Vastint Poland Sp. z o.o. logoCOTEX Office Centre logoGhelamco Poland logoHAVRE Sp. z o.o. logoSpectra Development logoKinnarps Polska Sp. z o.o. logoMIX Biura Sp. z o.o. sp.k. logoLobos Nieruchomości logoUNIMOR Development S.A. logoArt-Deweloper Sp. z o.o. logoFYI Commercial Consulting logoPorto Office B Sp. z o.o. logoCentrum Techniki Okrętowej S.A. logoOlivia Business Centre logoArchicom logoSchüco International Polska logoTorus logoPartner Capital Group logoReflexSun.eu – SizeFlex Sp. z o.o. logoKart Sp. z o.o. logoKwiaty dla biura logoBC INVESTMENTS sp z o.o. logoTętnowski Development Sp. z o.o. logoDoradztwo i Zarządzanie Sp. z o.o. logoOnyx Business Point logoPRO-INVEST S.A. logoAluprof S.A. logoEcho Investment logoDEVCO Sp. z.o.o. logoOmnitech Sp. z o.o. logoLC Corp S.A. logoGrupa kapitałowa DL Invest Group logoFlowcrete Polska Sp. z o.o. logoBusiness House logoOcean Plaza Sp. z o.o. logoGTV Lighting logoAgrobex Sp. z o.o. logoAWIM Grupa Inwestycyjna logoINTERBIURO logoCity Space logoNowy Styl Group logoHAMMERMED II sp. z o.o. Nieruchomości S.K. logoDorbud S.A. logoGdańska Fundacja Przedsiębiorczości logoCHB14 logoEURO STYL Sp. z o.o. Sp. K. logoINTER-MAR Stanisław Marzec logoFabryka Mebli Biurowych MDD logo
Kuczek-Maruta Kancelaria Radców Prawnych logo
raport wyd 2017

Nieinnowacyjny Polak?

Polskie start-upy mają problem z innowacyjnością (fot. pixabay.com)
Polskie start-upy mają problem z innowacyjnością (fot. pixabay.com)
Niecała polowa start-upów uważa swoje rozwiązanie za nowość w skali światowej, a co czwarty przyznaje, że jego produkt to imitacja. Czy polskie start-upy mogą być bardziej innowacyjne?

Wg ekspertów zwiększeniu innowacyjności sprzyja współpraca nauki i biznesu. Jak wynika z opracowania „Polskie start-upy. Raport 2015” obecnie tylko 25 proc. start-upów współpracuje z naukowcami, a co szósty z nich założony jest przez osobę zajmującą się pracą naukową.

 

Jest jeden problem, z którym ciągle walczą polskie start-upy – to brak innowacyjności. Z innowacyjnością jest jak z Yeti – wszyscy o niej mówią, a nikt jej nie widział tak naprawdę. Niektórym wydaje się, że innowacyjność można zadekretować, że przez samo mówienie o niej stanie się ona faktem. Ona staje się faktem wtedy, kiedy jest bardzo ścisła, interdyscyplinarna współpraca pomiędzy nauką i biznesem, a tej ciągle jeszcze brakuje – mówi agencji Newseria Biznes Piotr Bucki, wykładowca, trener, specjalista od komunikacji w Wyższej Szkole Bankowej w Gdańsku.

 

W publikacji „Polskie start-upy. Raport 2015” co czwarty z badanych przyznaje, że jego produkt to imitacja. Autorzy opracowania zauważają, że skuteczniejsze w zdobywaniu finansowania zewnętrznego są start-upy przygotowane przez naukowców. W start-upach źródłem innowacji jest także analiza zachowań klientów.

 

Niektóre start-upy deklarują, że ich roczne przychody rosną o połowę. Są to głównie te skoncentrowane na obsłudze korporacji i średnich firm. Wiele dobrych polskich start-upów to te z obszaru internet of things, analityki, sztucznej inteligencji czy oferujące wyspecjalizowane rozwiązania IT. Patrząc na całość krajowego rynku start-upów można powiedzieć, że z jednej strony jest bardzo dobrze, ale z drugiej – trudno. Mamy bardzo dużą rzeszę ludzi zainteresowanych inwestowaniem swojego czasu i kompetencji w start-upy oraz dosyć dobrze rozwinięte ośrodki, które wspomagają takie osoby. Ale funkcjonuje także dużo stereotypów i bardzo krzywdzących czasem sformułowań na temat start-upów – zauważa Piotr Bucki. Przedsiębiorcy wśród blokujących ich, plinych potrzeb najczęściej wymieniają dostęp do pieniędzy i wykwalifikowanej kadry.

 

Tagi:
Napisz pierwszy komentarz
CHB 14 Big
mantra