CubiForms

Weekend – czas na relaks

Polacy szukają coraz ciekawszych sposób na spędzanie wolnego czasu, zapominając, że odpoczynek powinien służyć przede wszystkim relaksowi fizjologicznemu – niezbędnemu do zachowania dobrej kondycji psychicznej i fizycznej.

Badania przeprowadzone przez grupę Edenred wykazały, że 50 proc. Polaków cierpi z powodu stresu związanego z pracą zawodową, tymczasem nie od dziś wiadomo, że przewlekły stres wpływa na pogorszenie stanu zdrowia, które związane jest z osłabieniem układu odpornościowego. Zestresowane osoby częściej od pozostałych zapadają na infekcje, a zdaniem szwedzkich naukowców, w przypadku kobiet stres zwiększa także możliwość zachorowania na raka piersi.
 

Sposobem na stres jest relaks, który nie powinien oznaczać wyłącznie ciekawego sposobu na spędzenie wolnego czasu. Relaks to nie wyjście do kina, gra w piłkę czy wieczór w towarzystwie przyjaciół. Ważny jest przede wszystkim odpoczynek fizjologiczny. Jest to relaks, w którym mamy rozluźnione mięśnie i umysł wolny od emocji. Relaks fizjologiczny, ten związany z odprężeniem, rozluźnieniem mięśni i uwolnieniem się od emocji, to jest relaks, który osiągamy, na przykład koncentrując się na oddechu. Można, siadając wygodnie i zamykając oczy, obserwować swój oddech – wyjaśnia Iwona Kowalewski, ekspert Sita, specjalisty w dziedzinie relaksu.

 

Relaks fizjologiczny definiowany jest jako stan, w którym umysł jest wolny od emocji, a spośród fal mózgowych rejestrowanych przez elektroencefalograf przeważają fale alfa o częstotliwości około 7 Hz. Podczas relaksu serce bije rytmicznie, ale powoli, mięśnie są rozluźnione, a ciśnienie krwi jest stałe. Taki stan organizm ludzki w sposób naturalny osiąga dwa razy dziennie: tuż przed snem i zaraz po przebudzeniu. To są te momenty, kiedy organizm przechodzi przez pewnego rodzaju reset, jest na „stand by”, jak mówią niektórzy. To są momenty niezbędne dla zdrowia psychicznego i fizycznego. To jest ten relaks. I jeżeli świadomie przeznaczymy czas na tego rodzaju relaks, wtedy nasze funkcjonowanie fizyczne i intelektualne będzie na dużo wyższym poziomie – tłumaczy Iwona Kowalewski.

 

We wprowadzeniu organizmu w stan relaksu fizjologicznego pomagają ćwiczenia oddechowe, a także specjalne urządzenia, które przetwarzają oddech człowieka na bodźce świetlne i dźwiękowe. Człowiek odbierając je, podświadomie reguluje częstotliwość i głębokość oddechu. Następuje sprzężenie zwrotne między oddechem a wrażeniami wzrokowymi i słuchowymi, umożliwiające wejście w stan głębokiego relaksu.

 

Odpowiedni relaks niezbędny jest do tego, by efektywnie pracować. Podczas odprężenia wzrasta bowiem zdolność mózgu do percepcji i zapamiętywania informacji, a także zwiększa się odporność na stres. Relaks pomaga walczyć z zaburzeniami snu, otyłością i nałogami. Jeżeli korzystamy z takiego relaksu, jesteśmy w stanie osiągnąć dużo więcej zarówno w życiu intelektualnym, jak i w życiu emocjonalnym, ponieważ takie regularne nabieranie dystansu do siebie i do swoich czynności pozwala nam trafniej oceniać, co jest ważne. Każdy może przyznać, że osoby, które są mniej zestresowane, łatwiej podejmują decyzje, podejmują słuszne decyzje, są bardziej zadowolone z życia i ogólnie żyje im się lepiej – mówi Iwona Kowalewski.


0.0
Tagi:
Dodaj nowy komentarz
Komentarze 1
Wojciech Jędrzejewski (technik masazysta) :
Masaż "Relaks i terapia"
Zabieg oparty na technikach zaczerpniętych z innych masaży.
Łączy w sobie płynność masażu wywołującą uczucie odprężenia, jak również elementy terapeutyczne, które są tak wplecione w masaż, aby nie stracił on swojego relaksującego charakteru.
Całość powoduje likwidacje napięć w obrębie tkanek miękkich, działanie przeciwbólowe, relaksacyjne i odprężające.
11 listopada 2014 14:23
CubiForms
mantra