Proton Office

Biuro zamiast biurka – relacja z Seminarium Funkcjonalne Biuro 2012

Relacja

|
28 lutego 2012 r. w kompleksie Kraków Business Park w Zabierzowie pod Krakowem odbyło się pierwsze spotkanie z cyklu Seminarium Funkcjonalne Biuro 2012. Jego motywem przewodnim była innowacja.

Seminarium Funkcjonalne Biuro 2012 zainaugurowało cykl wykładów i dyskusji, jakie będą miały miejsce w różnych częściach Polski (w Poznaniu, Katowicach, Warszawie, Wrocławiu, Gdańsku i Łodzi) w tym roku. Gospodarzem dorocznego wydarzenia jest Magazyn Office.

Krakowskie seminarium poświęcone zostało zagadnieniom nowoczesnych rozwiązań z zakresu urządzenia biura, efektywnych narzędzi pracy i wdrażania zmian. Towarzyszyła mu część wystawiennicza, podczas której partnerzy organizatora prezentowali swoją działalność. W projekcie uczestniczył portal e-biurowce.

Seminarium w Kraków Business Park podzielono na dwie części. Pierwsza z nich miała charakter praktyczny i koncentrowała się na partykularnych rozwiązaniach funkcjonalnych. Zaprezentowano strategie, stosowane przez modelowe firmy i skoncentrowano się na roli mobilnych stanowisk pracy w korporacji. Prezentacje do tej części seminarium przygotowali Dorota Osiecka (DEGW UK), Marta Domaradzka (Accenture) i Mariusz Wilarski (Microsoft).

Na drugim etapie Seminarium przedstawiono stanowiska architektów wobec projektowania biurowców i zagospodarowania przestrzeni biurowej – Marka Dunikowskiego (DDJM) i Krzysztofa Ingardena (Ingarden & Ewy). Ta część spotkania przyjęła charakter paneli dyskusyjnych z udziałem publiczności i została przepleciona prezentacją oferty mebli modułowych firmy Allmendinger.

Własne biurko odchodzi do lamusa



Na początku seminarium Bogusz Parzyszek, redaktor naczelny i wydawca miesięcznika Office,  zapoznał uczestników spotkania z prezentacją Doroty Osieckiej, Senior Strategy Consultanta w DEGW UK („Zarządzanie zmianą: jak przetrwać przestrzenną i funkcjonalną rewolucję”). Autorka podjęła trud odpowiedzenia na pytanie, jakie narzędzia służą do zarządzania zmianą w biurze. Zauważyła, że w tradycyjnych biurach 80 proc. wykorzystywanego czasu poświęcano na pracę indywidualną, a jedynie 20 proc. – na pracę grupową. Zgodnie z jej opinią te proporcje odwróciły się, a elastyczne miejsca pracy odgrywają kluczową rolę w zarządzaniu zmianą.

Bogusz Parzyszek wymienił Macquarie Bank jako instytucję, w której miejsca pracy nie są przypisane do pracownika. Ten model biura zyskuje na popularności również w naszym kraju. W Polsce wdraża go m.in. Deutsche Bank. Pracownicy tej instytucji na świecie logują się po przyjściu do pracy za pomocą imiennych kart. Uczestnicy seminarium mogli zobaczyć, jak biura Deutsche Banku funkcjonują w praktyce na filmach, udostępnionych przez międzynarodowego dostawcę usług finansowych.

Relaks w nowoczesnym biurze

O kuluarach pracy w biurze bez stałych stanowisk pracy opowiedziała Marta Domaradzka, Dyrektor ds. Administracyjnych w Accenture Polska, która w 2009 r. dokonała w swojej firmie implementacji opracowanego przez DEGW systemu elastycznej pracy – Workplace 2.0. Wraz z architekturą biura zmieniła się nie tylko jego funkcjonalność, ale przede wszystkim – myślenie samych pracowników. Panelistka zaznaczyła, że konieczne było odejście od postrzegania miejsca pracy w kategorii „mojego biurka” na rzecz „mojego biura”.

Dystynktywną cechą systemu Workplace 2.0. jest odejście od stałych miejsc pracy na rzecz mobilności pracowników, która sprzyja realizacji projektów. W firmie takiej jak Accenture, gdzie dużą część zadań wykonywana jest poza biurem, ten model sprawdza się znakomicie. W ramach jego funkcjonowania wprowadzono system rezerwacji biurek,  z którego zobligowani są korzystać pracownicy wszystkich szczebli z wyjątkiem zarządu. Rezerwacji można dokonać online, maksymalnie z miesięcznym wyprzedzeniem, przy czym poszczególne pomieszczenia dostępne są dla wszystkich. Personel ma do wyboru pokoje projektowe, przestrzeń typu open space, sale konferencyjne czy chillout roomy.

Pewne novum stanowiło wprowadzenie chillout roomów, zwanych w firmie popularnie „chill outami” – jest to wydzielona przestrzeń, przeznaczona na odpoczynek. Można modyfikować jej umeblowanie zgodnie z potrzebami pracowników. Miejsce to sprzyja zachowaniu higieny psychicznej – poszczególne osoby przychodzą tutaj, aby zebrać myśli przed podjęciem ważnej decyzji, porozmawiać albo zregenerować siły.

Brak własnego miejsca w biurze czyni pracę bardziej transparentną, z drugiej strony sprzyja koncentracji na zadaniu. W biurze Accenture poczucie przejrzystości wzmagają dodatkowo szklane, przeźroczyste ściany, rozgraniczające poszczególne pomieszczenia. Nie oznacza to jednak, że pracownicy nie mają jak zachować odrobiny prywatności, tak sprzyjającej koncentracji. Poszczególne biurka odgrodzone są od siebie ściankami działowymi, których wysokość została dobrana po konsultacjach z osobami, zatrudnionymi w firmie.

