Gdańska Fundacja Przedsiębiorczości logoHAVRE Sp. z o.o. logoCOTEX Office Centre logoINTERBIURO logoAluprof S.A. logoFlowcrete Polska Sp. z o.o. logoTétris Poland logoKinnarps Polska Sp. z o.o. logoMIX Biura Sp. z o.o. sp.k. logoPrzedsiębiorstwo Budowlane START logoNowy Styl Group logoDEVCO Sp. z.o.o. logoUNIMOR Development S.A. logoVantage Development S.A. logoOlivia Business Centre logoTorus logoArt-Deweloper Sp. z o.o. logoVastint Poland Sp. z o.o. logoFYI Commercial Consulting logoDom-Bud M. Szaflarski Spółka Jawna logoARTSERVIS sp. z o.o. logoPodium Investment logoINTER-BUD logoFabryka Mebli Biurowych MDD logoINTER-MAR Stanisław Marzec logoCity Space logoBałtyckie Centrum Biznesu Sp. z o.o. logoBusiness House logoAgrobex Sp. z o.o. logoArchicom logoWEKTRA HOLDING Sp. z o.o. logoKontor logoPorto Office A Sp. z o.o. logoSpectra Development logoForbo Flooring Systems Polska logo
Kuczek-Maruta Kancelaria Radców Prawnych logo

Neuropsychologia i design sensoryczny w biurze

Artykuł

Przykładowa aranżacja przestrzeni biurowej, fot. Balma
Ważnym trendem w aranżacji biur jest elastyczność i mobilność, fot. Balma
Dobrze zaprojektowana, przyjazna człowiekowi przestrzeń to takie samo narzędzie pracy jak komputer – podkreślają eksperci firmy Fabryka Mebli BALMA S.A.

Jakie są najnowsze trendy w aranżacji powierzchni biurowych w 2014 r.?

 

Przestrzeń biurowa staje się coraz bardziej przyjazna i „domowa” w charakterze. Architekci i projektanci wykorzystują wiedzę z zakresu neuropsychologii, by stworzyć miejsca, w których poczujemy się dobrze zarówno fizycznie, jak i psychicznie. Oprócz ergonomii i funkcjonalności uwzględniają oni także ludzkie emocje. Wyraziste, pełne energii kolory czy zaskakujące elementy, takie jak pnie drzew, zjeżdżalnie, napisy i wielkoformatowe grafiki na ścianach, mają nas bawić, inspirować i stymulować.

Każdy z nas jest inny i ma indywidualny styl pracy, dlatego przestrzeń biura jest różnorodna. Znajdują się w niej miejsca do pracy indywidualnej, w grupach, strefy odpoczynku i skupienia, a także spotkań dla całego zespołu. Różnorodność widać w łączeniu typowych mebli biurowych z meblami miękkimi: sofami, fotelami, pufami. Tak zaprojektowane biuro stwarza możliwość spotkań i wymiany informacji, dając pracownikom możliwość wyboru sposobu i miejsca pracy.

Ważnym trendem jest elastyczność i mobilność. Open space nadal pozostaje dominującym rozwiązaniem, ale projektanci myślą o tym, by przestrzeń mogła się zmieniać zależnie od potrzeb. Służą temu: meble na kółkach, meble modułowe, ścianki mobilne, parawany czy też biurka z regulacją wysokości blatu, dające możliwość pracy np. na stojąco. W mobilnym biurze pracownik nie musi być przywiązany do jednego miejsca, ale dzięki dostępowi do sieci czy możliwości pracy w chmurze jest w stanie pracować wszędzie. Z drugiej strony badania pokazują, że, mimo rewolucji technologicznej, nie możemy zrezygnować z bezpośrednich kontaktów, gdyż to właśnie one znacznie przyspieszają wymianę informacji, wspomagając współpracę i zwiększają innowacyjność zespołu.

Coraz wyraźniejszym trendem w projektowaniu wnętrz biurowych jest dbałość o zdrowie pracowników. Projektanci postrzegają człowieka w sposób holistyczny – ważne są jego potrzeby fizyczne i psychiczne. Wiemy dziś więcej o pracy ludzkiego mózgu, dlatego inaczej myślimy o odpoczynku, czy nawet drzemce w pracy. Intensywnie pracujący mózg potrzebuje ruchu i chwili bezczynności. Dlatego w wielu biurach pojawiają się miejsca, wewnątrz lub na zewnątrz, gdzie można pograć w ping - ponga, wspinać się na ściance, poćwiczyć w siłowni, czy odpocząć w pokoju ciszy i skupić się przed ważnym spotkaniem.

Hałas jest jednym z czynników dekoncentrujących pracowników i zwiększających m.in. ryzyko zawału serca, dlatego tak ważna jest dobra akustyka. Meble miękkie, parawany i panele tekstylne, a także budki telefoniczne zwiększają komfort pracy w open space. Jest to szczególnie ważne dla introwertyków, którzy, jak dowodzą badania, mają poważne problemy ze skupieniem w otwartej przestrzeni pełnej ludzi i bodźców.

