INTER-BUD logoINTER-MAR Stanisław Marzec logoCity Space logoKinnarps Polska Sp. z o.o. logoNowy Styl Group logoBusiness House logoPrzedsiębiorstwo Budowlane START logoUNIMOR Development S.A. logoPorto Office A Sp. z o.o. logoTorus logoARTSERVIS sp. z o.o. logoVantage Development S.A. logoVastint Poland Sp. z o.o. logoCOTEX Office Centre logoArt-Deweloper Sp. z o.o. logoOlivia Business Centre logoTétris Poland logoFabryka Mebli Biurowych MDD logoKontor logoGdańska Fundacja Przedsiębiorczości logoArchicom logoSpectra Development logoAluprof S.A. logoMIX Biura Sp. z o.o. sp.k. logoAgrobex Sp. z o.o. logoForbo Flooring Systems Polska logoWEKTRA HOLDING Sp. z o.o. logoDEVCO Sp. z.o.o. logoBałtyckie Centrum Biznesu Sp. z o.o. logoFlowcrete Polska Sp. z o.o. logoDom-Bud M. Szaflarski Spółka Jawna logoHAVRE Sp. z o.o. logoINTERBIURO logoFYI Commercial Consulting logoPodium Investment logo
Kuczek-Maruta Kancelaria Radców Prawnych logo

U dyrektora nie tylko dywanik

Artykuł

|
Przykładowa aranżacja gabinetu prezesa z wykorzystaniem fototapet PIXERS
Dwa najpopularniejsze modele funkcjonowania pomieszczenia menedżerskiego to: inkluzywny (otwarty) oraz ekskluzywny (zamknięty), wiz. Fabryka Mebli Biurowych Massoni
Gabinet prezesa firmy czy dyrektora działu obok recepcji i sali konferencyjnej jest jednym z najważniejszych pomieszczeń w biurze. Jak go urządzić, by był estetyczny i funkcjonalny?

Gabinet powinien być reprezentacyjny, oddawać nie tylko charakter zajmującej go osoby, ale też całej firmy, a przy tym wpisywać się w budżet przedsiębiorstwa. Prezes lub – w zależności od organizacji – inna osoba zajmująca ważne stanowisko zarządcze spotyka się w nim z członkami zarządu, klientami i przyszłymi pracownikami. Przemyślenia wymaga zatem zarówno estetyka, jak i funkcjonalność takiego miejsca. Warto przyjrzeć się obowiązującym trendom, by móc wybrać najlepsze rozwiązanie.

 

Razem czy osobno?

 

Wyposażenie gabinetu staje się najkrótszą charakterystyką całej firmy i określeniem stylu zarządzania. Możemy wyróżnić dwa najpopularniejsze wśród naszych klientów modele funkcjonowania pomieszczenia menedżerskiego: inkluzywny (otwarty) oraz ekskluzywny (zamknięty) – wyjaśnia Dariusz Cul, Chief Marketing Officer firmy Fabryka Mebli Biurowych Massoni. – Zasadniczym kryterium nie są tu bynajmniej indywidualne przyzwyczajenia menedżera, ale przede wszystkim specyfika branży, w której działa firma – dodaje.

 

GABINET OTWARTY

 

We współczesnych firmach coraz bardziej popularne stają się gabinety otwarte, zajmujące część dzielonego przez wszystkich pracowników open space'u.  Przykładem takiej aranżacji może być otwarta w listopadzie 2014 r. siedziba Grupy LEGO w Londynie. Kadra zarządzająca nie dysponuje w niej własnymi biurami, dzięki czemu może szybciej i sprawniej komunikować się zarówno między sobą, jak i ze swoimi podwładnymi. Co więcej, osoby zarządzające firmą, w tym Bali Padda, członek zarządu, COO i Executive Vice President, nie tylko nie mają prywatnego gabinetu, ale też nie dysponują własnym biurkiem – przyjęta metoda pracy bazuje na koncepcji shared desking.

 

Trend znany z zagranicznych koncernów zadomawia się również w Polsce, na co zwraca uwagę Dariusz Cul. Jego klienci coraz częściej dostrzegają zalety gabinetu otwartego, podkreślając przede wszystkim możliwość bezpośredniego kontaktu z kontrahentami i pracownikami. W takim układzie miejsce pracy prezesa czy menedżera może być – inaczej niż w wypadku LEGO – wydzielonym boksem, w którym przestrzeń odgradzają jedynie odpowiednio dobrane meble.

