Proton Office

Funkcjonalne biuro, czyli jakie?

Relacja

|
Kraków Business Park w Zabierzowie był miejscem odbywającego się 1 marca seminarium Funkcjonalne Biuro 2011.
Kraków Business Park w Zabierzowie był miejscem odbywającego się 1 marca seminarium Funkcjonalne Biuro 2011. Wykłady i prelekcje zostały zaplanowane tak, by mogli z nich skorzystać zarówno architekci, jak i administratorzy budynków. Organizatorem seminarium był magazyn „Office&Facylity”, a patronat medialny objęły m.in. nasze media: dwutygodnik „Krakowski Rynek Nieruchomości” oraz portal www.e-biurowce.pl. Formuła spotkania została zaplanowana tak, by łączyła część wystawienniczą z wykładową. Frekwencja przekroczyła oczekiwania organizatorów, pojawiło się ok. 300 osób. Świadczy to o znacznym zainteresowaniu środowiska krakowskiego tą tematyką. Wśród przybyłych gości można było spotkać rzeszę studentów architektury, architektów, administratorów biur, osoby zajmujące się sprzedażą i wynajmem biurowców oraz przedstawicieli firm oferujących wyposażenie.
 
Wydajność, efektywność i ekspresja
 
Seminarium rozpoczęła prelekcja Doroty Blaschke, dyrektor administracji BNP Paribas Fortis, na temat „3E: Efficiency, Effectiveness, Expression”, czyli o wydajności, efektywności i ekspresji w praktyce na przykładzie krakowskiej centrali banku. Blaschke podczas swojego wystąpienia przedstawiła zalety open space i wskazała na ważność zastosowania transparentności w biurze. Sporo uwagi poświęciła właściwemu wykorzystaniu pokoi spotkań, dzięki którym firma może zaoszczędzić ok. 50 proc. kosztów podróży służbowych, np. poprzez zastosowanie wideokonferencji i innych rozwiązań technologicznych.
 
Równie obszernie tematyką wydajności, efektywności i ekspresji w biurze zajął się gość specjalny seminarium – Tim Allen, dyrektor ds. Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki w firmie Johnson Controls. W swoim przemówieniu podał przykłady firm inwestujących w ludzi i tworzących dla nich przyjazne miejsca pracy. Allen udzielił wielu cennych wskazówek, na które warto zwrócić uwagę przy aranżacji biur. Przykładowo sugerował, by przy stosowaniu globalnych standardów aranżacji przestrzeni pozostawiać ok. 20 proc. dla aranżacji lokalnej, by pracownicy dobrze czuli się w miejscu pracy.
 
Jakie będą biura przyszłości?
 
Tę część seminarium poprowadził Romuald Loegler, jeden z najbardziej znanych architektów nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Wygłosił on prelekcję na temat biur przyszłości. Opowiedział m.in. o synergii mieszkań, biur i sklepów w jednym miejscu. Leogler sporo uwagi poświęcił na badania Unii Europejskiej, z których wynika, że szkodliwość środowiska obiektów wielkopowierzchniowych eliminuje ok. 20 proc. ludzi z życia zawodowego. Poruszył również tematykę negatywnego oddziaływania zamkniętych przestrzeni na wydajność pracy. Jako przykład podał firmę z branży internetowej, która kazała programistom pracować w pomieszczeniach przypominających zamknięte komórki; po pewnym czasie pracownicy zażądali okien w pokojach oraz otwartych drzwi.
 
Przestrzeń biurowa
 
Małgorzata Sularczyk, corporate administrative services manager w banku UPS, swoją prezentację oparła na case study banku. Jako specjalistka od planowania przestrzeni biurowej wskazała, że przy open space szczególną uwagę należy zwrócić na optymalne rozplanowanie miejsc pracy. Według Sularczyk przy aranżacji pomieszczeń istotne są relacje mające na celu zrozumienie potrzeb pracowników i firmy. W banku, w którym pracuje, proponowane przez pracowników rozwiązania testowane są w jednym oddziale. Jeżeli okazują się prawidłowe, schemat ten powielany jest w innych biurach.
 
W prezentacji zostały przedstawione różne rozwiązania, pozwalające zaaranżować przestrzeń biura do pracy „cichej”, oraz miejsca do szybkich i nieformalnych spotkań pracowników. Jako przykład zostały podane różnice kulturowe, które mają wpływ na planowanie przestrzeni biurowej. Różnice te wynikają z przyzwyczajeń różnych narodowości. W przypadku sterowania światłem zostało przytoczone rozwiązanie zastosowane w jednym z londyńskich biur. By zmniejszyć koszty utrzymania budynku, zainstalowano czujki ruchu powodujące włączanie lub wyłączanie światła. Z kolei w Polsce czujki naraziłyby bank na większe koszty, gdyż Polacy przyzwyczajeni są do tego, że ostatnia osoba wychodząca z pomieszczenia wyłącza światło.
 
Moderowane fora tematyczne
 
Nowością wprowadzoną do programu seminarium były moderowane fora tematyczne z przedstawicielami branży, prowadzone przez Bogusza Parzyszka, redaktora naczelnego „Office&Facility”. Przykładowo na jednym z forum próbowano znaleźć odpowiedź na pytanie: na co powinna zwrócić uwagę firma kupująca nowe fotele.

Seminarium Funkcjonalne Biuro 2011 było również doskonałą okazją do poszerzenia kontaktów biznesowych i spotkania ludzi z branży. Kolejne spotkanie odbędzie się 29 marca w Poznaniu, w Skalar Office Center, a gościem specjalnym będzie David Dropkin.

0.0
Tagi:
Napisz pierwszy komentarz