Giant

Biuro dla ludzi, czy ludzie dodatkiem do biura

|
fot. Grupa Nowy Styl
Biuro to miejsce, w którym pracują ludzie i to oni są jego głównymi użytkownikami. Czasem to stwierdzenie wydaje się być jednak pomijane w procesie aranżacji. Firmy, które projektując swoje nowe biuro, zapominają o użytkownikach, narażają się na spore straty. Często straty liczone w ludziach.

 

Komunikacja 

Niezwykle istotna jest również komunikacja wewnętrzna kierowana do pracowników. Jako że ludzie z zasady boją się nieznanego, warto zawczasu rozwiać wszystkie pojawiające się wątpliwości. Systematyczne komunikowanie kolejnych etapów projektu, połączone z zaangażowaniem pracowników na etapie koncepcyjnym sprawi, że poczują się oni współtwórcami idei, co obniży ich dyskomfort i stres związany z nieznanym. 

Adaptacja

Zarządzanie zmianą nie powinno kończyć się z dniem oddania biura do użytkowania. Ważne są pierwsze dni pracy w nowej przestrzeni. Warto poświęcić kilka godzin na zorganizowanie wycieczki po biurze oraz warsztatów ułatwiających poznanie funkcjonalności przestrzeni i pozwalających na wypracowanie zasad pracy w nowym miejscu. Ciekawym pomysłem jest również urządzenie imprezy tzw. „parapetówki” biura, podczas której pracownicy, po godzinach i w mniej formalnej atmosferze, mogą poznać i polubić nową przestrzeń biurową. 

Biuro ma znaczenie

Obecnie zwiększa się świadomość tego, jak powinny wyglądać nowoczesne przestrzenie biurowe. Tym samym przed pracodawcami stawiane są coraz wyższe wymagania względem miejsca pracy. I nie chodzi tu jedynie o poczucie estetyki, ponieważ znacznie częściej podkreślane są pozytywne aspekty pracy w odpowiednich warunkach. Usprawnienie komunikacji, możliwość pracy w skupieniu, lepsze samopoczucie, większa motywacja i chęć do pracy – to najważniejsze efekty pracy w dobrze zaprojektowanym biurze. Odpowiednio zaaranżowana przestrzeń wspiera pracowników w kreowaniu nowych pomysłów i realizowaniu zadań, dlatego o biurze warto myśleć jak o inwestycji.

Ludzie stanowią największy kapitał firmy i to oni pracują na sukces organizacji. Przyjazne i dobrze zaprojektowane biuro, w którym centrum stoją potrzeby jego użytkowników, ma szanse stać się przewagą konkurencyjną oraz wpływać na efektywne funkcjonowanie całej organizacji.

 

OFFICE USER EXPERIENCE

Marta Badura, Konsultant ds. badań i rozwoju przestrzeni pracy, Grupa Nowy Styl:

Myśląc o biurze jako o miejscu pracy, nie możemy zapominać o ludziach, którzy realizują w nim określone procesy biznesowe. Trudno zaprojektować funkcjonalne biuro, jeśli nie poznamy perspektywy jego przyszłych użytkowników – ich stylów pracy, zadań i wynikających z nich potrzeb. Nawet piękna wizualnie przestrzeń nie będzie lubiana i w pełni wykorzystywana przez pracowników, jeżeli będzie zakłócać ich codzienną pracę. 

Trudność ze znalezieniem odpowiedniego miejsca do pracy – sali do przeprowadzenia spotkania, miejsca do poufnej rozmowy telefonicznej czy spokojnej analizy dokumentów – powoduje, że ludzie coraz częściej poszukują możliwości pracy spoza biura. Mimo iż polscy pracodawcy wciąż obawiają się tzw. pracy zdalnej, staje się ona coraz częściej pożądaną formą pracy i jest przez wielu postrzegana jako benefit. Ta tendencja nie sprzyja pracodawcom, ponieważ utrudnia ona przepływ informacji w organizacji i współpracę w zespołach. 

Dlatego właśnie w kontekście biurowym coraz więcej mówi się o projektowaniu zorientowanym na użytkownika (tzw. user centered design). Świadomi pracodawcy, podczas tworzenia nowych przestrzeni pracy, słuchają głosu swoich pracowników, jako tych którzy najlepiej wiedzą, co jest potrzebne do realizacji ich codziennych obowiązków. Pozwala to poznać sposób funkcjonowania poszczególnych zespołów i działów i stworzyć przestrzenie, w których pracownicy chętnie przebywają, ponieważ wspierają one ich pracę. 

W tym kontekście mówi się też coraz więcej o tzw. user experience (ang. doświadczenie użytkownika). To pojęcie wywodzące się ze świata projektowania produktów i usług w Internecie, wkracza także do biur. Projektując miejsca pracy, musimy pamiętać o ich przyszłych użytkownikach. Biuro, w którym łatwo się odnaleźć pomimo dużej powierzchni, które pomaga, a nie przeszkadza i zapewnia odpowiednio wyposażone strefy, sprawia, że codzienne doświadczenia jego użytkowników są pozytywne. A to z kolei wpływa na ich zaangażowanie i produktywność.

 

  • 1
  • 2

0.0
Tagi: Nowy Styl
Napisz pierwszy komentarz