Forbo pod logo

Moda w pracy czyli biurowy dress code

|
Dobierając kolor stroju, warto też zwrócić uwagę na wpływ określonej barwy na wizerunek.
Dress code to nic innego jak określone zasady dotyczące ubioru służbowego
Właściwy ubiór do pracy wbrew pozorom jest bardzo ważną kwestią. Na tyle istotną, że w wielu przypadkach wymogi dotyczące stroju służbowego są jasno określone przez pracodawcę bądź regulamin pracy. Czym jest dress code i dlaczego warto go przestrzegać?

Służbowy uniform?

Dress code to nic innego jak określone zasady dotyczące ubioru służbowego. Obecność dress codu w firmie nie oznacza wcale, że wszyscy pracownicy powinni ubierać się w jednakowe uniformy. Jednak zbiór zasad dotyczących ubioru pozwala uniknąć sytuacji, kiedy strój pracownika nie będzie dostosowany do charakteru obejmowanego stanowiska bądź całościowego wizerunku firmy.

Dress code służy przede wszystkim uporządkowaniu zasad doboru strojów tak, aby jak najlepiej podkreślać profesjonalizm przynależny zajmowanemu stanowisku czy wykonywanemu zawodowi – zaznacza Elżbieta Ułasiewicz, trener, ekspert savoir-vivre i dress code.

Zasadność wprowadzenia dress codu w firmie może budzić w niektórych przypadkach wątpliwości. Przecież czasy służbowych, przyszarzałych uniformów już dawno minęły, a każdy powinien mieć prawo ubierać się według własnego gustu. Dress code, choć wskazuje podstawowe reguły służbowego ubioru, nie ingeruje w indywidualność pracowników. Reguły, jakimi warto się kierować w doborze stroju służbowego, jedynie zalecają niektóre rozwiązania (np. zalecane kolory służbowego stroju), jak również przestrzegają przed podstawowymi błędami (np. zbyt krótka spódnica). Dress code to nie wymóg jednakowego ubioru u pracowników, a jedynie sygnał do wyczucia gustu w jego właściwym doborze.

Oczywiście dress code nie jest zbiorem bezmyślnych i bezdusznych, ściśle określonych zasad doboru strojów. Pozwala na pewne interpretacje i na pewną dowolność – podkreśla Elżbieta Ułasiewicz. Na przykład spódnica czy sukienka kobiet powinna kończyć się 5 cm nad lub za kolanem. Poza tym mamy do wyboru kilka kolorów strojów biznesowych. Własną indywidualność można dodatkowo podkreślić – jeśli to konieczne – stonowanymi dodatkami do stroju –dodaje.

Każdy dress code, bez względu na rodzaj firmy, w której został wprowadzony, charakteryzuje się kilkoma zasadniczymi cechami. W wyborze odpowiedniego stroju służbowego pracownik powinien zwrócić uwagę przede wszystkim na prostotę i minimalizm. Strój służbowy powinien być elegancki w swojej skromności. Bezwzględnie należy unikać przepychu, zbyt dużej biżuterii czy zbytnio przykuwających uwagę elementów stroju.

Istotna jest również schludność – warto pamiętać, że nawet najlepiej dobrany strój nie będzie prezentował się korzystnie, jeśli będzie poplamiony bądź pognieciony. Schludność, a co za tym idzie dbałość o czystość i dobry wygląd odzieży, jest podstawą w służbowym dress codzie. Dlatego warto przywiązywać wagę do każdej, nawet niewielkiej plamki znalezionej na służbowej koszuli czy niedoprasowanego kantu na spodniach. Takie ubrania powinny zostać odczyszczone lub odprasowane.

Należy mieć na uwadze także harmonię – dobierając elementy stroju należy zwrócić uwagę, czy poszczególne elementy ze sobą współgrają. Oczywiste jest, że nie wszystkie kolory mogą zostać ze sobą zestawione. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku łączenia zbyt wielu wzorów, np. prążków na koszuli z krawatem w kwadraty. Zestawiając elementy stroju należy kierować się wyczuciem i dobrym smakiem. Jeśli jakiekolwiek zestawienie wzbudzi wątpliwość właściciela stroju, oznacza to, że z pewnością zaproponowany zestaw nie jest dobrany w sposób odpowiedni. Bardzo ważne jest dopasowanie stroju do figury. Nie każdy ma idealną figurę, jednak każdy, poprzez właściwy dobór stroju, można skorygować swoje mankamenty. Osoby, które mają świadomość swoich niedoskonałości, dodatkową wagę powinny przywiązywać do dostosowania ubioru do sylwetki. Właściwie skrojona marynarka czy dobrze dobrany fason spódnicy mogą pozytywnie wpłynąć na wizerunek. Jeśli dobór odpowiedniego stroju stanowi problem, zawsze można zasięgnąć porady stylisty, który podpowie, co najlepiej sprawdza się przy określonej figurze, a czego należy unikać.

Kolor a styl

Jednym z zasadniczych elementów, na który należy zwracać uwagę w przypadku stroju służbowego, jest jego kolor. Nie bez powodu firmy, w których wprowadzony jest dress code, określają gamę zalecanych barw.

Dobór właściwego koloru ubioru ma wiele znaczeń. Przede wszystkim odcień stroju powinien być dostosowany do charakteru zajmowanego stanowiska. Trudno byłoby traktować poważnie dyrektora projektowego ubranego w wielobarwną, hawajską koszulę i sandały. Ubiór pracownika to jego wizytówka w kontaktach z klientami i kontrahentami. Dobrze dobrane kolory stroju mogą wzmocnić jego wizerunek, źle dobrane – mocno go osłabić.

