Porto Office B Sp. z o.o. logoPRO-INVEST S.A. logoGhelamco Poland logoCentrum Techniki Okrętowej S.A. logoDorbud S.A. logoFlowcrete Polska Sp. z o.o. logoArchicom logoBusiness House logoReflexSun.eu – SizeFlex Sp. z o.o. logoCHB14 logoINTER-MAR Stanisław Marzec logoKwiaty dla biura logoOmnitech Sp. z o.o. logoPartner Capital Group logoGrupa kapitałowa DL Invest Group logoEcho Investment logoMIX Biura Sp. z o.o. sp.k. logoDoradztwo i Zarządzanie Sp. z o.o. logoINTERBIURO logoAluprof S.A. logoBC INVESTMENTS sp z o.o. logoFabryka Mebli Biurowych MDD logoNowy Styl Group logoSchüco International Polska logoCOTEX Office Centre logoSpectra Development logoCity Space logoOlivia Business Centre logoDEVCO Sp. z.o.o. logoArt-Deweloper Sp. z o.o. logoOnyx Business Point logoFYI Commercial Consulting logoLC Corp S.A. logoKart Sp. z o.o. logoHAVRE Sp. z o.o. logoEURO STYL Sp. z o.o. Sp. K. logoVastint Poland Sp. z o.o. logoGdańska Fundacja Przedsiębiorczości logoOcean Plaza Sp. z o.o. logoAgrobex Sp. z o.o. logoTorus logoUNIMOR Development S.A. logoLobos Nieruchomości logoHAMMERMED II sp. z o.o. Nieruchomości S.K. logoGTV Lighting logoAWIM Grupa Inwestycyjna logoKinnarps Polska Sp. z o.o. logoTętnowski Development Sp. z o.o. logo
Kuczek-Maruta Kancelaria Radców Prawnych logo
raport wyd 2017

Polska wśród najmniej innowacyjnych państw w Europie

W rankingu Global Innovation Index 2014 Polska znalazła się na 45. miejscu. Wyprzedziły ją m.in. kraje bałtyckie, Czechy, Słowacja, Bułgaria czy Mołdawia. Wśród państw UE gorzej jest tylko w Grecji (50. miejsce na świecie) oraz w Rumunii, która uplasowała się na 55. pozycji.

Bardziej innowacyjne są dziś nawet te kraje, które 25 lat temu startowały z podobnego poziomu, co Polska – Estonia (24. miejsce), Czechy (26.) i Łotwa (34.). Wśród światowych liderów innowacyjności, zgodnie z raportem Global Innovation Index 2014, należy wymienić kolejno Szwajcarię, Wielką Brytanię, Szwecję, Finlandię i Holandię.

 

Z wynikami rankingu doskonale koresponduje Barometr Innowacji GE 2014, który pokazał, że blisko 75 proc. przedsiębiorców postrzega Polskę, jako kraj niesprzyjający inwestowaniu w innowacje. Dzisiaj wszyscy w Polsce jesteśmy przekonani, że nie zrobimy skoku cywilizacyjnego na miarę naszych ambicji, jeżeli nie będziemy inwestować w innowacyjność. Wiedzą o tym również przedsiębiorcy. Firmy skarżą się jednak na to, że nie zawsze klimat do inwestycji w innowacyjność w Polsce jest sprzyjający. Tylko 25 proc. badanych mówi, że Polska ma sprzyjające ku temu warunki – komentuje Beata Stelmach, prezes zarządu General Electric w Polsce i krajach nadbałtyckich.

 

Prezentowane statystyki nie oddają w pełni stanu naszej gospodarki, a także zaawansowania polskich przedsiębiorstw. Nie biorą pod uwagę np. dokonanej w Polsce transformacji ustrojowej. Rozwój innowacji w Polsce utrudnia także  rozmiar rodzimej gospodarki, która znacząco wyróżnia się na tle pozostałych krajów bałtyckich. W najbliższym czasie na rozwój inwestycji powinna jednak wpłynąć konieczność modernizacji infrastruktury. Wiele się dyskutuje o bezpieczeństwie energetycznym, ale to nie jest nic innego jak nadrabianie zaległości. W naszym systemie ponad 70 proc. całej infrastruktury energetycznej jest przestarzałe, ma powyżej 30 lat. Siłą rzeczy musimy dziś inwestować w modernizację bądź w nowe rozwiązania. A skoro w nowe, to nie sięgamy do rozwiązań, które były sprawdzone wiele lat temu, tylko szukamy tych najnowocześniejszych – podkreśla Beata Stelmach.

 

Aby w Polsce mogła rozwijać się innowacyjność, przedsiębiorcy potrzebują wsparcia ze strony agencji rządowych. Jedną z nich zapowiedziała Agencja Rozwoju Przemysłu. Janusz Steinhoff, były wiceminister i minister gospodarki uważa jednak, że pomimo wsparcia państwa, finansowanie inwestycji w innowacje, w szerokim zakresie powinny wziąć na siebie przede wszystkim same firmy. Powinniśmy przekonać małe i duże firmy, że muszą uczestniczyć w badaniach o utylitarnym charakterze, bo będzie to rzutowało na ich konkurencyjność. Państwo w ramach pomocy publicznej horyzontalnej może wspierać niektóre kierunki badań naukowych o utylitarnym charakterze, natomiast znaczącą część finansowania musi na siebie wziąć przedsiębiorca – ocenia Janusz Steinhoff.

 

O tym, jak innowacyjność wpływa na rozwój firmy dobrze świadczą sukcesy przedsiębiorstw takich, jak Solaris (producent autobusów, tramwajów i trolejbusów eksportowanych do wielu krajów świata), Pesa (producent tramwajów i pociągów, które jeżdżą m.in. w Niemczech, we Włoszech i na Węgrzech) oraz Fakro - drugi na świecie producent okien dachowych.

Tagi:
Napisz pierwszy komentarz
CHB 14 Big
mantra