Forbo pod logo

Futurystyczny Media-ICT

|
Podczas Światowego Festiwalu Architektury obiekt uzyskał miano „Budynku Roku 2011”.

Podczas Światowego Festiwalu Architektury wyłoniono zwycięzcę, który uzyskał miano „Budynku Roku 2011”. Jury w ramach głosowania, zdecydowało o przyznaniu głównej nagrody biurowcowi Media-ICT. Projekt powstał w hiszpańskiej pracowni architektonicznej Cloud 9. Biuro otrzymało zlecenie od Konsorcjum Zona Franca CZFB i @ 22Barcelona, by stworzyć eksperymentalną dzielnicę miasta. Celem architektów było wykonanie cyfrowego modelu miasta, opartego na informacji, komunikacji i technologii. Enric Ruiz Geli – założyciel Cloud 9, wraz z zespołem postanowił, że tematem przewodnim projektu będzie technologia.

Budynek wzniesiono w miejsce magazynu zlokalizowanego w przemysłowej dzielnicy Barcelony – Poble Nou. Media-ICT otwarto niedawno, bo w październiku br., a biurowiec już zwyciężył w najważniejszym konkursie architektonicznym na świecie. Ma 16 tys. m kw. nad ziemią i 7 tys. m kw. pod ziemią (dwa piętra), oraz 200 miejsc parkingowych. Kosztował 28 mln euro.

Ciekawy kształt bryły udało się architektom uzyskać poprzez odwrócenie proporcji i ukształtowanie elewacji. Inwestycja bazuje na ICT, czyli technologii i komunikacji, oraz jest w pełni ekologiczna. Aby pokazać wymiar technologiczny, architekci postanowili dwie najbardziej narażone na działanie promieni słonecznych elewacje pokryć modułami fotowoltaicznymi. Część od strony południowo-zachodniej wypełniona została parą wodną, dzięki czemu fasada-poduszka ogranicza nagrzewanie elewacji aż o 90 proc. Przez nadmuchiwanie i spuszczanie powietrza powłoka utrzymuje optymalny klimat wewnątrz budynku.

Dach został zabudowany kolektorami słonecznymi, a na pozostałej powierzchni posadzono rośliny, które są automatycznie (sterowane komputerowo) podlewane deszczówką pochodzącą z cystern. Zamontowano także zewnętrzne czujniki odpowiedzialne za regulację temperatury, wilgotności i ciśnienia, a przy tym przyczyniające się do zmniejszenia wykorzystania energii wewnątrz budynku.

Wewnątrz biurowca wyodrębniono trzy strefy, w których znajduje się przestrzeń zorganizowana dla: dużych firm (zajmujących najwyższe piętra), mniejszych przedsiębiorstw oraz open space dla freelancerów (drugie i trzecie piętro), parter z kolei jest przestrzenią ogólnodostępną. W Media-ICT mieszczą się biura mediów, a także firm z sektora technologii informatycznych i komunikacyjnych.

W tegorocznym konkursie o główną nagrodę walczyły m.in. stadiony, domy prywatne, muzea, a nawet komisariaty policji. Zwyciężczyni ubiegłorocznej nagrody, Zaha Hadid, też wyznaczyła swój typ – Operę Narodową w Guangzhou w Chinach. W konkursie startował również Norman Foster z galerią sztuki Sperone Westwater w Nowym Jorku. Mimo uzyskanych nominacji, do czołówki nie zakwalifikowali się Polacy: Pracownia Projektowa Maćków, z halą sportową w Bytomiu i z budynkiem biurowo-mieszkalnym we Wrocławiu, a także projekt Macieja Jakuba Zawadzkiego – Miami Pier Museum of Latin American Immigrations w USA.

Decyzję nagrodzenia biurowca Media-ICT argumentował podczas ogłoszenia wyników, Paul Finch, dyrektor programowy festiwalu: Budynek był jak magnes wśród wszystkich prezentowanych idei. Wygrał dzięki skali, poziomowi skomplikowania i ambicji projektantów; ale także dlatego, że jest to symbol rozwoju pojawiającego się w Barcelonie. Ponadto, realizacja otwiera przestrzeń do rozmowy na temat energii i zrównoważonego rozwoju i pokazuje w tym kontekście, że architekci powinni podejmować problemy globalnego ocieplenia. Spośród wszystkich budynków właśnie ten najlepiej podjął takie wyzwanie. 


0.0
Tagi:
Napisz pierwszy komentarz
CubiForms
mantra