TriGranit Corporation logoINTER-MAR Stanisław Marzec logoPorto Office B Sp. z o.o. logoFYI Commercial Consulting logoFlowcrete Polska Sp. z o.o. logoAluprof S.A. logoLobos Nieruchomości logoReflexSun.eu – SizeFlex Sp. z o.o. logoCOTEX Office Centre logoOmnitech Sp. z o.o. logoALLCON INVESTMENT logoNowy Styl Group logoCity Space logoTętnowski Development Sp. z o.o. logoPRO-INVEST S.A. logoKwiaty dla biura logoOlivia Business Centre logoWOMAK HOLDING logoDEVCO Sp. z.o.o. logoCentrum Techniki Okrętowej S.A. logoHAMMERMED II sp. z o.o. Nieruchomości S.K. logoBusiness House logoArchicom logoVastint Poland Sp. z o.o. logoHAVRE Sp. z o.o. logoSawig Invest Group logoGhelamco Poland logoPartner Capital Group logoGrupa kapitałowa DL Invest Group logoUNIMOR Development S.A. logoArt-Deweloper Sp. z o.o. logoOcean Plaza Sp. z o.o. logoBC INVESTMENTS sp z o.o. logoDorbud S.A. logoBREMA Sp. z.o.o. logoFabryka Mebli Biurowych MDD logoTorus logoDoradztwo i Zarządzanie Sp. z o.o. logoKarimpol Polska Sp. z o.o. logoHexagon logoEcophon Saint-Gobain logoGdańska Fundacja Przedsiębiorczości logoPlac Zamkowy – Business with Heritage/ Senatorska Investment Sp. z o.o. logoCHB14 logoAWIM Grupa Inwestycyjna logoINTERBIURO logoSchüco International Polska logoEURO STYL Sp. z o.o. Sp. K. logoKart Sp. z o.o. logoAgrobex Sp. z o.o. logoEcho Investment logoKinnarps Polska Sp. z o.o. logo
Kuczek-Maruta Kancelaria Radców Prawnych logo

Co piąty Polak planuje założyć firmę

W Polsce przybywa młodych przedsiębiorców, zakładających start-upy w obszarze nowych technologii. Własną firmę w ciągu najbliższych trzech lat zamierza założyć niemal co piąty Polak.

Osoby, które zakładają firmy w Polsce, są coraz młodsze. Rośnie liczba firm zakładanych przez osoby w wieku do 30 lat oraz liczba start-upów, firm w nowoczesnych branżach. Ci młodzi ludzie najczęściej działają właśnie w branżach nowoczesnych technologii, takich jak informatyka czy telekomunikacja – wyjaśnia Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. ‒ W pewnym stopniu przyczyniły się do tego również programy finansowane ze środków publicznych, które były nakierowane właśnie na tworzenie czy wspieranie takich start-upów.

 

Z badania Global Entrepreneurship Monitor, w którym udział bierze PARP wynika, że ponad 17 proc. Polaków zamierza w ciągu najbliższych trzech lat założyć firmę. Wynik ten jest o 10 pkt proc. niższy niż przed trzema laty, jednak nadal przewyższa on unijną średnią - o ok. 1,5 pkt proc.

 

Ponad 9 proc. dorosłych Polaków, czyli 2,4 mln osób, to przedsiębiorcy we wczesnym stadium działalności, którzy zamierzają założyć firmę lub zrobiły to mniej niż 3,5 roku temu. W całej UE wskaźnik ten wynosi 8 proc.

 

Co ciekawe, polscy przedsiębiorcy mają bardzo duże ambicje, aspiracje czy plany na przyszłość. Znajdujemy się na trzecim miejscu w Europie, jeśli chodzi o deklarację rozwoju firmy. 39 proc. polskich przedsiębiorców twierdzi, że zatrudni następne pięć osób w kolejnych pięciu latach – komentuje Lublińska-Kasprzak.

 

27 proc. przedsiębiorców zakłada stworzenie nawet 10 nowych miejsc pracy w ciągu nadchodzących pięciu lat. Pod względem aspiracji Polaków wyprzedają w UE jedynie Rumuni i Łotysze.

 

Niewątpliwie mamy jeszcze sporo do zrobienia, żeby przedsiębiorców było więcej i żeby stawali się coraz bardziej konkurencyjni i coraz więksi. Jeszcze odbiegamy średnią wielkością firmy od standardu europejskiego, więc nasi przedsiębiorcy muszą rosnąć i muszą stawać się firmami globalnymi, rozwijać swoją działalność również na rynkach zagranicznych – przekonuje prezes PARP.

Tagi:
Napisz pierwszy komentarz
real connect 2017
mantra