 

W biurze tego typu wyposażenie gabinetowe jest częścią większej całości. Przykładowo, biurko menedżerskie od pracowniczego może różnić się jedynie elementami wykończeniowymi, zastosowaniem szkła czy odznaczającej się na tle reszty kolorystyki. Spójnym uzupełnieniem wnętrza będą tu podobne szafy i komody. Ogromną popularnością cieszą się dziś systemy mebli modułowych o wysokiej wariantywności i szerokiej palecie dostępnych wykończeń. Jedną z tego typu serii biurowo-gabinetowych nazwaliśmy Creator, gdyż projektując biuro, możemy, przy zachowaniu stylistycznej spójności, tym samym „tworzywem” wypełnić cały obiekt, kreując w nim okślone przestrzenie poprzez uzupełnianie bazowej bryły o elementy dodatkowe – wyjaśnia Dariusz Cul.

 

Przedsiębiorca decydujący się na taki model gabinetu może wzbogacić go o specjalnie wydzieloną strefę rozmów. Pamiętajmy bowiem, że o ile praca zespołowa ma swoje ogromne zalety, to jednak w nawet najbardziej nowoczesnej organizacji przyda się miejsce do prowadzenia formalnych czy poufnych rozmów. Podobnie z otwartej przestrzeni biurowej wydzielić możemy salę konferencyjną czy strefę wypoczynku, które również będą stanowiły satelitarne części gabinetu.

 

W żadnym miejscu pracy nie może zabraknąć szafy. W gabinecie prezesa czy menedżera może ona nie tylko pełnić funkcję archiwum, ale też być użyta jako dwustronny mebel wydzielający przestrzeń z open space'u. Najlepiej sprawdzą się w tym wypadku bezuchwytowe fronty przesuwane lub w formie żaluzji.

 

GABINET VIP

 

Mimo rosnącej popularności biurowych powierzchni otwartych, wciąż często spotykanym jest tradycyjny podział przestrzeni z klasycznymi pomieszczeniami gabinetowymi, podkreślającymi hierarchiczny model zarządzania firmą. Menedżer, którego specyfika pracy wymaga prywatności i odosobnienia w jednym pomieszczeniu skupia strefę pracy, spotkań i odpoczynku.

 

Wnętrze gabinetu ekskluzywnego najczęściej projektujemy na wzór gabinetów domowych. Przestrzeń robocza blatu biurka zostaje powiększona o poręczną komodę lub pomocnik. Szafy często pełnią funkcję archiwum aktowego, ale i przestrzeni przechowywania odzieży i innych nie-księgowych materiałów – podkreśla CMO Fabryki Mebli Biurowych Massoni.

 

Wizytową część gabinetu vip stanowi strefa rozmów, która – w zależności od potrzeb – może być zagospodarowana obszernym stołem konferencyjnym lub kameralnym zestawem foteli i sof.    

 

Coś o guście...

 

Dbałość o funkcjonalność stanowisk pracy kadry zarządzającej musi iść w parze z estetyką. Styl gabinetu powinien być dostosowany do upodobań prezesa, co nie zmienia faktu, że – jako miejsce reprezentacyjne, stanowiące wizytówkę firmy – nie powinien dziwić przybywających do niego gości. Zbyt wyszukany design może szokować i kojarzyć się z kiczem, a nadmiar kolorów i wzorów będzie rozpraszał uwagę.

 

Obserwacje eksperta z Fabryki Mebli Biurowych Massoni wskazują, że choć stylistyka mebli gabinetowych stale ewoluuje, to jednak najbardziej popularnym i nieprzemijającym trendem aranżacyjnym w wypadku gabinetów jest minimalizm – kolekcje o prostej formie, nieszokujące rokokowymi zdobieniami czy gotyckimi rysami. Design minimalistyczny nie oznacza jednak, że wykorzystane meble i ozdoby muszą być nazbyt skromne czy wręcz nudne. Współczesne meble gabinetowe do klasycznej stylistyki jedynie nawiązują. Głównym oczekiwaniem wobec menedżerskiego wyposażenia są elementy funkcjonalne, wpływające raczej na ergonomię pracy niż wizualny efekt – podkreśla Dariusz Cul.

 

Biurowy gabinet – podobnie jak w wypadku boksu w open space – powinien wyróżniać się na tle pozostałej powierzchni, stąd materiały o nieskomplikowanej formie muszą być najwyższej jakości. Dobrze sprawdzą się płyty meblowe o strukturze przestrzennej, trwałe elementy szklane i metalowe, a także bezuchwytowe systemy zamykania. Popularne są przede wszystkim meble o gładkiej strukturze, utrzymane w odcieniach szarości i bieli, uzupełniane o akcenty drewna czy żywe kolory, zwykle nawiązujące do firmowych barw.

 

Każdemu gabinetowi charakteru dodadzą odpowiednio dobrane ozdoby. Na szczęście stylowe miejsce urządzone zgodnie z najnowszymi trendami, charakterem firmy i upodobaniami menadżera nie wymaga ogromnych nakładów finansowych, koniecznych np. przy inwestowaniu w dzieła sztuki. Tańszym, lecz równie efektownym dodatkiem będą fototapety, plakaty, obrazki czy specjalne naklejki. Ich ogromny wybór, a także możliwość wykonania  ozdoby na podstawie indywidualnego projektu sprawia, że coraz częściej wybierane są także przez dyrektorów i menedżerów.