Inteligentne narzędzia pracy

Świeże spojrzenie na pracę biurową wniosła wypowiedź Mariusza Wilarskiego, IT Program Managera w firmie Microsoft, który spotkał się z uczestnikami seminarium w formie telekonferencji i wygłosił z Rzymu wykład pt. „Mobilne Biuro”, pokazując w praktyce możliwości, jakie daje selektywna prezentacja kontentu (TV) i program Microsoft Lync (rozbudowany odpowiednik Skype'a). Narzędzie to służy do komunikacji i pracy biurowej; umożliwiając m.in. wykonywanie połączeń audio i video, uczestniczenie w spotkaniach online, współdzielenie pulpitu i aplikacji czy odtwarzanie prezentacji multimedialnych z dowolnego miejsca, bez konieczności korzystania z pilota do rzutnika czy laptopa bezpośrednio na konferencji.

Mariusz Wilarski podkreślał, że zaangażowanie działu IT w tworzenie biura już na etapie koncepcyjnym może znacznie podnieść efektywność funkcjonowania przedsiębiorstwa w przyszłości i pozwala uniknąć wielu niedociągnięć projektowych. Nawet takie czynniki, jak rozmieszczenie stanowisk pracy, powinny być konsultowane ze specjalistami z działu IT, co może np. znacznie ułatwić korzystanie z sieci bezprzewodowej.

Architekci vs. deweloperzy

Druga część Seminarium została poświęcona zagadnieniom pracy architekta i wykończenia budynków biurowych. Przyjęła ona formę dyskusji, poprzedzonych krótkimi wystąpieniami prelegentów. Głosy z widowni sprawiły, że ta część spotkania stała się areną wymiany różnych doświadczeń i poglądów.

Podczas wystąpienia Marka Dunikowskiego z DDJM szczególnie uwidocznił się konflikt, jaki zachodzi na linii inwestor – architekt. W miarę postępu dyskusji publiczność doszła do konsensusu, że architekci muszą dostosować się do ograniczeń budżetowych wykonawców i podwykonawców, co utrudnia realizację inwestycji. Dodatkowo biurowce często powstają z myślą o zagranicznych firmach, przez co nie zawsze odpowiadają oczekiwaniom polskich pracowników. Ponadto wadę inwestycji, wznoszonych na terenie Polski, stanowi niedostateczna ilość miejsc parkingowych dla samochodów i rowerów, brak ścieżek rowerowych i dogodnych tras, łączących obiekty biurowe z miastem.

Marek Dunikowski zaznaczył, że kryzys finansowy odbija się na branży nieruchomości biurowych i postawił diagnozę, zgodnie z którą jedynie oszczędności mogą uzdrowić globalną sytuację w segmencie budowniczym. Panelista wierzy w to, że należy stawiać proste budowle o nieskomplikowanej konstrukcji, w tańszych lokalizacjach. Jako baczny obserwator rynku finansowego, dostrzegł niebezpieczeństwo, płynące ze strony nierozważnej polityki pieniężnej Europejskiego Banku Centralnego (EBC) i dodruku pustego pieniądza. Zdaniem architekta życie na kredyt jest zgubne, ponieważ po pewnym czasie osiągniemy kres możliwości zadłużenia.

W trakcie dyskusji poruszono problem młodego pokolenia architektów, które ma ograniczone możliwości wejścia na rynek. Zarysowały się dwie ścieżki, które ma do wyboru absolwent uczelni wyższej – możliwość zatrudnienia w dużej firmie i konieczność założenia własnej działalności gospodarczej. Jak słusznie zauważyła jedna z uczestniczek dyskusji, tendencja ta prowadzi do znacznego rozdrobnienia rynku.


Modułowe biura i meble biurowe

Asystentka Andrzeja Jaskólskiego z firmy Allmendinger zachwalała właściwości mebli modułowych, które zawdzięczają swoją funkcjonalność okrągłym elementom łączącym (tytułowa „Magic ball”).

Seminarium zakończył wykład Krzysztofa Ingardena (Ingarden & Ewy). Architekt pół żartem, pół serio zaprezentował swoją wizję biur modułowych (claster offices) – przeznaczonych dla indywidualistów boksów biurowych,  wkomponowanych w krajobraz przedmieścia i składanych w rożnych konfiguracjach na podobieństwo stoisk targowych. Doktor wzbogacił prezentację o rysunki własnego autorstwa. Szerzej z koncepcją Krzysztofa Ingardena można zapoznać się w wywiadzie, którego doktor udzielił e-biurowcom.

Po Seminarium Funkcjonalne Biuro 2012 w Polsce nasuwa się pewna refleksja: zarządzanie zmianą stanowi niezwykle ważny element funkcjonowania współczesnego przedsiębiorstwa. Umiejętność przystosowania się do nowych trendów w komunikacji ma istotne znaczenie dla odniesienia sukcesu i podniesienia wydajności pracowników. Jednocześnie prawdziwe wyzwanie dla uczestników rynku stanowią realia gospodarcze, które wymagają wielu wyrzeczeń.

Na kolejne wydarzenia zapraszamy:

13.03.2012 Poznań
17.04.2012 Katowice
15.05.2012 Warszawa I
05.06.2012 Wrocław
11.09.2012 Gdańsk
09.10.2012 Łódź
13.11.2012 Łódź

 


0.0
Tagi:
Napisz pierwszy komentarz