Porto Office A Sp. z o.o. logoINTERBIURO logoCity Space logoEcho Investment logoGTV Lighting logoNowy Styl Group logoINTER-BUD logoFlowcrete Polska Sp. z o.o. logoArchicom logoINTER-MAR Stanisław Marzec logoAWIM Grupa Inwestycyjna logoFYI Commercial Consulting logoPrzedsiębiorstwo Budowlane START logoUNIMOR Development S.A. logoFabryka Mebli Biurowych MDD logoAluprof S.A. logoEURO STYL Spółka Akcyjna logoCOTEX Office Centre logoKinnarps Polska Sp. z o.o. logoLC Corp S.A. logoWEKTRA HOLDING Sp. z o.o. logoGdańska Fundacja Przedsiębiorczości logoGhelamco Poland logoDom-Bud M. Szaflarski Spółka Jawna logoVastint Poland Sp. z o.o. logoDEVCO Sp. z.o.o. logoMIX Biura Sp. z o.o. sp.k. logoVantage Development S.A. logoTorus logoSpectra Development logoArt-Deweloper Sp. z o.o. logoForbo Flooring Systems Polska logoPodium Investment logoOlivia Business Centre logoBusiness House logoTétris Poland logoHAVRE Sp. z o.o. logoKontor logoARTSERVIS sp. z o.o. logoAgrobex Sp. z o.o. logo
Kuczek-Maruta Kancelaria Radców Prawnych logo

Nieinnowacyjny Polak?

Polskie start-upy mają problem z innowacyjnością (fot. pixabay.com)
Polskie start-upy mają problem z innowacyjnością (fot. pixabay.com)
Niecała polowa start-upów uważa swoje rozwiązanie za nowość w skali światowej, a co czwarty przyznaje, że jego produkt to imitacja. Czy polskie start-upy mogą być bardziej innowacyjne?

Wg ekspertów zwiększeniu innowacyjności sprzyja współpraca nauki i biznesu. Jak wynika z opracowania „Polskie start-upy. Raport 2015” obecnie tylko 25 proc. start-upów współpracuje z naukowcami, a co szósty z nich założony jest przez osobę zajmującą się pracą naukową.

 

Jest jeden problem, z którym ciągle walczą polskie start-upy – to brak innowacyjności. Z innowacyjnością jest jak z Yeti – wszyscy o niej mówią, a nikt jej nie widział tak naprawdę. Niektórym wydaje się, że innowacyjność można zadekretować, że przez samo mówienie o niej stanie się ona faktem. Ona staje się faktem wtedy, kiedy jest bardzo ścisła, interdyscyplinarna współpraca pomiędzy nauką i biznesem, a tej ciągle jeszcze brakuje – mówi agencji Newseria Biznes Piotr Bucki, wykładowca, trener, specjalista od komunikacji w Wyższej Szkole Bankowej w Gdańsku.

 

W publikacji „Polskie start-upy. Raport 2015” co czwarty z badanych przyznaje, że jego produkt to imitacja. Autorzy opracowania zauważają, że skuteczniejsze w zdobywaniu finansowania zewnętrznego są start-upy przygotowane przez naukowców. W start-upach źródłem innowacji jest także analiza zachowań klientów.

 

Niektóre start-upy deklarują, że ich roczne przychody rosną o połowę. Są to głównie te skoncentrowane na obsłudze korporacji i średnich firm. Wiele dobrych polskich start-upów to te z obszaru internet of things, analityki, sztucznej inteligencji czy oferujące wyspecjalizowane rozwiązania IT. Patrząc na całość krajowego rynku start-upów można powiedzieć, że z jednej strony jest bardzo dobrze, ale z drugiej – trudno. Mamy bardzo dużą rzeszę ludzi zainteresowanych inwestowaniem swojego czasu i kompetencji w start-upy oraz dosyć dobrze rozwinięte ośrodki, które wspomagają takie osoby. Ale funkcjonuje także dużo stereotypów i bardzo krzywdzących czasem sformułowań na temat start-upów – zauważa Piotr Bucki. Przedsiębiorcy wśród blokujących ich, plinych potrzeb najczęściej wymieniają dostęp do pieniędzy i wykwalifikowanej kadry.

 


0.0
Tagi:
Napisz pierwszy komentarz
Podium Park banner duży
mantra