Olivia Business Centre logoINTER-BUD logoTorus logoAgrobex Sp. z o.o. logoGdańska Fundacja Przedsiębiorczości logoPorto Office A Sp. z o.o. logoCOTEX Office Centre logoINTERBIURO logoArchicom logoBusiness House logoKontor logoCity Space logoMIX Biura Sp. z o.o. sp.k. logoDEVCO Sp. z.o.o. logoINTER-MAR Stanisław Marzec logoVantage Development S.A. logoAluprof S.A. logoPrzedsiębiorstwo Budowlane START logoForbo Flooring Systems Polska logoPodium Investment logoHAVRE Sp. z o.o. logoUNIMOR Development S.A. logoVastint Poland Sp. z o.o. logoWEKTRA HOLDING Sp. z o.o. logoFlowcrete Polska Sp. z o.o. logoNowy Styl Group logoArt-Deweloper Sp. z o.o. logoFabryka Mebli Biurowych MDD logoDom-Bud M. Szaflarski Spółka Jawna logoTétris Poland logoFYI Commercial Consulting logoSpectra Development logoKinnarps Polska Sp. z o.o. logoBałtyckie Centrum Biznesu Sp. z o.o. logoARTSERVIS sp. z o.o. logo
Kuczek-Maruta Kancelaria Radców Prawnych logo

Wzrosty w branży leasingowej

Coraz więcej rodzimych firm jest zainteresowanych leasingiem. Po trzech kwartałach br. wartość nowych umów wyniosła 35,9 mld zł, czyli o 15,7 proc. więcej niż w tym samym okresie 2014 r.

Coraz więcej rodzimych firm jest zainteresowanych leasingiem. W Polsce niemal 40 proc. małych i średnich przedsiębiorstw w różnym stopniu wykorzystuje tego rodzaju produkty. Na tle Europy także wypadamy bardzo dobrze. Nie tylko leasingujemy więcej niż wynosi średnia w rozwiniętych krajach europejskich, lecz także dynamika polskiego rynku jest relatywnie wysoka – mówi Wojciech Rybak, przewodniczący Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego Leasingu.

Wśród rodzimych firmy najczęściej przedmiotem leasingu są samochody osobowe, dostawcze i ciężarowe (36,7 proc. rynku), maszyny i urządzenia (33,1 proc.), a takze środki transportu ciężkiego (26,5 proc.) – m.in. pojazdy ciężarowe o wadze większej niż 3,5 tony, ciągniki siodłowe, naczepy i przyczepy, autobusy czy samoloty. Odrębną kategorię stanowią inwestycje w nieruchomości, których udział w rynku wynosi 3 proc. Według Związku Polskiego Leasingu, łącznie leasing odpowiada za 84,4 proc. inwestycji, natomiast tradycyjna pożyczka za 15,6 proc.
Rynek rośnie o blisko 16 proc. Po dwóch kwartałach dynamika była na poziomie 13 proc. – zauważa Wojciech Rybak. Główną zmianę w dynamice zauważamy w segmencie samochodów małych, gdzie wzrost wynosi 17 proc. Natomiast klienci firm leasingowych inwestują również w środki trwałe związane z transportem ciężkim. Przyrosty obserwujemy zarówno w segmentach ciągników siodłowych, pojazdów ciężarowych, jak i naczep. Ale chyba najważniejsze, co bardzo cieszy, choć dynamika spada, są nadal rosnące inwestycje w maszyny i urządzenia – dodaje. Jak twierdzi Związek Polskiego Leasingu, wartość tego typu inwestycji, które finansowane były leasingiem i pożyczką wraz z wydatkami na sprzęt IT, do końca września br. wynisoła 11,9 mld zł – o 13,7 proc. więcej niż rok wcześniej.

Według ekspertów, branża nie doświadcza już konsekwencji jednorazowych czynników z 2014 r. Przedsiębiorcy decydują sie na leasing pojazdów, korzystając z innych zalet, które wynikają z tego rodzaju finansowania. Około 60 proc. nowego leasingu, który rejestrujemy, stanowiły pojazdy, co nie było dla nas zaskoczeniem – precyzuje Wojciech Rybak. Natomiast w zależności od okresu środek ciężkości przesuwał się pomiędzy samochodami małymi służącymi do transportu osób oraz ciężkimi, głównie do przewozu ładunków i towarów między różnymi destynacjami – dodaje.

 


0.0
Tagi:
Napisz pierwszy komentarz
mantra