W przypadku kobiet najczęściej popełnianym błędem jest nieodpowiednia długość spódnicy czy sukienki. Mini czy maxi są zakazane w klasycznym stroju biznesowym. Zdarza się również widzieć zbyt głębokie dekolty. W przypadku mężczyzn często popełnianym błędem jest niedopasowanie garnituru do postury – wskazuje Elżbieta Ułasiewicz. Biuro to nie rewia mody. Unikajmy zatem niestosownych strojów niedopasowanych do okoliczności i zajmowanego stanowiska. I pamiętajmy, żeby nasz strój był zawsze czysty i wyprasowany, bo z tym też bywa różnie – podkreśla.
 

Dobierając kolor stroju, warto też zwrócić uwagę na wpływ określonej barwy na wizerunek. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że to właśnie kolor marynarki może potwierdzić lub zaprzeczyć profesjonalizmowi pracownika.

Kolor Znaczenie Zalecany element stroju
Biel Spokój i harmonia Białe damskie koszule (w przypadku białych męskich koszul należy unikać zestawienia z czarnym garniturem)
Czerń Elegancja i szyk Stroje wieczorowe
Szary/grafitowy Skromność, budzi szacunek Stanowi idealne tło dla innych kolorów - zalecany w służbowych kostiumach i garniturach
Niebieski Konserwatywny, wyraz lojalności, budzący zaufanie Koszule, krawaty
Granat Wzbudza szacunek, respekt, zaufanie, świadectwo autorytetu Garnitury i kostiumy w branżach o sformalizowanym dress code (np. dyplomacji)
Beż Odmładza, potrafi zjednywać ludzi Damskie kostiumy i koszule
Pastele Delikatność, finezja Koszule i bluzki

 

W przypadku kolorów stroju służbowego wiele kontrowersji budzi kolor brązowy. Konserwatywne podejście do kwestii biznesowych zupełnie wyklucza ten kolor ze służbowego stroju. Brąz kojarzony jest z brudem i biedą. Jednak powoli kolor brązowy coraz częściej pojawia się w stroju służbowym.

Odcień stroju należy również dostosować do sylwetki i warunków panujących w miejscu pracy. Osoby otyłe powinny sięgać po ciemne stroje, które będą je wyszczuplać. Ponadto ciemne barwy w dziennym świetle zmniejszają i oddalają sylwetkę, a przy świetle sztucznym przybliżają i powiększają. Dlatego warto dobrać strój do pory spotkania biznesowego, aby uzyskać oczekiwany efekt.

Strój zależny od stylu

Warto wiedzieć, że dress code w jednej firmie może nie równać się z wymaganym stylem ubierania w innym przedsiębiorstwie. Różnice mogą wynikać z wymogów dotyczących stylu ubioru. Do najpopularniejszych stylów służbowych należą: business attire, business smart i business casual.

Business attire to strój o najwyższym stopniu formalności. Wymagany jest często na wysokich stanowiskach, jak również w branżach o wysokim stopniu sformalizowania (np. polityka, dyplomacja, adwokatura).

Podstawową zasadą tego stylu jest bazowanie na jednolitym, gładkim, ciemnym i stonowanym kostiumie (w przypadku pań) bądź garniturze (w przypadku panów). Całość dopełnia koszula w odcieniu bieli bądź delikatnej pasteli. Elementem obowiązkowym dla panów w tym przypadku jest krawat. Panie zaś powinny zadbać o delikatny makijaż i gładkie upięcie włosów.

Nieco bardziej swobodnym, jednak skierowanym ku biznesowej elegancji stylem biznesowym jest business smart. Styl nie posiada najwyższego stopnia formalności ubioru, jednak nie zwalnia również pracownika ze stonowanej elegancji. Zalecany jest w codziennych sytuacjach biznesowych, kiedy pracownik nie może pozwolić sobie na ograniczoną swobodę w ubiorze. W tym stylu panie mogą pokusić się o jaśniejsze kostiumy. Panowie zaś mogą eksperymentować w temacie koszul – nie muszą się ograniczać jedynie do jasnych, gładkich wariantów. Delikatna faktura na koszuli jest również dopuszczalna.

Mimo wprowadzenia w firmie dress codu, pracownicy mają niekiedy możliwość dość swobodnego ubioru. Gwarantuje im go styl business casual. Tego rodzaju styl stosowany jest w mniej formalnych kontaktach biznesowych. Często też pracodawcy, chcąc wynagrodzić swoim pracownikom konieczność przestrzegania dress codu, organizują casual day, w którym ubiór jest dość swobodny, jednak nawiązuje do norm dotyczących ubioru w firmie.

Różnica pomiędzy formalnym strojem biznesowym (business smart) a luźnym strojem biznesowym (business casual) dotyczy elementów stroju i sposobu ich noszenia. Podstawową różnicą w przypadku strojów panów jest brak krawata. Panie mogą zdjąć marynarki i zastąpić je sweterkiem – podkreśla Elżbieta Ułasiewicz.

Większa swoboda w business casual nie musi jednak wcale przekreślać elegancji i estetyki. Warto pamiętać, że mimo mniej formalnego stroju, w business casual pracownik nie jest zwolniony z zasad związanych z właściwą jakością materiału, odpowiednim kolorem czy wyznaczoną długością spódnicy czy spodni. Golf zastępujący koszulę, który został właściwie dobrany do spódnicy, również może wyglądać elegancko. Mężczyzna w dopasowanych spodniach i koszuli też może zachowywać biznesowy wizerunek. Właściwy dobór elementów stroju może stanowić klucz do sukcesu w każdym stylu i pozwoli na prezentowanie swojego wizerunku we właściwy sposób.


1.0
Tagi:
Napisz pierwszy komentarz
CubiForms
mantra