawig Invest Group logoSchüco International Polska logoTriGranit Corporation logoFYI Commercial Consulting logoReflexSun.eu – SizeFlex Sp. z o.o. logoCentrum Techniki Okrętowej S.A. logoArt-Deweloper Sp. z o.o. logoPartner Capital Group logoGdańska Fundacja Przedsiębiorczości logoDEVCO Sp. z.o.o. logoCity Space logoOmnitech Sp. z o.o. logoKinnarps Polska Sp. z o.o. logoOcean Plaza Sp. z o.o. logoDorbud S.A. logoBC INVESTMENTS sp z o.o. logoKwiaty dla biura logoALLCON INVESTMENT logoPlac Zamkowy – Business with Heritage/ Senatorska Investment Sp. z o.o. logoBusiness House logoEcophon Saint-Gobain logoKarimpol Polska Sp. z o.o. logoAluprof S.A. logoPRO-INVEST S.A. logoEURO STYL Sp. z o.o. Sp. K. logo
Kuczek-Maruta Kancelaria Radców Prawnych logo

Awans edukacyjny Polaków

Młodsze pokolenia w Polsce są coraz lepiej wykształcone. Wpływ na wybory edukacyjne ma przede wszystkim sytuacja rodzinna, ale również rynek pracy.

Instytut Badań Edukacyjnych we współpracy z zespołem Instytutu Statystyki i Demografii Szkoły Głównej Handlowej zaprezentował wyniki badań dotyczących zachowań edukacyjnych Polaków. Według nich, Polacy dokonali awansu edukacyjnego.

 

Najważniejszymi czynnikami wpływającymi na osiągany poziom edukacji są wykształcenie rodziców i ich sposób motywowania dzieci. Wykształceni rodzice od najmłodszych lat wpajają potomkom potrzebę zdobywania wiedzy. Wzorce edukacyjne przekładają się na kolejne pokolenia. Rodzice z wyższym wykształceniem częściej poświęcają swój czas na rozmowy i zabawy edukacyjne z małymi dziećmi do siódmego roku życia – potwierdza dr Agnieszka Chłoń-Domińczak, lider Zespołu Edukacji i Rynku Pracy w Instytucie Badań Edukacyjnych.

 

Kontynuowanie nauki w dorosłym życiu jest ściśle powiązane z sytuacją rodzinną i społeczną. Zwykle nie decydują się na nią rodzice małych dzieci oraz osoby starsze. Duże znaczenie ma także poziom dotychczas osiągniętego wykształcenia. Jak wynika z badania Instytutu Badań Edukacyjnych, osoby lepiej wykształcone chętniej podejmują dodatkowe szkolenia i starają się poszerzać swoją wiedzę. Widzimy, że osoby, które są wykluczone edukacyjnie czy osiągnęły najniższe poziomy wykształcenia, nie kontynuują nauki, co z kolei zwiększa ryzyko wykluczenia społecznego. Badanie potwierdza również, że dorośli Polacy rzadko są aktywni edukacyjnie. Ewentualnie uczą się samodzielnie, nieformalnie. Wraz z wykształceniem rośnie uczestnictwo w różnych formach nauki – krótko mówiąc, osoby niżej wykształcone mniej się uczą – dodaje dr Agnieszka Chłoń-Domińczak.

 

Poziom wykształcenia wiąże się również z sytuacją na rynku pracy i ma wpływ na charakter zatrudnienia. Jak zauważa dr Agnieszka Chłoń-Domińczak: Niepokojące jest, jak wygląda przejście pomiędzy edukacją a rynkiem pracy. Jeżeli osoba ma niższe wykształcenie, częściej zdarza się, że pracuje w szarej strefie na podstawie ustnych umów lub pracuje na umowach śmieciowych.

Tagi:
Napisz pierwszy komentarz
real connect 2017
mantra