Giant

Optymalizacja i technologia – efektywność jutra

|
Paradoksalnie, gdy świat zwolnił, wszyscy przekonaliśmy się, jak ważna jest umiejętność szybkiego reagowania na zmieniające się okoliczności. Systemy i technologie optymalizacyjne stały się niezbędne do pogodzenia interesów ekonomicznych z długofalową polityką zrównoważonego rozwoju.

Wprowadzanie nowych technologii i know-how Apsys w celu redukcji negatywnego wpływu na środowisko mają miejsce także w obszarze gospodarki odpadami oraz edukacji i promowania postaw proekologicznych wśród konsumentów. Z każdym rokiem w obiektach zarządzanych przez spółkę znacząco rośnie odzysk odpadów selektywnych, które mogą zostać poddane recyklingowi. W tym przypadku za sukcesem stoi nie tylko technologia, ale także wieloaspektowy program informujący o działaniach prowadzonych w zakresie zrównoważonego funkcjonowania i budowanie społecznego zaangażowania.

– W zarządzanych przez nas budynkach cyklicznie przeprowadzamy audyty zużycia mediów. Przyglądamy się trendom, analizujemy zużycia rok do roku, zwracamy uwagę na odchylenia. Analizujemy przyczyny i wprowadzamy korekty ustawień systemów. Niekiedy zmiany wymaga moc zamówiona, elektryczna lub cieplna. Na bieżąco wprowadzamy rozwiązania optymalizujące. Stosujemy czujniki wycieku wody, zbiorniki na wodę deszczową, technologie wykorzystania szarej wody etc. Przy skali portfolio oszczędności i ograniczenie oddziaływania są bardzo wyraźne. Dzięki wprowadzonym rozwiązaniom  w ciągu ostatnich pięciu lat zaoszczędziliśmy 22,5 l wody na jednego odwiedzającego – wyjaśnia Jan Oko, menadżer projektów  w Apsys Polska.

Mechanizmy, które wdrażamy w wymagających centrach handlowych, znajdują zastosowanie również w innych obiektach użyteczności publicznej np. budynkach biurowych. O ile nowoczesne obiekty tego typu są już na etapie planowania wyposażane w nowe technologie, o tyle starsze nieruchomości wymagają szczególnego podejścia do wdrażania zaawansowanych rozwiązań. Dostosowanie takich budynków do najwyższych standardów będzie jednym z trendów, które pojawią się na rynku nieruchomości komercyjnych w najbliższych latach. Nasze doświadczenie w obszarze skomplikowanych i wymagających procesów wdrażania takich rozwiązań oferujemy  również właścicielom biurowców, zarówno nowoczesnych, jak i tych starszej generacji – dodaje Piotr Karbowy, dyrektor działu technicznego Apsys Polska.

 

Komfortowo i efektywnie

Jeszcze przed wybuchem pandemii koronawirusa rosnące koszty związane z należnościami publicznymi takimi jak: podatek od nieruchomości, użytkowanie wieczyste, czy opłaty za wywóz odpadów skłaniały zarządców nieruchomości do poświęcenia większej uwagi optymalizacji budżetów kosztów eksploatacyjnych nieruchomości komercyjnych, w tym budynków biurowych. Teraz okazuje się, że rozwiązania, które pozwalają na optymalizację kosztów są, podobnie jak w przypadku centrów handlowych, na wagę złota. Apsys Polska mając bogate doświadczenie z rynku handlowego podobne rozwiązania proponuje także właścicielom biurowców.

– Nasze rozwiązania zawierają się w programie zarządzania nieruchomościami biurowymi, który oparty jest na trzech filarach: The Space. The Place. The People. Zawiera się w nim nie tylko bieżące utrzymanie budynków, w tym działania optymalizujące koszty ich funkcjonowania, ale również programy związane z ekologią czy odpowiedzialnością społeczną oraz działania dedykowane podnoszeniu komfortu użytkowników obiektów biurowych – mówi Magdalena Błądek, dyrektorka działu zarządzania nieruchomościami biurowymi Apsys Polska.

W biurowcach, podobnie jak w centrach handlowych doskonale sprawdzają się zielone rozwiązania i technologie, które usprawniają funkcjonowanie obiektów na co dzień, ale także pozwalają zmniejszać koszty czy lepiej zarządzać budynkiem w wyjątkowych sytuacjach wymagających niestandardowych metod. Wszelkie działania wspomagające optymalizację i efektywniejsze funkcjonowanie oraz redukcję kosztów operacyjnych w budynku mogą stać się kartą przetargową na etapie wyboru biura, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę, że wartość opłat eksploatacyjnych może stanowić nawet 25 proc. kosztów związanych z użytkowaniem powierzchni biurowej. Bieżąca optymalizacja jest częścią strategii zwiększania atrakcyjności nieruchomości na rynku inwestycyjnym i podnoszenia jej wartości. Narzędziem wspierającym osiąganie większej efektywności kosztowej obiektu są też innowacyjne rozwiązania jak elektroniczna książka gości, czytniki budynkowe wyposażone w system odczytu QR kodów, bezdotykowe przywołania wind, elektroniczne systemy zarządzania parkingami, aplikacje umożliwiające rezerwację i zwalnianie miejsc parkingowych, elektroniczny system monitoringu oraz wszystkie pojedyncze działania i rozwiązania, które zapewniają sprawność budynku, są dodatkowym czynnikiem wyróżniającym i zapewniającym komfort jego użytkowania.

Jak bardzo jest to istotne z punktu widzenia właścicieli budynków, najemców i ich pracowników pokazały właśnie ostatnie miesiące. Teraz bardziej niż kiedykolwiek zaczęliśmy zwracać uwagę na bezpieczeństwo naszych miejsc pracy, a także możliwość łatwego wejścia do biura bez konieczności dotykania wielu przycisków i pokonywania kolejnych barier po drodze, nie rezygnując przy tym z zachowania najwyższych standardów. Komfortowe i bezpieczne, a jednocześnie pozwalające na uzyskanie oszczędności w kosztach operacyjnych, przestrzenie biurowe będą cieszyć się obecnie największym popytem na rynku – podsumowuje Magdalena Błądek.

  • 1
  • 2

2.0
Tagi:
Napisz pierwszy komentarz