Giant

Z własnym laptopem do pracy

|
Trend BYOD już na stałe zagościł na liście nurtów obecnych w biznesie. Czy jest to pozytywne zjawisko, czy wręcz przeciwnie?

Trend BYOD – akronim od Bring Your Own Device – polega na możliwości wykorzystania przez pracowników ich własnych urządzeń mobilnych w miejscu pracy. W ostatnich latach zjawisko to stało się jednym z popularniejszych trendów w świecie biznesu. Tendencja  jest stale analizowana przez firmy technologiczne oraz agencje badawcze, które przeprowadziły na przestrzeni kilku ostatnich lat szereg badań dotyczących funkcjonowania tej strategii w środowisku pracy. Zaprezentowane wyniki pokazują zarówno mocne, jak i słabe strony zjawiska BYOD. Nie do końca jednak rozwiewają wątpliwości co do kwestii, czy warto wdrożyć taką politykę w miejscu pracy?

W celu uzyskania odpowiedzi, warto przeanalizować korzyści i zagrożenia związane z stosowaniem strategii BYOD w firmie. Wśród pierwszej grupy należy wymienić znaczne oszczędności dla przedsiębiorstwa. Pracodawca nie musi kupować sprzętu, skoro pracownicy korzystają z własnego. Jest to szczególnie ważne dla m.in. start-upów, które zazwyczaj nie dysponują wystarczającymi środkami np. na pełne wyposażenie biura. Drugą korzyścią jest satysfakcja oraz produktywność pracowników. Używają oni ulubionego sprzętu, wybranego przez nich samych, a nie przydzielonego przez dział IT. Kolejną zaletą trendu BYOD jest mobilność, która jest szczególnie istotna dla przedstawicieli pokolenia Y. To właśnie ich w dużej mierze dotyczy zjawisko BYOD. Przedstawiciele pokolenia cyfrowego są przyzwyczajeni do pracy w co-work’ach, ulubionych kawiarenkach czy w domowym zaciszu, czyli mówiąc ogólniej pracy zdalnej. Dla nich bycie mobilnym jest czymś naturalnym.

 

Z drugiej strony, jedną z głównych wad trendu BYOD jest kwestia bezpieczeństwa danych firmowych posiadanych na prywatnych urządzeniach pracowników. W przypadku zgubienia, kradzieży czy ataków hackerskich istnieje zagrożenie wycieku poufnych informacji. Kolejny problem stanowi wsparcie IT. W środowisku, gdzie działa wiele urządzeń z różnymi systemami operacyjnymi, staje się niemożliwe dostarczenie odpowiedniego poziomu wsparcia technicznego dla wszystkich ich użytkowników. Niezliczona ilość możliwości utrudnia efektywne zarządzanie całą strukturą informatyczną. Powyższe problemy to tylko jedne z szeregu wad wynikających z stosowania polityki BYOD w firmie. Czy wobec tego wdrażanie tej strategii w przedsiębiorstwie ma sens?

 

Część zagrożeń związanych z tego rodzaju polityką da się zredukować dzięki opracowaniu firmowej polityki bezpieczeństwa. Zasady te powinien poznać i stosować każdy z pracowników. Polityka bezpieczeństwa musi zawierać jasno określone zasady dotyczące praw, obowiązków, a także zakresu odpowiedzialności. Przykładowo: w celu uniknięcia wycieku poufnych informacji, ważne jest, aby polityce bezpieczeństwa określić wymóg m.in. kontroli haseł dostępu, możliwości blokowania dostępu w przypadku zagrożenia, czy możliwości zdalnego kasowania wrażliwych informacji w różnych sytuacjach. Istotnym elementem jest także zdefiniowanie w takim dokumencie minimalnych wymagań w zakresie prywatnego sprzętu i używanego oprogramowania, których spełnienie pozwala na uzyskanie dostępu do firmowej sieci oraz jej zasobów. Wspomniane kwestie są jedynie jednymi z wielu, które powinny być zawarte w polityce bezpieczeństwa. Po jej opracowaniu, kolejnym krokiem jest dobór odpowiednich narzędzi, za pomocą których możliwe będzie wdrożenie strategii BYOD w firmie. Takim rozwiązaniem jest chociażby MDM (Mobile Device Management), czyli oprogramowanie pozwalające na zdalne zarządzanie całą flotą urządzeń mobilnych w firmie.

 

Obecnie na rynku dostępna jest szeroka paleta usług oferowanych przez firmy technologiczne. Rozwiązania te wspierają i ułatwiają prowadzenie polityki BYOD w przedsiębiorstwie. Firma AFORTE opracowała usługę zgodną z założeniami BYOD, dedykowaną dla budynków biurowych. Użytkownikom sieci WiFi udostępniany jest dostęp do Internetu dla urządzeń prywatnych. Rozwiązanie to obejmuje całe budynki łącznie z powierzchniami najemców oraz częściami wspólnymi – traktując dostęp do Internetu/WiFi jako standard wyposażenia budynku. Urządzenia pracowników podłączane do sieci są autoryzowane przez pracodawcę, ale pozostają niezależne.

 

Biuro dopasowane do indywidualnych potrzeb, możliwość korzystania z własnego sprzętu w miejscu pracy, stanowi sposób na zwiększenie satysfakcji i produktywności pracowników. Przekłada się to pozytywnie na jakość wykonywanych obowiązków służbowych. Pracownik jest najcenniejszym kapitałem dla przedsiębiorstwa, dlatego zapewnienie mu odpowiednich warunków pracy, przynosi firmie długoterminowe korzyści.
   

Brak Oceny

0.0
Tagi:
Napisz pierwszy komentarz