CubiForms

Wyjazdy integracyjne – okazja do wzmocnienia relacji w firmie czy zbędny wydatek?

|
Firmy i korporacje coraz częściej organizują dla swoich podwładnych wyjazdy integracyjne. Czy tego rodzaju imprezy rzeczywiście są przydatne, czy też stanowią jedynie zbędny koszt? Jak powinien być zorganizowany idealny wyjazd integracyjny?

Wyjazdy integracyjne wczoraj i dziś

 

Początków idei wyjazdów integracyjnych dopatrywać się można już w czasach PRL-u. Popularne wówczas zakładowe domy wypoczynkowe kusiły pracowników możliwością spędzenia wakacji w ciekawym miejscu za niewygórowaną cenę. Oprócz atrakcyjnej ceny zagwarantowane było również towarzystwo współpracowników. Z czasem jednak pracodawcy zaczęli rezygnować z organizacji wyjazdów, które łączyły życie zawodowe z prywatnym. Tak narodziła się idea organizowania wyjazdów przeznaczonych wyłącznie dla pracowników danego przedsiębiorstwa.

 

Opinie na temat wyjazdów integracyjnych są różne. Te niezbyt pochlebne, które głoszą, że organizacja tego rodzaju wypadu to jedynie okazja do korporacyjnej, zakrapianej alkoholem imprezy, wynikają przede wszystkim z nieodpowiedniej organizacji takiego wyjazdu. Jeszcze do niedawna osobą odpowiedzialną za przygotowanie firmowego wyjazdu był pracownik kadr, a sama służbowa wycieczka czasem faktycznie ograniczała się do imprez zdominowanych przez jeden rodzaj atrakcji – najczęściej zwiedzania zabytków kończącego się wspólnym świętowaniem wyprawy. Jednak w przeciągu kilkunastu lat sytuacja na rynku wyjazdów integracyjnych uległa diametralnej zmianie. Obecnie każda firma, która chce zafundować swoim pracownikom wyjazd integracyjny, może skorzystać z profesjonalnej pomocy.

 

W przypadku organizacji tego typu wyjazdu przez profesjonalną firmę nie do przecenienia jest aspekt organizacyjny – mówi Małgorzata Król, specjalista z zakresu etykiety, organizator wyjazdów integracyjnych, szkoleń wyjazdowych, trener biznesu. Firma zewnętrzna zadba o każdy szczegół, zapewni miejsce oraz atrakcje dla pracowników i będzie czuwała nad prawidłowym przebiegiem wyjazdu. Firmy organizujące wyjazdy integracyjne często mają w swojej ofercie kilkanaście obiektów, z którymi na stałe współpracują i dzięki temu każde wydarzenie jest organizowane i sprawnie przeprowadzane - dodaje.

 

Opłacalna inwestycja

 

Organizując wyjazd integracyjny warto pamiętać, że samo wydarzenie ma pełnić określone funkcje. Oprócz rozrywki zafundowanej pracownikom, pracodawca powinien zadbać również o atrakcje, które będą realną korzyścią dla przedsiębiorstwa. Najczęstszymi celami tego rodzaju wyjazdów jest wzmocnienie relacji i komunikacji między pracownikami oraz zwiększenie ich zaufania wobec firmy. Wyjazd integracyjny jest również doskonałą okazją do organizacji specjalistycznych szkoleń. Jednak dobrze zorganizowana wycieczka może także dostarczyć przełożonym wiele wartościowych informacji na temat samego funkcjonowania ich przedsiębiorstwa: Wyjazdy integracyjne to doskonała okazja do uzyskania od pracowników informacji zwrotnej – oderwani od codzienności, bardziej zrelaksowani, chętniej opowiedzą o tym, jakie mają potrzeby i co chcieliby zmienić w funkcjonowaniu firmy - przyznaje Małgorzata Król. Informację zwrotną przekażą nam oczywiście także prowadzący ewentualne szkolenia trenerzy interpersonalni. Z takim kompletem wiadomości będziemy gotowi do wprowadzania np. nowych standardów komunikacji po powrocie z wyjazdu. Pamiętajmy jednak, że jeden wyjazd nie załatwi wszystkich problemów, więc potraktujmy go jako początek lub rozwinięcie budowania pozytywnych i efektywnych relacji w firmie.

