Porto Office A Sp. z o.o. logoINTER-BUD logoTorus logoWEKTRA HOLDING Sp. z o.o. logoCity Space logoVantage Development S.A. logoOlivia Business Centre logoNowy Styl Group logoFabryka Mebli Biurowych MDD logoTétris Poland logoVastint Poland Sp. z o.o. logoAgrobex Sp. z o.o. logoINTERBIURO logoHAVRE Sp. z o.o. logoArt-Deweloper Sp. z o.o. logoINTER-MAR Stanisław Marzec logoBałtyckie Centrum Biznesu Sp. z o.o. logoARTSERVIS sp. z o.o. logoPodium Investment logoKinnarps Polska Sp. z o.o. logoUNIMOR Development S.A. logoFYI Commercial Consulting logoPrzedsiębiorstwo Budowlane START logoAluprof S.A. logoFlowcrete Polska Sp. z o.o. logoDEVCO Sp. z.o.o. logoDom-Bud M. Szaflarski Spółka Jawna logoForbo Flooring Systems Polska logoKontor logoCOTEX Office Centre logoGdańska Fundacja Przedsiębiorczości logoSpectra Development logoBusiness House logoArchicom logoMIX Biura Sp. z o.o. sp.k. logo
Kuczek-Maruta Kancelaria Radców Prawnych logo

Zmniejszenie populacji obniży popyt

W ciągu najbliższych lat prognozowany jest spadek liczby ludności. Według analityków wpłynie on ujemnie na zapotrzebowanie na powierzchnię biurową.

Stary Kontynent doświadcza obecnie zjawiska kurczenia się populacji pracującej. Zmniejszenie jej liczebności wywoła negatywną reakcję na rynku powierzchni biurowych – zapotrzebowanie na lokale biurowe spadnie. Scenariusz zakłada, że w ciągu najbliższych 20 lat nastąpi 10 proc. spadek popytu na powierzchnie komercyjną (biurową i magazynową). Kolejne fazy zniżkowe potrwają aż do 2050 r., a zjawisko to obejmie całą Europę. Takie negatywne perspektywy dla rynku biur zaprezentowane zostały w opracowanym przez Colliers International raporcie „Generation Y - część 2”.

W strukturze społeczeństwa w wieku produkcyjnym aktualnie dominują tzw. Baby Boomers czyli osoby, które urodziły się podczas wyżu demograficznego (stanowią 45 proc. ludności pracującej). Do tej pory ich wymagania co do środowiska pracy były przestrzegane, w wyniku czego biura z podziałem na pokoje przeważają aktualnie nad tzw. open space. Jednak jak przewidują analitycy, do 2020 r. liczba Baby Boomers zmniejszy się aż o połowę, zaś 10 lat później przestaną oni mieć kluczowy wpływ na planowanie powierzchni biurowych. Konsekwencją takiego zjawiska będzie z kolei to, że swoją pozycję w procesie decydowania o formie i wyglądzie miejsca pracy umocni Generacja Y – pokolenie wyżu z lat 80. XX w., które w odróżnieniu od pokolenia X oswoi nowinki technologiczne, oraz Generacja Z – osoby urodzone po 1996 r. i mieszkające w krajach o wysokim stopniu rozwoju gospodarczego i nasyceniu rynku techniką.

Standardem będą zupełnie inne zachowania i wymagania konsumenckie: w ciągu kolejnych 20 lat spodziewamy się znaczących zmian w panującym stylu, systemie motywacji pracowników i metodach pracy, jak i sposobie dojazdu do miejsca pracy – stwierdził Guy Douetil, dyrektor zarządzający działem Corporate Solutions w regionie EMEA. Posiadanie i stworzenie odpowiednio dostosowanego miejsca pracy będzie istotnym czynnikiem do rozważenia dla deweloperów i właścicieli biur – dodał. Dlatego dla inwestorów i banków finansujących nowe projekty ważne musi być, aby budynki biurowe jak najdłużej spełniały wymagania zmieniających się kanonów. Jeśli nie przystosują się do nich, zwiększy się współczynnik pustostanów, a czynsze rynkowe spadną. Kosztownym rezultatem braku reakcji na nowe trendy będzie konieczność poniesienia dodatkowych nakładów na modernizację posiadanych zasobów.

Pobierz PDF

0.0
Tagi:
Napisz pierwszy komentarz
mantra