CubiForms

Zerwij z monotonnością! Czas na kolorowe biuro!

|
fot. kalenik.weebly.com
fot. kalenik.weebly.com
Biuro nie musi emanować bielą czy szarością. Wystarczą odpowiednio dobrane barwy, aby nieco rozweselić tę przestrzeń. Co więcej, kolory dostosowane do charakteru firmy mogą mieć również pozytywny wpływ na jej pracowników i klientów.

Nie tylko estetyka

 

Jednym z głównych powodów, dla których warto przemyśleć zastosowanie różnorodnych barw w biurze, są walory estetyczne. Oczywiste jest, że przestrzeń przepełniona ciepłą żółcią i błękitem morskim będzie bardziej zachęcająca niż biuro sterylnie białe.

Jednak kolorowe ściany w biurze mogą odegrać o wiele ważniejszą rolę niż jedynie zdobienie biurowej przestrzeni: Kolory to również możliwość wywierania wpływu na nasz stan psychofizyczny – zaznacza Małgorzata Kalenik, architekt wnętrz, antropolog kulturowy forumwnetrz.wordpress.com.Tak jak pomalowany na niebiesko pokój odstrasza owady, które w takim pomieszczeniu nie chcą przebywać, tak np. kolor różowy obniża ciśnienie krwi.

Znajomość oddziaływania poszczególnych kolorów na percepcję człowieka może stanowić klucz do sukcesu w odpowiednim doborze barwy wnętrz. Warto dopasować kolory ścian w taki sposób, aby nie tylko zachęcały do pracy swoim wyglądem, ale również podświadomie wpływały na odczucia osób przebywających w biurze.

Kolor Symbolika/oddziaływanie Przeznaczenie
Znaczenie barw
Czerwony pasja, pożądanie, agresja, energia

Stymuluje apetyt – zalecany jest do pomieszczeń przeznaczonych do spożywania posiłków: jadalnie, stołówki itp.

Żółty rozładowanie napięcia, stymulacja umysłu, wywołanie poczucia radości, pobudzanie energii życiowej

Jeden z apetycznych kolorów – zalecany do jadalni, stołówek, ale też do miejsc pracy kreatywnej

Niebieski inteligencja, pewność, zaufanie, profesjonalizm

Kolor koi nerwy – polecany w pomieszczeniach, w których często odbywają się dyskusje, np. biura projektowe, sale konferencyjne

Zielony urodzajność, zdrowie, harmonia

Kolor pozytywnie wpływa na system nerwowy – zalecany do biur obsługi klienta

Purpowy kreatywność, duchowość, tajemniczość

Ciemny odcień zalecany do pomieszczeń, w których ma być podkreślone bogactwo wnętrza; Jasny odcień (nostalgiczny) zalecany w pomieszczeniach do kontaktu z klientem, np. recepcje, poczekalnie

Szary konserwatyzm, bezpieczeństwo, dojrzałość

Zalecany do łazienek i dużych przestrzeni halowych

Czarny moc, elegancja, wyszukanie W połączeniu z bielą zalecany w przestrzeniach użytkowych

Oprac. we współpracy z Małgorzatą Kalenik - forumwnetrz.wordpress.com

 

Właściwy dobór kolorów do wnętrza biurowego ma również wpływ na komfort pracy. Określona gama barw może pobudzać i motywować pracowników. Biuro zaaranżowane, w zgodzie z charakterem branży czy stylem firmy, pozytywnie wpływa również na efektywność pracy: Dobrze dobrane kolory do biura, gabinetu, miejsca pracy dają możliwość skoncentrowania się na wykonywanym zadaniu. Można to osiągnąć dzięki stonowanym barwom  o średnim lub małym nasyceniu, tworzącym równocześnie wrażenie przytulności i pewnej izolacji od otaczającego świata - podkreśla Anna Kopera, Specjalista ds. Marketingu Śnieżka.

 

Jasny sufit, ciemne ściany?

 

Odcienie farb są również doskonałym narzędziem pozwalającym na wizualne manipulowanie przestrzenią biurową. Jeśli któreś z wnętrz okaże się zbyt niskie bądź wąskie, z pomocą mogą przyjść odpowiednio dobrane barwy.

Aby obniżyć wizualnie pomieszczenie, należy pomalować sufit na ciemny kolor. W celu uzyskania efektu zupełnie odwrotnego (podwyższenie biura) sufit powinien być biały. Pomalowanie poziomych pasów wokół sufitu dodatkowo powiększa wizualnie biuro.

Warto również przywiązać uwagę do stosowania barw w zależności od długości poszczególnych ścian. Jasne kolory na najdłuższej ścianie optycznie powiększą biuro. Natomiast ciemne barwy na najkrótszej ścianie automatycznie pomniejszą pomieszczenie.