 

Rozbudowana oferta firm organizujących tego rodzaju wyjazdy daje przedsiębiorcom szerokie możliwości zagwarantowania wielu atrakcji. Należy pamiętać, że wyjazd przyniesie oczekiwane rezultaty wtedy, kiedy będzie rzeczywiście atrakcyjny dla samych uczestników. Pomocą w osiągnięciu tego celu są różnorodne formy aktywności, które można zaproponować podwładnym. Aby w pełni wykorzystać szansę na lepsze poznanie pracowników, warto zadbać, aby obok typowych gier i zabaw integracyjnych pojawiły się również praktyczne warsztaty czy zajęcia relaksacyjne. Połączenie wszystkich rodzajów rozrywek pomoże nie tylko skutecznie zrelaksować pracowników, ale również stworzy dla nich szanse na zdobycie nowej wiedzy czy umiejętności.

 

Czy zawsze warto?

 

Zlecając organizację wyjazdu integracyjnego firmie zewnętrznej, warto zwrócić uwagę na to, czy firma dostosowuje plan wyjazdu do indywidualnych potrzeb przedsiębiorstwa. Oferta uniwersalna przeznaczona dla każdej firmy zainteresowanej wyjazdem nie spełni celów, jakie chciałby osiągnąć przełożony.

 

Praca nad ofertą wyjazdu integracyjnego rozpoczyna się od tego, że firma, okiem niezależnych specjalistów, pomaga zdefiniować potrzeby przedsiębiorstwa w zakresie budowania relacji interpersonalnych - mówi Małgorzata Król. Często już na tym etapie wspólnie identyfikuje się istniejące problemy i ich przyczyny, z których niejednokrotnie nie zdajemy sobie sprawy, ponieważ sami funkcjonujemy wewnątrz określonych relacji interpersonalnych i schematów komunikacyjnych. Następnie, uwzględniając określone przez nas nadrzędne cele, fachowcy opracowują ofertę wyjazdu. Jego forma i program są zatem dostosowane do potrzeb przedsiębiorstwa.

 

Opracowanie dokładnego planu wyjazdu pozwoli również uniknąć niemiłych niespodzianek, które często wynikają ze znudzenia pracowników zorganizowanym przez pracodawcę pobytem. Podczas tego rodzaju imprezy nie można również zapominać, że ma ona charakter zawodowy. Przełożony oraz organizator wyjazdu powinni zadbać o to, aby podczas służbowej integracji relacje między pracownikami i pracodawcą nie uległy nadmiernemu rozluźnieniu. Sami uczestnicy również muszą pamiętać, że – mimo swobodniejszej sytuacji – należy zachować pewne granice w kontaktach ze współpracownikami i przełożonymi.

 

Ostatnią kwestią, jaką należy przeanalizować w związku z organizacją wyjazdu integracyjnego, jest jego koszt. Profesjonalnie zorganizowany wyjazd to nie lada wydatek, na który nie każda firma może sobie pozwolić. Dlatego warto mierzyć siły na zamiary. Organizacja atrakcyjnej wycieczki, która spowoduje kłopoty finansowe firmy, w żaden sposób nie przyniesie oczekiwanych rezultatów.

 

Koszt dobrze zaplanowanego, krajowego dwudniowego wyjazdu integracyjnego (1 nocleg) z pełnym wyżywieniem w obiekcie czterogwiazdkowym w miejscowości uzdrowiskowej, z zajęciami warsztatowymi, zawodami, wieczorną imprezą i nieograniczonym dostępem do SPA to koszt 8 – 9 000 zł. Do tego należy dodać koszt dojazdu – informuje Małgorzata Król. Impreza organizowana na własną rękę może okazać się droższa, ponieważ firmy, które profesjonalnie zajmują się organizacją wyjazdów integracyjnych, mają wynegocjowane bardziej korzystne stawki w hotelach z którymi współpracują – dodaje.

 

Każdy, kto chce zorganizować wyjazd integracyjny, powinien pamiętać, że tego rodzaju impreza musi być odpowiednią rozrywką dla podwładnych. Będzie nią tylko wówczas, kiedy organizator zapewni szereg atrakcji oraz gdy wycieczki nie będą organizowane zbyt często. Sam wyjazd powinien być urozmaiceniem pracy zawodowej, a nie stanowić nieodłączną tradycję działalności firmy.


0.0
Tagi:
Dodaj nowy komentarz
Komentarze 1
Joanna_bien :
W każdej pracy ludzie wchodzą w relacje, im relacje w danym zespole są lepsze, tym wyniki, jaki osiąga zespół będą coraz bardziej satysfakcjonujące. Imprezy integracyjne mogą być narzędziem, które bardzo pomoże w zgraniu zespołu (szczególnie nowych grup, czy też nowych osób w grupie). Odpowiednie przygotowanie agendy wyjazdu i profesjonalne podejście agencji eventowej daje gwarancję satysfakcji! :) Przy okazji zapraszam na:
7 stycznia 2016 18:33
CubiForms
mantra