A Priori Communication

Czy w tym roku będziemy świadkami start-upowych sukcesów na miarę Skype'a?

Eksperci przewidują, że w roku 2015 powinny pojawić się pierwsze międzynarodowe sukcesy polskich start-upów, a będą one stanowiły dopiero zapowiedź większych projektów, których realizacja nastąpi w kolejnych miesiącach.

Rok 2015 będzie rokiem start-upów. Boom nastąpi jednak w 2016 roku. Spodziewam się, że do 2020 roku będziemy mieli trzy polskie Skype’y, które wykreujemy, i tysiące mniejszych firm z wielkimi sukcesami – prognozuje Dariusz Żuk, prezes Polski Przedsiębiorczej.

 

Ekspert podkreśla, że Polska już teraz jest liderem wśród krajów Europy Środkowo-Wschodniej pod względem liczby start-upów i warunków do ich rozwoju – mamy największą w Europie sieć inkubatorów. Na polskim rynku działa 50 Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości, dzięki którym od 2004 roku powstało 7 tys. firm. Obecnie funkcjonuje w nich ponad 1,5 tys. start-upów. Uważam, że nie ma dziś lepszego miejsca w Europie, a myślę, że i na świecie, niż Polska do startowania z własnym pomysłem na biznes. Mamy tutaj ekosystem, kapitał i niesamowitych ludzi – komentuje Dariusz Żuk.

 

Młode firmy mają coraz większy dostęp do kapitału. Nowa perspektywa unijna powinna jeszcze zwiększyć te możliwości. Co ważne, jest kapitał i jest go coraz więcej. Jest kapitał na wczesnym etapie rozwoju, są fundusze seed capital, fundusze venture capital, więc warto startować ze swoim start-upem – mówi Dariusz Żuk. – Staramy się inwestować w start-upy, mamy swój fundusz AIP SeedCapital, który inwestuje 100 tys. zł w każdy projekt. Do tej pory zainwestowaliśmy w 65 projektów, m.in. w kupony.pl, łazik marsjański i kilka innych, które już są sukcesem w tej części Europy.

 

Prezes Polski Przedsiębiorczej prognozuje, że wiele inicjatyw start-upowych w tym roku będzie dotyczyło obszaru internetu rzeczy, czyli komunikacji między urządzeniami. W najbliższych miesiącach powinno pojawić się też wiele projektów z branży medycznej i okołomedycznej, choć dominującym trendem będzie e-commerce i jego mobilna odmiana. M-commerce to coraz szybciej rosnący trend. Warto się temu przyglądać i startować w tym obszarze. To jest rynek, na którym chcielibyśmy inwestować najwięcej – zapowiada Dariusz Żuk. – Bardzo szybko rośnie też segment gier, również edukacyjnych. To także są projekty, w które nasz fundusz AIP Seed Capital chce inwestować.


0.0
Tagi:
Napisz pierwszy komentarz
A Priori Communication
mantra