Forbo pod logo

Biurko zamiast biura

|
Obecnie w Polsce funkcjonuje wiele firm posiadających w swojej ofercie biura coworkingowe. Jak kształtują się ceny tej usługi i na co powinien zwracać uwagę potencjalny freelancer czy przedsiębiorca chcący skorzystać z tego typu rozwiązania?

Biuro coworkingowe to idea, która narodziła się niespełna 10 lat temu. Uważa się, że pierwsze  tego typu biuro zostało otworzone w 2005 r. w San Francisco. Według danych desmag.com, serwisu zajmującego się tematyką coworkingu, na koniec ubiegłego roku w prawie 6 tys. biur coworkingowych, rozlokowanych na całym świecie, pracowało ok. 3 tys. osób. W Polsce zjawisko coworkingu jest dosyć młode, jednak na rodzimym rynku istnieje już ogromna rzesza firm posiadająca w swojej ofercie możliwość wynajęcia biurka.

 

Coworking, czyli co?

 

W skrócie jest to współdzielenie jednego pomieszczenia biurowego z innymi ludźmi, przy czym dana osoba wynajmuje jedynie biurko do pracy na określoną ilość czasu, a nie całe pomieszczenie. Rozwiązanie to jest wykorzystywane w głównej mierze przez freelancerów, którzy nie chcą pracować w domu, albo przez początkujących przedsiębiorców, zaczynających swoją przygodę z własną działalnością gospodarczą. W przypadku świeżo upieczonych właścicieli firm, wynajęcie biurka na godziny zamiast całego pomieszczenia biurowego pozwala na znaczne ograniczenie kosztów na początkowym etapie działalności firmy. Dodatkowo korzystanie z tego typu rozwiązań zapewnia nie tylko miejsce do pracy, ale umożliwia także  nawiązanie relacji biznesowej z innymi najemcami, zdobycie kontaktów, a także może stanowić początek wspólnych projektów biznesowych.

 

Jak wygląda oferta?

 

Na polskim rynku jest aktywnych wiele firm działających w zakresie coworkingu. Analiza ofert dotycząca biur do wynajęcia w Krakowie, Warszawie, Wrocławiu oraz Poznaniu pokazuje, iż potencjalny najemca ma do dyspozycji pakiety godzinowe, dzienne oraz miesięczne. Przykładowo, biorąc pod uwagę rynek krakowski, abonament miesięczny za wynajem biura waha się w granicach od 350 zł do 600 zł netto. Z kolei ceny te w ofertach warszawskich firm kształtują się nieco inaczej niż w przypadku Krakowa, od 450 zł do 700 zł netto. W ostatnich dwóch miastach, czyli we Wrocławiu oraz Poznaniu, miesiąc korzystania z omawianej usługi to koszt rzędu odpowiednio 450-754 zł netto oraz 299-450 zł netto, przy czym w większości analizowanych ofert obowiązywał określony limit wizyt w biurze. Duże rozbieżności w zakresie abonamentów miesięcznych wynikają przede wszystkim z różnic dotyczących ustalonej w ramach abonamentu częstotliwości wizyt oraz pakietu usług dodatkowych. Dla porównania najtańsza oferta poznańskiej firmy za 299 zł netto obejmuje adres do rejestracji firmy, nielimitowany dostęp do wynajętego miejsca, obsługę biurową, internet, odbiór korespondencji, a także dwie bezpłatne godziny korzystania z sali konferencyjnej. Natomiast najdroższa oferta za 754 zł miesięcznie zawiera: trzy dni w ciągu tygodnia na pracę w biurze, dostęp do internetu, drukarki, a także konsultacje eksperckie, przy czym skierowana jest ona do rodziców oraz w jej ramach zapewniona jest opieka nad dzieckiem.

 

W ramach wynajmu biurka, potencjalny najemca ma możliwość skorzystania z urządzeń biurowych (skaner, drukarka, ksero), zaplecza kuchennego oraz uzyskuje, w zależności od oferty, nielimitowany lub ograniczony godzinowo dostęp do sali konferencyjnej. W jednym z badanych przypadków jest to aż 50 proc. zniżka na korzystanie z tego pomieszczenia. W większości ofert nie ma dokładnie sprecyzowanej grupy docelowej w zakresie świadczonych usług. Wyjątkiem jest jedna z wrocławskich firm, która podzieliła oferowane pakiety ze względu na odbiorcę usługi, m.in. freelancerów, copywriterów oraz początkujące firmy. Inny z podmiotów, działający na rynku wrocławskim, dedykuje swoje usługi dla rodziców.  

 

Dywersyfikacja usług

 

Oprócz oferty w zakresie biurka na wynajem, firmy coworkingowe oferują także szeroki wachlarz innych usług obejmujący sale szkoleniowe/konferencyjne, wirtualne biuro, czyli adres służący do rejestracji działalności gospodarczej lub korespondencji, usługi księgowe, prawne, doradcze, sekretarskie. Jedna z warszawskich firm, obok wynajmu biurka coworkingowego, oferuje także kampanie AdWords oraz tworzenie i hosting stron internetowych. Dywersyfikacja oferty w zakresie dostarczanych usług umożliwia kompleksową obsługę m.in. klientów w zakresie prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Ważną kwestią jest też lokalizacja biura, ponieważ położenie np. duża odległość od centrum miasta lub długi czas dojazdu, mogą skutecznie zniechęcić potencjalnego klienta.

 

Dobry start

 

Jest wiele korzyści wynikających z takiego rozwiązania. Przede wszystkim firmy wchodzące na rynek nie muszą wynajmować kosztownych jeszcze na ich etapie rozwoju biznesowego powierzchni biurowych. Założyciele nie są też zmuszeni do pracy w domu, co często może stanowić duży problem dla osób rozpoczynających swoją własną działalność. Nagłe oderwanie od ludzi, praca w samotności może działać w większym stopniu na niekorzyść nowego przedsiębiorstwa.

 


0.0
Tagi:
Dodaj nowy komentarz
Komentarze 1
anando :
Coworking to ciekawe rozwiązanie dla firm z większym budżetem, ale chcących więcej elastyczności. Warto też zapoznać się z opcjami przedstawionymi tutaj: http://nhouse.pl/2016/07/krok-po-kroku-jak-wynajac-biuro/
3 sierpnia 2016 20:57
CubiForms
mantra