 

W gabinecie urządzonym w stylu minimalistycznym lub industrialnym możemy wykorzystać fototapety imitujące np. czarną cegłę lub surowy beton. Z drugiej strony chętnie wybierane są również dekoracje w stylu eko – zieleń uspokaja i tworzy atmosferę relaksu, miło jest więc spojrzeć na motyw trawy czy drewna w miejscu, gdzie na co dzień podejmowane są ważne decyzje i dominują napięte terminy – zauważa Joanna Rogowska, Business Development Manager w firmie PIXERS. – Swoich zwolenników nadal mają tradycyjne wzory. W takich gabinetach pojawiają się wtedy na przykład mapy w stylistyce retro lub zdjęcia Manhattanu czy innych rozświetlonych metropolii. Ukłonem w stronę tradycji, jednak skontrastowanej z nowoczesnością, są fototapety zainspirowane działami sztuki, znanymi obrazami, które zestawione z nowoczesnym wnętrzem dają nietuzinkowy efekt, z pewnością godny gabinetu prezesa – dodaje ekspertka.

 

Ciekawym materiałem wykorzystywanym w aranżacjach biurowych pomieszczeń jest również szkło. Zastosowanie oszklonych ścian w biurze szefa czy zarządu będzie świadczyło o płaskiej strukturze firmy i otwartości wobec pracowników. Efektownym udekorowaniem szkła będą oryginalne naklejki witrażowe.

 

Komfort = zdrowie

 

We współczesnych biurach na dobre zadomowiło się myślenie o ergonomii, komforcie i zdrowiu pracowników. Każda przestrzeń powinna sprzyjać użytkownikowi, oddziałując nie tylko na jego wrażliwość estetyczną, ale też fizjologiczną. Projektowanie nowoczesnych mebli gabinetowych zaczynamy od zapewnienia zdrowej konstrukcji, funkcjonalnych brył oraz elementów pozwalających na maksymalne dostosowanie strefy pracy do potrzeb konkretnego użytkownika – potwierdza Dariusz Cul.

 

Uwaga skupiona na wygodzie i zdrowiu pracowników wpłynęła m.in. na zmianę myślenia o menedżerskich fotelach, które coraz rzadziej prezentują się jako opasłe, pełne bryły. Współcześnie biurowy fotel wyróżnia się dynamicznym siedziskiem wyposażonym w ergonomiczny mechanizm, podparcie lędźwi, zagłówek oraz szereg regulacji umożliwiających dostosowanie go do sylwetki siedzącego.

 

Dla każdej osoby pracującej w pozycji siedzącej równie ważne jak fotel, jest biurko. Dziś nie jest ono już samodzielnym meblem. Najlepiej sprawdzi się to uzupełnione o dodatkowe funkcjonalności, w tym przybiórkową komodę, która nie tylko pozwala na zgromadzenie wszystkich często potrzebnych materiałów, ale też daje większą powierzchnię roboczą. Podobna zasada obowiązuje w wypadku stołów gabinetowych. Warto zwrócić uwagę, by były one wyposażone w mediaporty i mobilne szafki multimedialne.

 

Jak podjąć najlepszą decyzję?

 

Myślenie o miejscu pracy prezesa czy menadżera niższego szczebla należy rozpocząć przede wszystkim od zastanowienia się nad tym, jakie zadania będą w nim wykonywane. Od tego w dużej mierze powinno zależeć to, czy zdecydujemy się na wydzielenie gabinetu zapewniającego poczucie intymności, czy wystarczy nam przemyślane biurko w open space.  

 

Po określeniu specyfiki funkcjonowania pomieszczenia przychodzi czas na wybór stylistyki systemu mebli. Kolorystyka, dzięki szerokiej palecie rozwiązań, jest dobierana jako ostatnia i tylko jej wybór odzwierciedla indywidualne preferencje menedżera. Natomiast wybory samych systemów i rozwiązań aranżacyjnych często są rozbieżne z osobistymi upodobaniami, a zbieżne z charakterem oraz stylem firmy – uważa CMO Fabryki Mebli Biurowych Massoni.


0.0
Tagi: Massoni PIXERS
Dodaj nowy komentarz
Komentarze 3
Can you speak English ? :
hymanbrenner@yahoo.com
17 września 2015 20:03
Can you speak English ? :
hymanbrenner@yahoo.com
17 września 2015 20:04
www.kwiatydlabiura.pl :
Idealnie, jak dla mnie brakuje tylko roślin:-)
2 września 2015 15:32
mantra