Giant

Biura przyszłości

Biuro Skanska w Waszyngtonie
Biuro firmy Skanska w Waszyngtonie
Obecnie zmiany zachodzą nie tylko w kulturze, organizacji i sposobie pracy, lecz również w aranżacji przestrzeni biurowej. Jak będą wyglądać polskie biura przyszłości?

Przestrzeń biurowa firmy to nie tylko miejsce pracy, lecz również wizytówka. Odpowiednio zaaranżowane, podkreśla prestiż i miejsce przedsiębiorstwa na rynku. Stanowi również skuteczną zachętę dla wykwalifikowanych, zdolnych pracowników, szczególnie z pokolenia Y.

Współczesne firmy zdają sobie sprawę, iż biuro przekazuje na zewnątrz pewien komunikat, ich filozofię i specyfikę działalności. Siedziba jest obecnie integralnym elementem tożsamości. Nie ma wątpliwości, iż ideologia Google i Apple nie byłaby widoczna we wnętrzach np. biura rachunkowego czy księgowego. Jak więc dostosować aranżację powierzchni do współczesnych wymagań rynku? Jakie trendy panują w wystrojach biur?

Firmy od dawna nie myślą już o swoich biurach jako o miejscach, gdzie wyłącznie prowadzi się biznes – komentuje Arkadiusz Rudzki, dyrektor ds. zarządzania wartością budynków w Skanska Property Poland.  Zarówno deweloperzy, jak i firmy szukające nowej siedziby, coraz częściej stawiają na ciekawe, oryginalne rozwiązania, które nie tylko pozwolą im wyróżnić się na tle konkurencji, ale będą miały też istotne znaczenie dla samopoczucia i komfortu wszystkich, którzy z ich biur korzystają, czy to pracowników, czy partnerów biznesowych. Chodzi o to, aby stworzyć odpowiednią atmosferę, sprzyjającą efektywnej pracy, ale też budowaniu relacji międzyludzkich. Dlatego w naszych projektach staramy się kreować przestrzeń, w której przyjemnie będzie pracować, ale też zrobić sobie przerwę czy porozmawiać w mniej formalnym otoczeniu – dodaje.

Liczy się zdrowie

Niezwykle istotnym atutem nowoczesnych przestrzeni biurowych jest zdrowe środowisko, związane między innymi z odpowiednimi systemami klimatyzacji, wentylacji czy też nawilżania powietrza. Pracodawcy wymagają, aby budynki, w których wynajmują przestrzenie, były komfortowe i zapewniały odpowiednie warunki pracy. Przekłada się to na efektywność pracowników oraz ich niższą absencję chorobową.

Zdrowie związane jest również z możliwością odpoczynku i relaksu, także w miejscu pracy. Pomieszczenia, w których można na chwilę oderwać się od biurowego zgiełku stają się dużym atutem nowoczesnych biurowców. Często wyposażone są w miękkie pufy, huśtawki, prawdziwe drzewka oraz inne rozwiązania, pozwalające pracownikom na odpoczynek i rekreację. W tym aspekcie przodują siedziby międzynarodowych gigantów, np. w biurze Infosys w Bangalore znajduje się kręgielnia, a Facebook w Palo Alto zapewnia pracownikom pokój gier. Trendy takie powoli docierają również do Polski. W łódzkim biurowcu Green Horizon firma Infosys urządziła pokój relaksu wyposażony w kolorowe hamaki. Nie można zapominać również o atrakcjach na zewnątrz budynku, takich jak zielone patia, ogrody na dachu czy tarasy.

Nowe sposoby pracy i spotkań

Wraz ze zmianą sposobów pracy, konieczne są adaptacje związane z przestrzenią biurową. Mimo, iż nadal popularne są spotkania organizowane w salkach konferencyjnych, wyposażonych w tzw. pająki czy meduzy (zestawy telekonferencyjne), to coraz częściej wybiera się mniej formalną atmosferę panującą podczas spotkań na kanapach i przy stoliku kawowym. Przekłada się to na budowanie więzi z klientem lub partnerem biznesowym, jak również na integrację w zespole.

Zmiana aranżacji biura wiąże się również z optymalizacją kosztów. Przykładem są tzw. hot desks. Jako, iż w firmach konsultingowych średnio w tygodniu pracuje jedynie 70 proc. personelu,  (pozostali są na spotkaniach lub w podróżach), odchodzi się od ściśle przypisanych pracownikom biurek w kierunku układu „innovative office”. Zgodnie z nim, najbardziej mobilni pracownicy nie mają jednego konkretnego miejsca pracy, lecz siadają tam, gdzie jest wolne miejsce. Zaoszczędzoną przestrzeń można zaadaptować na dodatkowe pomieszczenia.

Kolejnym nowym trendem jest tzw. placemaking, który polega na stworzeniu przyjaznego miejsca do pracy, sprzyjającego kreatywności i efektywności. Pomysłowo zaaranżowane miejsca pracy i ich otoczenie, łączące w wystroju elementy życia firmowego i prywatnego, nie tylko wpływają dobrze na samopoczucie, ale inspirują i zachęcają do pracy. Przede wszystkim jednak sprzyjają budowaniu właściwych relacji: z klientami, z lokalnymi społecznościami, a także na co dzień wewnątrz firmy – wyjaśnia Devin Saylor, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w Skanska Commercial Development Europe.

W nowoczesnych obiektach biurowych coraz częściej można natknąć się na pełne zieleni, klimatyczne zakątki, w których można zwyczajnie usiąść i odpocząć. Mimo, iż większość opisanych powyżej koncepcji to dla polskich firm dopiero przyszłość, można przewidywać, iż przedsiębiorcy będą chcieli „tworzyć miejsca” (ang. placemaking) jak najbardziej komfortowe i przyjazne dla pracowników.


0.0
Napisz pierwszy komentarz