Kinnarps Polska Sp. z o.o. logoOnyx Business Point logoTętnowski Development Sp. z o.o. logoINTER-MAR Stanisław Marzec logoDorbud S.A. logoFlowcrete Polska Sp. z o.o. logoGhelamco Poland logoCity Space logoArchicom logoSchüco International Polska logoBusiness House logoPRO-INVEST S.A. logoPorto Office B Sp. z o.o. logoFabryka Mebli Biurowych MDD logoGrupa kapitałowa DL Invest Group logoSpectra Development logoLC Corp S.A. logoHAMMERMED II sp. z o.o. Nieruchomości S.K. logoUNIMOR Development S.A. logoKart Sp. z o.o. logoOlivia Business Centre logoFYI Commercial Consulting logoGdańska Fundacja Przedsiębiorczości logoAgrobex Sp. z o.o. logoCHB14 logoCentrum Techniki Okrętowej S.A. logoDoradztwo i Zarządzanie Sp. z o.o. logoReflexSun.eu – SizeFlex Sp. z o.o. logoOmnitech Sp. z o.o. logoMIX Biura Sp. z o.o. sp.k. logoEcho Investment logoEURO STYL Sp. z o.o. Sp. K. logoGTV Lighting logoDEVCO Sp. z.o.o. logoOcean Plaza Sp. z o.o. logoKwiaty dla biura logoLobos Nieruchomości logoBC INVESTMENTS sp z o.o. logoINTERBIURO logoTorus logoAluprof S.A. logoVastint Poland Sp. z o.o. logoHAVRE Sp. z o.o. logoNowy Styl Group logoArt-Deweloper Sp. z o.o. logoCOTEX Office Centre logoPartner Capital Group logoAWIM Grupa Inwestycyjna logo
Kuczek-Maruta Kancelaria Radców Prawnych logo
raport wyd 2017

Co piąty Polak planuje założyć firmę

W Polsce przybywa młodych przedsiębiorców, zakładających start-upy w obszarze nowych technologii. Własną firmę w ciągu najbliższych trzech lat zamierza założyć niemal co piąty Polak.

Osoby, które zakładają firmy w Polsce, są coraz młodsze. Rośnie liczba firm zakładanych przez osoby w wieku do 30 lat oraz liczba start-upów, firm w nowoczesnych branżach. Ci młodzi ludzie najczęściej działają właśnie w branżach nowoczesnych technologii, takich jak informatyka czy telekomunikacja – wyjaśnia Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. ‒ W pewnym stopniu przyczyniły się do tego również programy finansowane ze środków publicznych, które były nakierowane właśnie na tworzenie czy wspieranie takich start-upów.

 

Z badania Global Entrepreneurship Monitor, w którym udział bierze PARP wynika, że ponad 17 proc. Polaków zamierza w ciągu najbliższych trzech lat założyć firmę. Wynik ten jest o 10 pkt proc. niższy niż przed trzema laty, jednak nadal przewyższa on unijną średnią - o ok. 1,5 pkt proc.

 

Ponad 9 proc. dorosłych Polaków, czyli 2,4 mln osób, to przedsiębiorcy we wczesnym stadium działalności, którzy zamierzają założyć firmę lub zrobiły to mniej niż 3,5 roku temu. W całej UE wskaźnik ten wynosi 8 proc.

 

Co ciekawe, polscy przedsiębiorcy mają bardzo duże ambicje, aspiracje czy plany na przyszłość. Znajdujemy się na trzecim miejscu w Europie, jeśli chodzi o deklarację rozwoju firmy. 39 proc. polskich przedsiębiorców twierdzi, że zatrudni następne pięć osób w kolejnych pięciu latach – komentuje Lublińska-Kasprzak.

 

27 proc. przedsiębiorców zakłada stworzenie nawet 10 nowych miejsc pracy w ciągu nadchodzących pięciu lat. Pod względem aspiracji Polaków wyprzedają w UE jedynie Rumuni i Łotysze.

 

Niewątpliwie mamy jeszcze sporo do zrobienia, żeby przedsiębiorców było więcej i żeby stawali się coraz bardziej konkurencyjni i coraz więksi. Jeszcze odbiegamy średnią wielkością firmy od standardu europejskiego, więc nasi przedsiębiorcy muszą rosnąć i muszą stawać się firmami globalnymi, rozwijać swoją działalność również na rynkach zagranicznych – przekonuje prezes PARP.

Tagi:
Napisz pierwszy komentarz
CHB 14 Big
mantra