Giant

Polacy lojalni wobec pracodawców

67 proc. zatrudnionych Polaków deklaruje, że chce być lojalnym wobec swojego pracodawcy, choć zaledwie co czwarty zadowolony jest ze swojego miejsca pracy – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy MetLife.

W tym roku po raz pierwszy mieliśmy możliwość przeprowadzenia w Polsce badania Studium Trendów w Świadczeniach Pracowniczych [ang. Employee Benefits Trends Study, w skrócie EBTS – red.] – mówi Robert Lasota, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Grupowych MetLife. – Bardzo nas zainteresowało to, że jedynie 21 proc. pracowników zadeklarowało zwrócenie uwagi na benefity pracownicze podczas ewentualnej zmiany miejsca zatrudnienia. Tam, gdzie prowadzimy tego typu badania cyklicznie, wskaźnik ten zaczyna się od 50 proc. Pogłębiliśmy więc analizę i znamy przyczynę.

 

Robert Lasota uważa, że dostrzeżona rozbieżność wynika stąd, że benefity pracownicze w firmach w Polsce są bardzo do siebie podobne i zwykle mają podobną wartość. Pracownik w większości zakładów pracy ma możliwość wejścia w posiadanie podobnych, by nie powiedzieć takich samych, świadczeń pozapłacowych – wskazuje Lasota. – Z drugiej strony widzimy też, że komunikacja benefitów po stronie pracodawcy jest bardzo znikoma, co oznacza, że zatrudnieni mają niewielką świadomość budowania i rozbudowy tego rodzaju świadczeń.

 

Badanie EBTS pokazało, 67 proc. zatrudnionych Polaków chce się zachowywać lojalnie wobec swojego pracodawcy, choć tylko 25 proc. zadowolonych jest ze swojego miejsca zatrudnienia, a 30 proc. uważa, że jego firma jest doskonałym miejscem do pracy. Jedna czwarta ankietowanych stwierdziła, że otrzymuje wynagrodzenie odpowiednie do zakresu obowiązków.

 

Najlepszym sposobem na zatrzymanie w firmie wartościowych pracowników jest podniesienie pensji – tak uważa znacząca większość (82 proc.) osób rozważających zmianę zatrudnienia. Do pozostania w dotychczasowej firmie skłonić ich może również odpowiednio dostosowany, elastyczny system benefitów. Skuteczne jest budowanie elastycznych programów, które trafiają do wszystkich grup – uważa Robert Lasota. – Z EBTS jednoznacznie zawsze wynika, że bardzo istotne są świadczenia, które pracodawca współfinansuje lub wręcz pokrywa w całości.

 

85 proc. respondentów chciałoby mieć ubezpieczenie na życie, gdyby koszty z nim związane były ponoszone wspólnie z pracodawcą, wówczas 76 proc. z nich byłoby skłonne wykupić dodatkowe ubezpieczenia zdrowotne i opiekę medyczną. W przypadku planów emerytalnych i inwestycyjnych ilość wskazań wyniosła 63 proc, a dodatkowych ubezpieczeń na wypadek inwalidztwa – 25 proc.

 

Wiele zależy od grupy wiekowej – komentuje dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Grupowych MetLife. – Młodzi pracownicy, którzy dopiero wchodzą w życie zawodowe i zaczynają budować rodzinę, są bardziej zainteresowani elementami ochronnymi dla siebie czy najbliższych. W przypadku osób w wieku około 40 lat, które wiedzą już, jak będzie wyglądała ich emerytura, zaczynają dochodzić elementy związane z budowaniem zaplecza finansowego. Pracownicy w wieku około 50 lat zaczynają doceniać świadczenia dotyczące zdrowia, jego ochrony bądź wsparcia, kiedy coś się z nim dzieje.

 

Badanie „Studium Trendów w Świadczeniach Pracowniczych” (EBTS) zostało przeprowadzone w Polsce na zlecenie firmy ubezpieczeniowej MetLife między styczniem i marcem br. przez firmę ORC International. Wzięło w nim udział 300 pracodawców zatrudniających przynajmniej 10 osób oraz 300 pełnoetatowych pracowników w wieku od 18 do 70 lat.


0.0
Tagi:
Napisz pierwszy komentarz