Giant

ISO: sposób na redukcję kosztów?

Certyfikaty zarządzania jakością są dla przedsiębiorców szansą na poprawę wiarygodności w oczach partnerów biznesowych. Ponadto mogą wpłynąć na redukcję kosztów firmy.

Certyfikacja porządkuje organizację, poprawia relacje biznesowe w całym łańcuchu dostaw. Samo wdrożenie systemu zarządzania jakością to przede wszystkim zmiana pracy całego zespołu dzięki wprowadzeniu wysokich standardów jakości w codziennym funkcjonowaniu firmy. Beneficjentem staje się nie tylko sama organizacja, lecz także wszyscy jej partnerzy biznesowi – uważa Milena Zielińska, kierownik ds. rozwoju certyfikacji wyrobów w TÜV Rheinland Polska.

 

Najpopularniejszym certyfikatem zarządzania jakością jest ISO 9001. Choć wiąże się on z dużymi wydatkami, to posiada wiele korzyści – poprawia konkurencyjność, relacje biznesowe i wiarygodność firmy, umożliwia zdobywanie nowych kontraktów, a dodatkowo obniża koszty złej jakości.

 

Milena Zielińska uważa, że o certyfikację powinny starać się firmy z różnych sektorów – od branży IT po zakłady produkcyjne, a także jednostki publiczne, takie jak szpitale czy uczelnie wyższe. Oprócz nadania certyfikatu ISO 9001 warto także rozważyć inne normy, np. ISO 27001 dotyczącą zarządzania bezpieczeństwem informacji.

 

Jak otrzymać certyfikat?

 

Certyfikaty przyznawane są przez niezależna firmy. Aby je otrzymać, należy wdrożyć w firmie wszystkie zasady określone w wytycznych ISO, dotyczące zarządzania przedsiębiorstwem, struktury, komunikacji, a także uregulowania codziennej pracy, jednak zdaniem ekspertki z TÜV Rheinland Polska, wdrożenie certyfikatów nie zawsze oznacza automatyczną certyfikację. Przeważająca większość naszych klientów posiada certyfikowane standardy i systemy zarządzania. Natomiast bardzo dużo podmiotów małych, które nie mają takich budżetów czy potrzeb i nie współpracują z podmiotami z Europy Zachodniej, utrzymują systemy zarządzania bez certyfikacji dla swoich własnych – komentuje.

 

Nadanie certyfikatu wiąże się z dużymi kosztami, najbardziej odczuwanymi przez firmy produkcyjne, które oprócz dostosowania organizacji przedsiębiorstwa, muszą także zainwestować w nowe urządzenia, jednak w dłuższej perspektywie wydatki te zwracają się dzięki pozyskiwaniu lepszych kontaktów. Certyfikaty mogą okazać się konieczne przy startowaniu w publicznych przetargach lub w procesie pozyskiwania zlecenia od dużej firmy prywatnej.

 

Najwięcej certyfikatów przyznano firmom w roku 2005, czyli tuż po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej, które umożliwiło przedsiębiorcom łatwiejsze nawiązywanie międzynarodowych kontaktów biznesowych. W tym momencie natomiast firmy najczęściej starają się o odnowienie raz nadanych atestów.

 

Obecnie trwają prace nad normą ISO 9001:2015, która prawdopodobnie położy większy nacisk na zaangażowanie kadry zarządzającej w działalność operacyjną firmy.


0.0
Tagi:
Napisz pierwszy komentarz