Galicyjska Investment Sp. z o.o. logoNowy Styl Group logoINTER-BUD logoFYI Commercial Consulting logoBałtyckie Centrum Biznesu Sp. z o.o. logoDEVCO Sp. z.o.o. logoForbo Flooring Systems Polska logoGdańska Fundacja Przedsiębiorczości logoBusiness House logoVastint Poland Sp. z o.o. logoINTERBIURO logoVantage Development S.A. logoKart Sp. z o.o. logoHAVRE Sp. z o.o. logoTorus logoUNIMOR Development S.A. logoAgrobex Sp. z o.o. logoTétris Poland logoPorto Office A Sp. z o.o. logoWEKTRA HOLDING Sp. z o.o. logoArt-Deweloper Sp. z o.o. logoRIS Kotes logoPrzedsiębiorstwo Budowlane START logoDom-Bud M. Szaflarski Spółka Jawna logoFlowcrete Polska Sp. z o.o. logoPodium Investment logoKwiaty dla biura logoFabryka Mebli Biurowych MDD logoINTER-MAR Stanisław Marzec logoMIX Biura Sp. z o.o. sp.k. logoOlivia Business Centre logoARTSERVIS sp. z o.o. logoCity Space logoKinnarps Polska Sp. z o.o. logoGTV Lighting logoSpectra Development logoCOTEX Office Centre logoAluprof S.A. logo
Kuczek-Maruta Kancelaria Radców Prawnych logo
Raport 2018

Awans edukacyjny Polaków

Młodsze pokolenia w Polsce są coraz lepiej wykształcone. Wpływ na wybory edukacyjne ma przede wszystkim sytuacja rodzinna, ale również rynek pracy.

Instytut Badań Edukacyjnych we współpracy z zespołem Instytutu Statystyki i Demografii Szkoły Głównej Handlowej zaprezentował wyniki badań dotyczących zachowań edukacyjnych Polaków. Według nich, Polacy dokonali awansu edukacyjnego.

 

Najważniejszymi czynnikami wpływającymi na osiągany poziom edukacji są wykształcenie rodziców i ich sposób motywowania dzieci. Wykształceni rodzice od najmłodszych lat wpajają potomkom potrzebę zdobywania wiedzy. Wzorce edukacyjne przekładają się na kolejne pokolenia. Rodzice z wyższym wykształceniem częściej poświęcają swój czas na rozmowy i zabawy edukacyjne z małymi dziećmi do siódmego roku życia – potwierdza dr Agnieszka Chłoń-Domińczak, lider Zespołu Edukacji i Rynku Pracy w Instytucie Badań Edukacyjnych.

 

Kontynuowanie nauki w dorosłym życiu jest ściśle powiązane z sytuacją rodzinną i społeczną. Zwykle nie decydują się na nią rodzice małych dzieci oraz osoby starsze. Duże znaczenie ma także poziom dotychczas osiągniętego wykształcenia. Jak wynika z badania Instytutu Badań Edukacyjnych, osoby lepiej wykształcone chętniej podejmują dodatkowe szkolenia i starają się poszerzać swoją wiedzę. Widzimy, że osoby, które są wykluczone edukacyjnie czy osiągnęły najniższe poziomy wykształcenia, nie kontynuują nauki, co z kolei zwiększa ryzyko wykluczenia społecznego. Badanie potwierdza również, że dorośli Polacy rzadko są aktywni edukacyjnie. Ewentualnie uczą się samodzielnie, nieformalnie. Wraz z wykształceniem rośnie uczestnictwo w różnych formach nauki – krótko mówiąc, osoby niżej wykształcone mniej się uczą – dodaje dr Agnieszka Chłoń-Domińczak.

 

Poziom wykształcenia wiąże się również z sytuacją na rynku pracy i ma wpływ na charakter zatrudnienia. Jak zauważa dr Agnieszka Chłoń-Domińczak: Niepokojące jest, jak wygląda przejście pomiędzy edukacją a rynkiem pracy. Jeżeli osoba ma niższe wykształcenie, częściej zdarza się, że pracuje w szarej strefie na podstawie ustnych umów lub pracuje na umowach śmieciowych.


0.0
Tagi:
Napisz pierwszy komentarz
Galicyjska - duży
mantra