Forbo pod logo

Biur(k)o pełne zarazków

|
Biuro pełne zarazków, fot. DC System
Biuro pełne zarazków, fot. DC System
Problemem w miejscu pracy nie są jedynie bakterie i wirusy wywołujące sezonowe przeziębienia, ale także te kryjące się m.in. na biurku.
Jesień, łagodna zima, jak również wczesna wiosna są okresami wzmożonej zachorowalności. Jak powszechnie wiadomo jest to skutek spadku odporności wynikający m.in. ze zmęczenia, złej diety, braku ruchu czy stresu, a nawet popularnej sezonowej chandry. Dodatkowo deszczowa i wietrzna aura za oknami sprzyja rozprzestrzenianiu się np. wirusów wywołujących dokuczliwe dolegliwości, które niejednokrotnie zmuszają pracowników do pobytu w domu na urlopie chorobowym. Jednak nie wszyscy, pomimo pierwszych objawów przeziębienia czy grypy, decydują się na wizytę u lekarza, a tym samym na zwolnienie lekarskie, usprawiedliwiając się między innymi nawałem obowiązków. Tymczasem zarówno chory pracownik, jak i pracodawca powinni zadbać o to, aby zapobiec dalszemu rozprzestrzenianiu się zarazków. W szczególności jest to ważne w przypadku powierzchni biurowych typu open-space, gdzie w jednym pomieszczeniu przebywa wiele osób.
 

400 razy więcej bakterii niż...

Nie jest to jednak jedyny aspekt, na który pracodawca i pracownicy powinni zwracać szczególną uwagę. Siedliskiem zarazków i chorób w miejscu pracy jest także samo biurko. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez dr Charlesa Gerba, na powierzchni przeciętnego biurka znajdującego się w biurze zlokalizowanych jest 400 razy więcej bakterii niż... na sedesie w toalecie w miejscu pracy. Co ciekawe, podobnie wygląda to również w przypadku narzędzi pracy wykorzystywanych codziennie przez pracowników: myszy komputerowej, klawiatury czy telefonu komórkowego. Wyniki przywołanych badań to najlepszy dowód na to, że higiena i utrzymanie porządku w miejscu pracy są niezwykle istotne nie tylko ze względów estetycznych, ale przede wszystkim zdrowotnych. Wszak w miejscu pracy spędzamy większą część każdego dnia. 

Źródło: DC System
 
Choć część z mikroorganizmów znajdujących się na stanowisku pracowniczym może być nieszkodliwa, są też takie, które mogą powodować różnego rodzaju choroby. Przykładowo w pracy można spotkać m.in. wirusy grypy, gronkowca złocistego czy nawet pałeczki okrężnicy (E-coli).
 
 
W tym miejscu pojawia się pytanie jak radzić sobie z tym problemem? 
 

Podstawy profilaktyki

Pierwszym sposobem jest oczywiście zwolnienie lekarskie w przypadku choroby – tylko w ten sposób zapobiegniemy zarażaniu kolejnych osób. Tutaj kluczową rolę ogrywa pracodawca lub przełożony, który powinien wysyłać niezwłocznie chorych pracowników do lekarza. Zatrzymywanie kichających czy kaszlących osób w pracy może zaowocować tym, iż liczba zachorowań wśród kadry pracowniczej będzie z dnia na dzień się zwiększać. Kolejnym sposobem na walkę z wirusami i bakteriami jest oczywiście częste mycie rąk. Warto pamiętać również o tym, że rozwojowi mikroorganizmów szkodliwych dla człowieka sprzyja spożywanie posiłków przy komputerze. W rezultacie warto zadbać o to, aby drugie śniadanie lub obiad zjeść w miejscu do tego przeznaczonym, czyli w firmowej stołówce. Niezbędnym jest także codzienne wietrzenie pomieszczeń, które pozwala na wymianę zanieczyszczonego powietrza na świeże. 

Solidne sprzątanie

Aby działania te przyniosły pożądane rezultaty, konieczne jest jednak regularne sprzątanie powierzchni biurowych, w tym biurek pracowników, jak również czyszczenie urządzeń używanych w pracy, myszki, monitora, klawiatury czy telefonu – jest to najskuteczniejszy sposób na pozbycie się wirusów i bakterii. O ile o porządek na biurku powinien troszczyć się w głównej mierze sam pracownik, o tyle utrzymanie czystości w całym biurze powinien zorganizować pracodawca. Coraz bardziej popularnym rozwiązaniem jest zlecenie wszelkich czynności w tym zakresie profesjonalnej firmie sprzątającej. Na rynku funkcjonuje wiele przedsiębiorstw świadczących kompleksowe usługi tego typu – dzięki temu pracodawca może wybrać zakres usługi odpowiedni do potrzeb oraz specyfiki powierzchni biurowej. Przy wyborze firmy, obok referencji, doświadczenia oraz ceny, warto również zwrócić uwagę na to, jakie środki czystości dane przedsiębiorstwo wykorzystuje. Stosowanie zbyt wielu specyfików, które często zawierają dużą ilość substancji chemicznych, nie jest korzystne dla zdrowia pracowników, jak również ekipy sprzątającej. W rezultacie opłacalne jest wybranie takiej firmy, która świadczy usługi z wykorzystaniem np. ekologicznych środków czystości. 
 
Źródło: DC System
 
Bakterie i wirusy to niewidoczny wróg, a więc walka z nim jest dość utrudniona. Jednak pamiętając o kilku zasadach oraz o regularnym sprzątaniu stanowiska pracy czy powierzchni biurowych możliwe jest pozbycie się tego problemu.
 
 

0.0
Tagi: DC System
Dodaj nowy komentarz
Komentarze 1
basia :
bardzo podoba mi się temat artykułu
21 lipca 2016 11:41
CubiForms
mantra