W optycznym powiększaniu czy pomniejszaniu pomieszczeń znaczenie mają nie tylko dobrane kolory, ale również zastosowanie dodatkowych elementów wystroju ścian: Pionowe pasy na ścianach sprawiają wrażenie, że pomieszczenia są wyższe – podkreśla Małgorzata Kalenik. Poziome zaś powodują, że sufit wydaje się być niżej. Jednak tym samym poszerzają krótkie ściany.

Dobierając barwy do wnętrza, warto również zachować zdrowy rozsądek. Dotyczy on nie tylko przemyślanego zestawiania barw, ale również zbyt nadmiernego przepełniania przestrzeni biurowych określoną kolorystyką czy odcieniem: Pomieszczenie z jasną podłogą i jasnymi ścianami wydaje się przestronne. Jednak nadmiar jasnych barw powoduje, że pomieszczenie staje się zimne – potwierdza Małgorzata Kalenik.

 

W zgodzie z marką

 

Jednak główną zasadą, jaką powinni kierować się właściciele biur w kolorowej aranżacji firmy, powinna być zgodność stosowanych barw z marką całego przedsiębiorstwa. Warto zadbać nie tylko o to, aby kolorowe wnętrza nie były sprzeczne z ogólnym wizerunkiem firmy. Barwy dostosowane np. do logo firmy czy materiałów promocyjnych mogą wzmocnić wizerunek przedsiębiorstwa na rynku.

W procesie tworzenia wizerunku firmy odpowiedni dobór kolorów jest bardzo istotny, dlatego chcąc stworzyć czytelny, spójny wizerunek firmy należy w sposób świadomy używać barw projektując np. logotyp, wizytówki, stronę internetową czy siedzibę firmy – zaznacza Maciej Zuber z Archas Design. Dobrze skonstruowana kolorystyka firmy począwszy od logotypu przez optymalne zaakcentowanie jej we wnętrzach pomieszczeń biurowych może wpłynąć na rozpoznawalność, a nawet podnieść prestiż firmy.

W kreowaniu wizerunku firmy za pomocą barw pomocne będzie również dostosowanie kolorystyki do branży, w jakiej działa przedsiębiorstwo. Wbrew pozorom nie bez powodów najczęściej spotykanym kolorem w biurach podróży jest kolor plażowego piasku. Zielone wnętrza biur ubezpieczeniowych również nie są przypadkowe. Dobór właściwego odcienia do branży firmy może jedynie wzmocnić jej wizerunek na rynku i pozytywnie wpłynąć na odczucia klientów podczas marki.

Istnieje ogólnie przyjęty schemat kolorystyki pod względem poszczególnych branż – przyznaje Maciej Zuber. Niektóre kolory w sposób intuicyjny czy stereotypowy odbierane są często w sposób jednoznaczny, dlatego wiele firm sięga po nie wprost np. używając koloru zielonego kreują siebie na odpowiedzialnych, bezpiecznych czy ekologicznych – mile widziane w branży ubezpieczeniowej i żywieniowej, czerwonego – stawiając na dynamikę i odwagę - często stosowany w branży odzieżowej, czy granatowy – podkreślający kompetencje i profesjonalizm usług - silnie związany ze szkolnictwem.

 

Wbrew pozorom kolorowa aranżacja biura nie kończy się jedynie na pomalowaniu ścian wybranym kolorem farby. Decydując się na przełamanie stereotypów białych, sterylnych przestrzeni, warto być konsekwentnym w swoim działaniu. Warto przywiązywać wagę nie tylko do spójności barw ścian z marką przedsiębiorstwa, ale również z dostosowaniem kolorystyki innych elementów biura do wizerunku firmy. Wbrew pozorom bagatelizowanie zagadnień związanych z kolorem segregatorów na dokumenty czy innych elementów wyposażenia biura może zniweczyć wszelkie starania związane z kreowaniem właściwego wizerunku firmy: Każdy spójny, harmonijny projekt wnętrz może zostać zachwiany poprzez nieumiejętne dobranie kolorystyki materiałów biurowych. Źle dobrana barwa wywołuje uczucie bałaganu czy przypadkowości, co może wpłynąć niekorzystnie na wizerunek firmy - akcentuje Maciej Zuber.

 

Kolorowa aranżacja biura ma o wiele większe znaczenie niż tylko sposób na walkę z barwną nudą w biurze. Właściwie dobrane kolory wnętrz mogą stanowić silną przewagę konkurencyjną wśród innych przedsiębiorstw. Kolorowe biuro, które staje się sojusznikiem pracowników i klientów firmy, z pewnością będzie pozytywnie wpływało na ogólną markę przedsiębiorstwa. Warto o tym pomyśleć, zanim sięgnie się po malarski pędzel.


0.0
Dodaj nowy komentarz
Komentarze 2
AniaKs :
Bardzo ciekawy poradnik - przydatny zarówno przy aranżacji biur jak i innych powierzchni. Niebawem czeka mnie generalny remont mieszkania, więc będę z niego korzystała. Chociaż w moich czterech kątach, nie wyobrażam sobie czerwonej kuchni. :))
14 listopada 2013 09:08
CubiForms
mantra