Również zielone biura to trend, którego popularność rośnie. Praca zajmuje nam niemal cały dzień, przebywamy zwykle w zamkniętych pomieszczeniach, dlatego tak ważny i terapeutyczny jest kontakt z naturą. Namiastką przyrody mogą być wewnętrzne ogrody, zielone ściany, czy choćby kwietniki połączone często z meblami, które powróciły do wnętrz biurowych. Rośliny wpływają na jakość powietrza, cieszą oko i pozwalają odpocząć. Symptomatyczne jest to, że przestrzeń wielu biur inspirowana jest pejzażem, czego znakiem są organiczne linie, siedziska przypominające kamienie lub drzewa.

 

Czy w ostatnich kilku miesiącach pojawiły się jakieś innowacyjne rozwiązania/produkty, które warto zastosować na przestrzeni biurowej?

 

Ciekawym i wciąż nowym dla wielu osób zjawiskiem jest design sensoryczny, który odwołuje się do wszystkich zmysłów. Niektóre firmy wykorzystują zapach jako element stymulujący do pracy. Energetyzujące zapachy są rozpraszane w czasie, gdy, zdaniem znawców biorytmu, najbardziej spada poziom koncentracji pracowników. Czasami firmy posiadają nawet zapachy projektowane specjalnie dla określonych miejsc. W Polsce niewiele przedsiębiorstw korzysta z takich rozwiązań, ale ten trend pokazuje jak holistycznie myślimy teraz o projektowaniu.

Najważniejszą zmianą jest naszym zdaniem zmiana mentalności i kultury pracy. Wymaga ona pewnej odwagi i świadomych liderów, którzy nie boją się utraty kontroli nad pracownikami, ale dając im możliwość wyboru i większego wpływu na działanie firmy, pobudzają ich do większego zaangażowania i twórczego działania.

 

Jaka kolorystyka jest obecnie najchętniej stosowana przez projektantów powierzchni biurowych?

 

Przy wyborze kolorystyki wnętrza ważna jest wiedza o psychologicznym oddziaływaniu barw. Jedne z nich działają kojąco i neutralnie, inne pobudzają, ale w nadmiarze mogą męczyć i działać negatywnie. Inny aspekt to kulturowe znaczenie kolorów. Mimo, że jednym z bardzo popularnych we wnętrzach w 2014 roku kolorów jest blady róż, nie nadaje się on np. do kancelarii prawniczej, dlatego trendy kolorystyczne należy traktować jako inspirację i przemyślanie z nich korzystać. Wybór kolorystyki w przestrzeni biurowej trzeba dopasować do charakteru pracy i identyfikacji wizualnej firmy.

Trendy kolorystyczne są dziś bardzo różnorodne. Z jednej strony jest to paleta barw natury: odcienie zieleni, zgaszone brązy, szarości, złamane biele, ale mamy także mocne, energetyczne kolory, które użyte z umiarem stymulują do pracy, tj.: żółć, pomarańcz. Widać, że projektanci chętnie używają zieleni, często łącząc kilka jej odcieni. Zieleń jest kolorem przywołującym skojarzenia z naturą, dlatego działa kojąco i nie męczy, więc idealnie nadaje się do pracy.

 

Jakie materiały dominują na powierzchniach biurowych? Czy w tej sferze pojawiły się jakieś nowości?

 

Jednym z dominujących trendów w projektowaniu mebli biurowych jest minimalizm. Projektanci tworzą proste, linearne bryły, ale jednocześnie wprowadzają ciekawe i stymulujące dotyk materiały. Mieszają je i zestawiają na zasadzie kontrastu – gładkie i lśniące obok matowych i szorstkich. Faktury stymulują zmysł dotyku, który zgodnie z ideą projektowania multisensorycznego jest równie ważny jak pozostałe zmysły.

W świecie technologii tęsknimy za naturalnymi materiałami, dlatego we wnętrzach pojawia się obecnie tak dużo drewna i jego imitacji. Dominuje orzech i dąb. Eksponowane są wyraziste słoje. Zmęczeni perfekcją produkcji masowej tęsknimy za niedoskonałością, dlatego drewno ma często wyraźne sęki, ślady narzędzi i uszkodzeń oraz zróżnicowaną fakturę 3d. Mocne faktury pojawiają się także na materiałach obiciowych mebli i na okładzinach ścian. Architekci lubią także surowy, industrialny beton, który może pojawić się np. na ladzie recepcyjnej lub ścianie. Wciąż wykorzystywane są przez projektantów szkło i corian, pośród metali - miedź i mosiądz.

Nowością są np. ekologicznie bezpieczne materiały wykorzystujące biologiczne procesy wzrostu, ale są one jeszcze w fazie eksperymentów. Innowacyjne materiały biura przyszłości będą zaprezentowane w czasie nadchodzących targów Orgatec 2014 w ramach wystawy „Smart Office Materials” .

  • 1
  • 2

0.0
Tagi:
Napisz pierwszy komentarz
mantra