PGE Narodowy

Podział przestrzeni w biurach – wygoda i bezpieczeństwo pracowników

|
Zadaniem office managera jest takie rozplanowanie wnętrz, aby były komfortowe zarówno dla pracowników, jak i dla klientów.
Urządzenie biura, które będzie ergonomiczne, funkcjonalne, a nade wszystko bezpieczne wymaga stworzenia przemyślanego projektu.

Zadaniem office managera jest takie rozplanowanie wnętrz, aby były komfortowe zarówno dla pracowników, jak i dla klientów. W pandemicznych czasach doszło kolejne wyzwanie, jakim jest troska o utrzymanie dystansu czy rozmieszczenie i prawidłowe oznakowanie stacji dezynfekujących. Zobacz, czym kierować się przy podziale biurowej przestrzeni.

 

Zasady bezpieczeństwa, które poprawiają też wydajność

Powrót do biur po wielu miesiącach pracy zdalnej jest procesem dość powolnym i odbywa się etapami. Konieczność utrzymania odstępów między pracownikami wymusza zmniejszenie zespołów – w jednym pomieszczeniu może przebywać mniej osób niż wcześniej. 

To dobra wiadomość, bo w kameralnym zespole komunikacja odbywa się bez zakłóceń. Jest też miejsce na aranżację stref ciszy przeznaczonych do relaksu oraz rozmów. Wielu zatrudnionych deklaruje, że większa prywatność i mniej decybeli pozytywnie wpływa na ich efektywność.

 

Podział na strefy – jak zrobić to estetycznie, w miły dla oka sposób?

Kiedy trzeba utrzymywać odległości między pracownikami, zachodzi konieczność podziału przestrzeni biurowej na strefy. Open space w swoim pierwotnym rozumieniu (wiele osób na jednej, nieograniczonej powierzchni) to (przynajmniej na razie) przeżytek. Tak samo jak małe i ciasne biura, ze stłoczonymi biurkami. 

Jak wydzielić bezpieczne strefy bez wszechobecnych ścianek z pleksi czy strzałek naklejonych na posadzkę? Stosując bardziej naturalne i przyjazne dla oka punkty graniczne w tym rośliny, które nie tylko dekorują, ale też oddzielają od siebie biura. Mogą być ustawiane na regałach albo wiszące, najlepiej pnące, tworzące w powietrzu kaskadę. W niektórych sytuacjach trzeba postawić na bardziej elastyczne i mobilne rozwiązanie, które będzie się dostosowywać do zmieniających się potrzeb. Wówczas najlepiej sprawdzi się ruchoma ścianka z wypełnieniem kwiatowym lub wciąż modnym mchem. Ich postawienie pozytywnie wpłynie nie tylko na wystrój wnętrza i bezpieczeństwo użytkujących je osób, ale też poprawi samopoczucie i jakość powietrza.

 

Social distancing – w trosce o wygodę pracowników

Zatłoczone biura nie sprzyjają koncentracji, a wysoki poziom decybeli to wróg pracy twórczej. Praca w domu ma ten plus, że odbywa się w ciszy, dlaczego więc nie wykreować takiego klimatu w biurze? Mniejsza liczba pracowników przebywających w jednym pomieszczeniu to większa szansa na zyskanie tak potrzebnej prywatności. Jak można jeszcze bardziej zatroszczyć się o komfort pracowników i ich efektywność?

  • Zachęcając do konsultowania pomysłów, zadawania pytań i prowadzenia rozmów telefonicznie, przez wideokonferencje lub komunikatory zamiast osobiście,
  • opracowaniem harmonogramu korzystania z kuchni, sal konferencyjnych i rekreacyjnych, aby w tym samym czasie nie przebywało w nich zbyt dużo osób,
  • wdrażając system pracy hybrydowej, tj. dzieląc pracowników na zespoły, które mogą w tym samym czasie zjawiać się w biurze, bo np. zajmują inne piętra w budynku,
  • zwiększenia odległości między biurkami,
  • oddzielenie od siebie biurek czy gabinetów, np. przy pomocy ścianek ze szkła lub paneli drewnianych lub akustycznych.

 

Czystość wpływa na przyjemny mikroklimat

W biurze zawsze musi być czysto, bo jest ono wizytówką firmy. Jednak obecnie jeszcze więcej uwagi poświęca się zarówno samym porządkom, jak i procedurom dezynfekcji. Standardy BHP zostały zaktualizowane (czyt. zaostrzone) dlatego przedsiębiorstwa, które do tej pory nie współpracowały z firmami sprzątającymi, teraz zdecydowały się je zatrudnić.

Sprzątanie biur to tylko jeden z kroków, kolejnym jest uświadomienie pracownikom, że sami też mają wpływ na to, jak wygląda przestrzeń biurowa. Jeśli dobrze czują się oni w towarzystwie roślin, to można zorganizować akcję przynoszenia własnych kwiatków do biura i pielęgnowanie ich. Takie akcje mocno integrują! Nadal ważne jest uczulanie na segregację śmieci czy wyłączanie monitorów po zakończonej pracy.

Ilość prac porządkowych i organizacyjnych Cię przytłacza? Dobrym pomysłem jest przygotowanie listy kontrolnej dla każdego z pomieszczeń znajdujących się na terenie biura. Z takich „ściągawek” korzystają pracownicy firm porządkowych. To dobry wzór do naśladowania. 

 

Odświeżenie biura przed powrotem pracowników

Masz jeszcze czas, zanim Twoi pracownicy wrócą z urlopów i zmienią pracę zdalną na stacjonarną w biurze. Wykorzystaj go dobrze na:

  • wdrożenie covidowych procedur, m.in. dotyczących dezynfekcji,
  • odświeżenie wnętrz – pomalowanie ścian, wymianę rolet, doposażenie kuchni,
  • wymianę i/lub naprawę sprzętów biurowych – drukarek, komputerów, skanerów,
  • aktualizację systemu kontroli dostępu, uprawnień, haseł (niektóre mogły wygasnąć),
  • zakupienie nowych mebli, ułożenie ich w pewnych odległościach od siebie, oddzielenie ściankami lub w inny sposób,
  • gruntowne porządki, łącznie z praniem wykładzin i myciem okien.

Zadbaj o to, aby Twoje biuro było wygodne, bezpieczne, ale nadal pozostawało przyjazne. „Koronawirusowy terror” na pewno nie wpłynie pozytywnie na nastroje ani efektywność pracowników. Lepiej, żeby miejsce, w którym pracują, zapewniało im przestrzeń do realizacji zadań, dawało poczucie prywatności, a także umożliwiało swobodne działania kreatywne.

 


0.0
Tagi:
Napisz pierwszy komentarz