Tétris Poland logoTorus logoHAVRE Sp. z o.o. logoVastint Poland Sp. z o.o. logoDom-Bud M. Szaflarski Spółka Jawna logoSpectra Development logoAluprof S.A. logoLC Corp S.A. logoForbo Flooring Systems Polska logoArchicom logoDEVCO Sp. z.o.o. logoPodium Investment logoAWIM Grupa Inwestycyjna logoEURO STYL Spółka Akcyjna logoBusiness House logoINTERBIURO logoUNIMOR Development S.A. logoNowy Styl Group logoVantage Development S.A. logoGdańska Fundacja Przedsiębiorczości logoINTER-MAR Stanisław Marzec logoArt-Deweloper Sp. z o.o. logoOlivia Business Centre logoWEKTRA HOLDING Sp. z o.o. logoKinnarps Polska Sp. z o.o. logoPorto Office A Sp. z o.o. logoPrzedsiębiorstwo Budowlane START logoINTER-BUD logoFlowcrete Polska Sp. z o.o. logoEcho Investment logoAgrobex Sp. z o.o. logoGhelamco Poland logoGTV Lighting logoARTSERVIS sp. z o.o. logoCity Space logoFabryka Mebli Biurowych MDD logoFYI Commercial Consulting logoMIX Biura Sp. z o.o. sp.k. logoCOTEX Office Centre logoKontor logo
Kuczek-Maruta Kancelaria Radców Prawnych logo

Awans edukacyjny Polaków

Młodsze pokolenia w Polsce są coraz lepiej wykształcone. Wpływ na wybory edukacyjne ma przede wszystkim sytuacja rodzinna, ale również rynek pracy.

Instytut Badań Edukacyjnych we współpracy z zespołem Instytutu Statystyki i Demografii Szkoły Głównej Handlowej zaprezentował wyniki badań dotyczących zachowań edukacyjnych Polaków. Według nich, Polacy dokonali awansu edukacyjnego.

 

Najważniejszymi czynnikami wpływającymi na osiągany poziom edukacji są wykształcenie rodziców i ich sposób motywowania dzieci. Wykształceni rodzice od najmłodszych lat wpajają potomkom potrzebę zdobywania wiedzy. Wzorce edukacyjne przekładają się na kolejne pokolenia. Rodzice z wyższym wykształceniem częściej poświęcają swój czas na rozmowy i zabawy edukacyjne z małymi dziećmi do siódmego roku życia – potwierdza dr Agnieszka Chłoń-Domińczak, lider Zespołu Edukacji i Rynku Pracy w Instytucie Badań Edukacyjnych.

 

Kontynuowanie nauki w dorosłym życiu jest ściśle powiązane z sytuacją rodzinną i społeczną. Zwykle nie decydują się na nią rodzice małych dzieci oraz osoby starsze. Duże znaczenie ma także poziom dotychczas osiągniętego wykształcenia. Jak wynika z badania Instytutu Badań Edukacyjnych, osoby lepiej wykształcone chętniej podejmują dodatkowe szkolenia i starają się poszerzać swoją wiedzę. Widzimy, że osoby, które są wykluczone edukacyjnie czy osiągnęły najniższe poziomy wykształcenia, nie kontynuują nauki, co z kolei zwiększa ryzyko wykluczenia społecznego. Badanie potwierdza również, że dorośli Polacy rzadko są aktywni edukacyjnie. Ewentualnie uczą się samodzielnie, nieformalnie. Wraz z wykształceniem rośnie uczestnictwo w różnych formach nauki – krótko mówiąc, osoby niżej wykształcone mniej się uczą – dodaje dr Agnieszka Chłoń-Domińczak.

 

Poziom wykształcenia wiąże się również z sytuacją na rynku pracy i ma wpływ na charakter zatrudnienia. Jak zauważa dr Agnieszka Chłoń-Domińczak: Niepokojące jest, jak wygląda przejście pomiędzy edukacją a rynkiem pracy. Jeżeli osoba ma niższe wykształcenie, częściej zdarza się, że pracuje w szarej strefie na podstawie ustnych umów lub pracuje na umowach śmieciowych.


0.0
Tagi:
Napisz pierwszy komentarz
Podium Park banner duży
mantra