UNIMOR Development S.A. logoGTV Lighting logoLC Corp S.A. logoDEVCO Sp. z.o.o. logoKart Sp. z o.o. logoReflexSun.eu – SizeFlex Sp. z o.o. logoFYI Commercial Consulting logoFlowcrete Polska Sp. z o.o. logoCity Space logoOcean Plaza Sp. z o.o. logoKwiaty dla biura logoVastint Poland Sp. z o.o. logoAgrobex Sp. z o.o. logoCentrum Techniki Okrętowej S.A. logoKinnarps Polska Sp. z o.o. logoCOTEX Office Centre logoLobos Nieruchomości logoWEKTRA HOLDING Sp. z o.o. logoPRO-INVEST S.A. logoGhelamco Poland logoEURO STYL Spółka Akcyjna logoOnyx Business Point logoNowy Styl Group logoEcho Investment logoTorus logoSpectra Development logoSchüco International Polska logoBC INVESTMENTS sp z o.o. logoFabryka Mebli Biurowych MDD logoGłówka Pracuje logoCity Office logoAluprof S.A. logoArchicom logoOlivia Business Centre logoTétris Poland logoINTERBIURO logoCHB14 logoArt-Deweloper Sp. z o.o. logoPorto Office B Sp. z o.o. logoTętnowski Development Sp. z o.o. logoOmnitech Sp. z o.o. logoAWIM Grupa Inwestycyjna logoHAMMERMED II sp. z o.o. Nieruchomości S.K. logoINTER-MAR Stanisław Marzec logoBusiness House logoMIX Biura Sp. z o.o. sp.k. logoHAVRE Sp. z o.o. logoGdańska Fundacja Przedsiębiorczości logo
Kuczek-Maruta Kancelaria Radców Prawnych logo

Koniec korków w centrach miast?

Za zanieczyszczenie powietrza w największych miastach Polski w 30 proc. odpowiada ruch samochodowy. Receptą na smog ma być wprowadzenie eko-stref i uregulowanie zasad wjeżdżania do centrów.

Projekt nowelizacji ustawy Prawo ochrony środowiska daje samorządom możliwość wyznaczania w miastach stref niskiej emisji spalin. Mają one zostać podzielone na pięć klas, odpowiadających pięciu grupom aut, które podczas przeglądów technicznych będą otrzymywać naklejki informujące o spełnianych normach emisji spalin. Im samochód będzie miał wyższą klasę, tym dalej będzie można nim dojechać.

 

To nie jest przepis o zakazie wjazdu starych aut do miast – podkreśla poseł Tomasz Arkit, pomysłodawca nowelizacji. Znaczenie ma mieć nie wiek samochodu, lecz to, jakie normy emisji spalin spełnia pojazd. Samorządy będą stopniowo podnosić ich wysokość, tak jak miało to miejsce w innych 225 europejskich miastach, gdzie wprowadzono podobne przepisy. Rozpoczęto od normy Euro 2, a po kilku latach podwyższono ją do normy dość wysokiej, Euro 5. Warto zaznaczyć, że normę Euro 4 spełnia 10-letni samochód z dieslem oraz 20-letnie auto na benzynę, pod warunkiem że jest dobrze eksploatowane – zaznacza poseł.

 

Prace nad ustawą nabierają tempa. Być może zacznie ona obowiązywać jeszcze w 2015 r. Przepisy mają dotyczyć nie tylko właścicieli samochodów, lecz także – motocykli. W których miastach eko-strefy powinny się pojawić?

 

Tagi:
Napisz pierwszy komentarz
mantra