Park Project II

EKO Beton w walce ze smogiem

|
Projekt biurowy Generation Park w Warszawie - zespół Beton GP
Projekt biurowy Generation Park w Warszawie - zespół Beton GP
W Warszawie przy biurowcu Generation Park powstał betonowy chodnik, który czyści powietrze ze spalin samochodowych.

W warunkach laboratoryjnych i miejskich przy różnym natężeniu ruchu samochodowego przez 9 miesięcy badano, w jaki sposób beton może czyścić powietrze ze spalin samochodowych. Testy wykazały, że jest to możliwe dzięki zastosowaniu specjalnej mieszkanki betonu rozkładającej szkodliwe cząstki NOx na neutralne związki azotu. Przeprowadzone pomiary dowiodły, że teren, na którym zainstalowano zielony beton, wykazuje o 30% mniejsze stężenie dwutlenku azotu, w stosunku do zwykłego odcinka nawierzchni. Co więcej, gdy w okolicy powstanie zwarta zabudowa, wynik ten może ulec poprawie nawet do 70%.


Pozytywne wyniki testów umożliwiły położenie specjalnego kompozytu, którego powierzchnia jest równa rozmiarom boiska piłkarskiego, między biurowcami Generation Park zlokalizowanymi przy rondzie Daszyńskiego. Jest to pierwszy projekt komercyjny w Europie Środkowo-Wschodniej, w którym zastosowano beton czyszczący powietrze na tak dużej powierzchni.

Postęp badań i wielu dziedzin nauki dowiodły, że ma on właściwości fotokatalityczne. Dzięki promieniom słonecznym na jego dochodzi powierzchni do redukcji szkodliwych dla ludzi związków, których źródłem są spaliny samochodowe i znajdujący się w nich m.in. dwutlenek węgla. Związki te są rozkładane na nieszkodliwe, podobne do stosowanych przy nawożeniu roślin i następnie wraz z wodą deszczową odprowadzane do gleby. Co więcej, badany beton ma właściwości samooczyszczenia się. Niedługo możliwe będzie również wykorzystanie samoczyszczącego betonu na fasadach budynków biurowych, mieszkaniowych czy administracyjnych.

 

Ten innowacyjny produkt może stać się bardzo efektywnym narzędziem w walce o czystsze powietrze i lepszą jakość życia w mieście. Sprawdziliśmy jego działanie w krajach Europy Zachodniej, dlatego tak bardzo zależało nam na tym, by przysłużył się również mieszkańcom Warszawy. Działania związane z redukcją oddziaływania na środowisko są wpisane na stałe w naszą strategię zrównoważonego rozwoju, dlatego udało się stworzyć odpowiedni ekosystem do tej realizacji. Bez wrażliwości ekologicznej i społecznej naszego partnera, firmy Skanska, nie zrealizowalibyśmy tej wyjątkowej inwestycji – Przemysław Malinowski, menedżer ds. produktów specjalnych z grupy Górażdże Cement S.A.


Partnerami projektu są Skanska – inwestor i generalny wykonawca Generation Park oraz producent betonu, firma Górażdże Cement S.A, a także jednostki naukowe: Instytut Geofizyki PAN, Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej oraz Wydział Geologii Uniwersytetu Warszawskiego. Skanska zobowiązała się do instalacji stałej stacji pomiarowej przy projekcie, gdzie nieprzerwanie będzie badane stężenie zanieczyszczeń w powietrzu.

Wokół całego kompleksu docelowo powstanie plac z zielonego betonu o powierzchni boiska piłkarskiego, który rocznie ma neutralizować tlenki azotu emitowane ze spalin 10 samochodów z silnikiem diesla, zakładając, że każdy z nich pokona 17 000 km.


Ta zielona innowacja ma być wdrażana na wszystkich nowych projektach Skanska w regionie CEE, w którym występuje problem jakości powietrza związany ze smogiem letnim.


5.0
Dodaj nowy komentarz
Komentarze 1
Górażdże Cement SA :
Więcej informacji o cemencie TioCem® można znaleźć m.in. na stronie https://www.gorazdze.pl/pl/TioCem-Cement-Ekologiczny zachęcamy do zerknięcia.
18 października 2018 11:26
Park Project II
mantra