UNIMOR Development S.A. logoKontor logoHAVRE Sp. z o.o. logoSpectra Development logoARTSERVIS sp. z o.o. logoFYI Commercial Consulting logoOlivia Business Centre logoINTER-MAR Stanisław Marzec logoPorto Office A Sp. z o.o. logoBusiness House logoPrzedsiębiorstwo Budowlane START logoBałtyckie Centrum Biznesu Sp. z o.o. logoINTERBIURO logoINTER-BUD logoDom-Bud M. Szaflarski Spółka Jawna logoAgrobex Sp. z o.o. logoCOTEX Office Centre logoDEVCO Sp. z.o.o. logoCity Space logoWEKTRA HOLDING Sp. z o.o. logoTorus logoArt-Deweloper Sp. z o.o. logoKinnarps Polska Sp. z o.o. logoNowy Styl Group logoPodium Investment logoAluprof S.A. logoForbo Flooring Systems Polska logoVantage Development S.A. logoGdańska Fundacja Przedsiębiorczości logoFlowcrete Polska Sp. z o.o. logoArchicom logoVastint Poland Sp. z o.o. logoTétris Poland logoFabryka Mebli Biurowych MDD logoMIX Biura Sp. z o.o. sp.k. logo
Kuczek-Maruta Kancelaria Radców Prawnych logo

Zwiększ efektywność pracownika przez... pochwałę!

W Polsce wielu szefów częściej wytyka błędy niż udziela słów pochwały. A pracownicy pracują lepiej właśnie wtedy, gdy dostrzeże się ich zasługi.

Według ekspertów, polscy szefowie łatwiej wytykają pracownikom ich błędy, niż chwalą na zasługi. A pracownicy nie pracują w takiej sytuacji lepiej, przeciwnie – ich motywację budują regularne pochwały.


 

W Polsce szefowie mają problem z docenianiem pracy swoich podwładnych. Wolimy karać pracowników i mówić, czego oni nie zrobili, niż dostrzegać to, co zrobili. Wielu szefów przypisuje sobie nawet sukcesy pracowników – potwierdza Izabela Kielczyk, psycholog biznesu. Dodaje, iż karcony i kontrolowany pracownik nie jest tak efektywny, jak się od niego oczekuje.


 

Z drugiej strony, pracodawcy często mają problem z nagradzaniem dobrych pracowników, a część z nich nawet... boi się tego robić. Zarządzanie doceniające wymaga od szefa czasu i uwagi. Przełożony musi się zastanowić, jakie osoby miały wkład w to, że odnieśliśmy sukces. Nie może powiedzieć "dobra robota". Bo co to znaczy? Dla mnie to jest żadna informacja zwrotna. Muszą to być konkretne informacje, np. jeden z pracowników umie rozmawiać z trudnymi klientami, inny jest bardzo odporny na stres. Ważne w zarządzaniu doceniającym jest to, żeby to robić cyklicznie. Niech to nie będzie nagroda tylko i wyłącznie na Boże Narodzenie czy na koniec roku, tylko niech ona będzie za np. wykonany projekt czy zadanie – mówi Izabela Kielczyk.


 

Prócz odpowiednich słów aprobaty, liczy się również ich systematyczność. Należy tu jednak zachować równowagę i unikać zbyt częstych pochwał, szczególnie tych niezasłużonych, które mogą skutkować roszczeniową postawą pracownika.


 

Jak twierdzi psycholog biznesu, w każdej firmie powinny zostać opracowane wewnętrzne regulacje w tym zakresie, przykładowo regulamin nagród. Taka przejrzystość może być przydatna zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy. Jeżeli takie wewnętrzne uregulowania w firmie są, to szef wie, za co nagradzać, a pracownicy mają jasną informację zwrotną. I wbrew pozorom, ludziom, którzy są doceniani i chwaleni bardziej się chce pracować niż tym, którym jest ciągle wytykany każdy, nawet drobny błąd. Tacy ludzie bardziej destrukcyjnie podchodzą do pracy – podkreśla Izabela Kielczyk.


 

Zarządzanie doceniające nie łączy się zawsze z gratyfikacją finansową. Pochwałą może być jedno zdanie, mogą być trzy słowa, ale żeby pracownik naprawdę czuł się doceniony – podsumowuje Izabela Kielczyk.


0.0
Tagi:
Napisz pierwszy komentarz
mantra