Spectra Development logoVantage Development S.A. logoArchicom logoArt-Deweloper Sp. z o.o. logoNowy Styl Group logoGdańska Fundacja Przedsiębiorczości logoFlowcrete Polska Sp. z o.o. logoHAVRE Sp. z o.o. logoBałtyckie Centrum Biznesu Sp. z o.o. logoKontor logoPrzedsiębiorstwo Budowlane START logoCity Space logoPodium Investment logoINTER-BUD logoCOTEX Office Centre logoFabryka Mebli Biurowych MDD logoPorto Office A Sp. z o.o. logoAluprof S.A. logoBusiness House logoWEKTRA HOLDING Sp. z o.o. logoDEVCO Sp. z.o.o. logoUNIMOR Development S.A. logoOlivia Business Centre logoKinnarps Polska Sp. z o.o. logoVastint Poland Sp. z o.o. logoFYI Commercial Consulting logoARTSERVIS sp. z o.o. logoAgrobex Sp. z o.o. logoINTER-MAR Stanisław Marzec logoTorus logoINTERBIURO logoTétris Poland logoMIX Biura Sp. z o.o. sp.k. logoForbo Flooring Systems Polska logoDom-Bud M. Szaflarski Spółka Jawna logo
Kuczek-Maruta Kancelaria Radców Prawnych logo

W co inwestują Polacy?

Prawie 60 proc. zamożnych Polaków inwestuje swoje środki. Wśród najbogatszych czyni to aż 83 proc. W roku 2014 polskie gospodarstwa domowe łącznie zainwestują 433 mld zł.

Osoby najbogatsze, których miesięczny dochód brutto przekracza 20 tys. zł najczęściej inwestują w nieruchomości. W celach inwestycyjnych kupuje je 51 proc. tej grupy badanych. Drugą najchętniej wybieraną inwestycją są akcje – zadeklarowało je 25 proc. najzamożniejszych badanych, a na trzecim miejscu znalazły się startupy – 15 proc.

 

W grupie osób bardzo zamożnych, z dochodami rzędu kilkunastu tysięcy złotych miesięcznie, inwestuje 78 proc. - połowa w nieruchomości, 29 proc. w akcje.

 

Spośród osób, których miesięczny dochód waha się pomiędzy 7 a 10 tys. zł 36 proc. kupuje akcje, a 35 proc. - nieruchomości.

 

W 2008 roku ludzi zamożnych i bogatych, których dochód miesięczny przekraczał brutto 7 tys. zł, było w Polsce 574 tys. W 2014 roku ich liczba wyniosła 878 tys., a jak prognozuje kancelaria KPMG, w 2016 roku ich liczba może sięgnąć 1,04 mln.

 

Widać, że wejście Polski do Unii Europejskiej, rozwój ekonomiczny naszego kraju, pojawienie się dużych inwestorów zagranicznych i kumulacja majątku spowodowały, że jesteśmy zamożniejsi – mówi Andrzej Marczak, partner KPMG w Polsce. – Wartość majątku dochodów netto tej grupy osób w Polsce to prawie 140 mld zł. Jeżeli utrzymalibyśmy takie tempo rozwoju, to w 2016 roku takich osób majętnych w Polsce będzie już ponad 1 mln, a wartość majątku zgromadzonego rok później przekroczy 200 mld zł.

 

Statystyki pokazują, że Polakom nadal daleko do osiągnięcia poziomu życia obywateli państw zachodnich. Nasza majętność rośnie w tempie 4,6 proc. rocznie, co oznacza, że osiągnięcie poziomu zamożności statystycznego Europejczyka zajmie nam 43 lata. Milionerów, czyli ludzi, których inwestycyjny majątek przekracza 1 mln dol., jest w Polsce 47 tys.

 

Wydaje się, że to jest już dosyć duża grupa, jednak porównując do krajów Europy Zachodniej, gdzie ten majątek był budowany przez dziesiątki czy nawet setki lat, nadal jesteśmy ubogim krajem – podkreśla Andrzej Marczak. – Dla porównania, osób kwalifikowanych, mających co najmniej 1 mln dol. w aktywach płynnych we Francji jest 2 mln 440 tys. W Czechach, które są nieporównywalnie mniejsze niż Polska, jest ich ponad 32 tys. Oznacza to, że mamy jeszcze dużo do nadrobienia, ale powoli gonimy Zachód. Polacy się bogacą. Pamiętajmy jednak, że to jesteśmy na początku drogi, a ta bogata przyszłość dopiero przed nami.

 

Wraz ze wzrostem polskiej zamożności rozwija się rynek towarów luksusowych. Według raportu KPMG najbardziej dynamicznie rozwija się segment samochodów luksusowych i z kategorii premium. Cała gama samochodów luksusowych niemieckich, włoskich czy też brytyjskich znalazła uznanie u nabywców – zwraca uwagę partner KPMG w Polsce. – Ten segment jest najbardziej dynamicznie rozwijającym się i stanowi największą wartość w całym rynku dóbr luksusowych, bo 5,6 mld zł.

 

Kolejną luksusową kategorią, która bardzo dobrze się rozwija i na którą Polacy wydają coraz więcej, jest grupa odzieży i dodatków. Wyroby te wybierane są także przez osoby mniej zamożne. Niewątpliwie każdy z nas może sobie pozwolić na ekskluzywną apaszkę, krawat, torebkę, pasek czy jakąś odzież. Czyli ta powszechność powoduje, że ten segment bardzo dobrze się rozwija – ocenia Andrzej Marczak z KPMG. – Trzecia kategoria rynku to są usługi hotelowe i spa. Rośnie liczba hoteli ekskluzywnych w Polsce, hoteli pięciogwiazdkowych, hoteli butikowych i po zaspokojeniu, powiedziałbym, podstawowych potrzeb majętnych Polaków, czyli po posiadani domu, samochodu, wykształcenia dzieci, Polacy coraz bardziej doceniają jakość spędzania czasu, wygodę, komfort, ekskluzywność.


0.0
Tagi: KPMG
Dodaj nowy komentarz
Komentarze 1
Joanna_bien :
Obserwuj i hale magazynowe. To na takich tematach robi się teraz najlepsze interesy. Tylko czy macie na to środki? Czy jesteście w stanie długoterminowo zainwestować? No właśnie...
27 listopada 2015 11:29
mantra